Isolatie verbeteren van pur spaanplaat dak zolder.

Erwin_83

  • #1
Beste Forum gangers en isolatie experts.

Tijdens de zolder renovatie wil ik de isolatie verbeteren op zolder. Deels warmteverlies beperking in de winter en deels beperking opwarming binnen in de zomer.

Deel 1, schuine kap noordzijde.
Deel 2 plat dak zuid zijde ( reeds extra geïsoleerd door de dakdekker van buitenaf )
Deel 3, buitengevel zuidkant. HSB wand met deels metselwerk en deels trespa beplating. (hier loopt al een topic over)

Opbouw huis, tunnelbouw dus veel beton.

Opbouw schuindak:
Dakplaten op gordingen (circa 21 cm)
1 groot dakraam
1 pvc dakdoorvoer voor leiding werk.

De dakplaten zijn van spaanplaat (circa 2 cm)met een laagje pur (circa 3 cm)
20200621_160007.jpg


Op internet is zat info te vinden, maar is wel eens tegenstrijdig.

Tussen de gordingen wil ik met metalstud (of hout als dat beter is) een raamwerk maken voor d gipsplaten. De gipsplaten lopen dan door ober de gordingen zodat het 1 vlak word.

De tussenruimte wil ik dan isoleren, gezien de ruimte lijkt glaswol wel interessant kwa prijs.

Er is glaswol van 200mm en 220 mm dik, de gording is 210mm. Kan een cm aandrukken kwaad?
Moet ik de metalstud uitkepen in de isolatie of kan ik dit verder aan drukken?

En nog belangrijker, welke folie gebruiken onder het gips? Klimaatfolie of dampdicht.

Verder nog dingen om rekening mee te houden?

Voorbeeld foto van google van het huis.
20200622_140814.jpg
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat zit er aan de buitenkant van de PUR? dakplaat, folie?
Er zijn hier al veel (recente) topics over naisoleren van daken. Hier zijn we ook niet tegenstrijdig in informatie. De benodigde folie is afhankelijk van de opbouw (dampdichtheid) van de buitenkant.

210mm tussenruimte beste met 200mm isolatie. Levert al een uitstekende isolatiewaarde op. Bij metal stut de isolatie wegsnijden. Lichtjes indrukken is geen probleem.

Voordat je gaat isoleren is het verstandig rondom alle aansluitingen na te lopen op luchtdichting. Meestal kan het beste alles afgekit worden. Dat is langdurig luchtdicht. Via de kieren ontsnapt veel warmte, geluid en kunnen vochtproblemen ontstaan.

Zorg ook dat de ventilatie van deze kamers/verdieping in orde is.
 

Erwin_83

  • #3
In de pur zitten zegmaar de tengels en daarop panlatten en betonpannen. Geen folie of asfalt papier.

Het is al 30 jaar oud, maar moet je het dan als damp open of damp dicht zien ?

De zolder heb ik al voorzien van een aansluiting op de mechanische ventilatie en alle ramen kunnen in ventilatie stand indien nodig.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het is iets ingewikkelder. Alle materialen hebben wat betreft het doorlaten van een warmtestroom een bepaalde waarde. Jouw dak is dampopen of dampdicht. Belangrijk de Mu waarde van de lagen die er gaan komen of liggen, gips, folie, isolatie, dakbeschot en de PUR. De laag met de hoogste waarde moet aan de warme kant zijn aangebracht en de laag met de laagste aan de koude kant. Mu Gips 4/19, steenwol heeft 1/2, spaanplaat 15/50 en PUR heeft 40/200. Je ziet dat PUR is te dampdicht om aan de buitenkant te liggen. Zonder damprem, deze heeft een Mu van 100.000 zou deze isolatie klus op een drama uitlopen. Belangrijk in de uitvoering dat de dampdichte laag goed, dampdicht wordt aangebracht. Ook bij de aansluiting van muren, vloer en nok.
 

Erwin_83

  • #5
Daarom ook de vragen en vooral de folie vraag vooraf en niet volgend jaar als er een condens probleem is.

Ik hoor/lees ook wel eens wat over klimaatfolie. Dampdicht naar buiten en regulerend naar binnen. Is dat een betere keus of is dampremmend/dampdicht al voldoende of zelfs beter in mijn geval?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Weet niet wat je bedoeld met de eerste zin. Volgend jaar als er een condensprobleem is. Als je in de winter de glaswol isolatie aanbrengt moet je deze gelijk afwerken met een damprem en niet denken dat komt later als we bijvoorbeeld de gipsplaten gaan aanbrengen.
Welke dampremmer beter is geen idee. Ik zou me kunnen voorstellen in een constructie waar de buitenste laag een zeer hoge Mu waarde heeft deze folie beter is.
 

Erwin_83

  • #7
Het is de bedoeling om van de zomer alles te doen.

Maar je komt op internet nog wel eens verhalen tegen dat het na het isoleren mis ging door condensatie in de constructie, da bedoelde ik en dat wil ik hier natuurlijk voorkomen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Klimaatfolie is normaal gesproken alleen nodig als de buitenkant dampdicht is. Dat is hier niet het geval.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Dan hebben ze de adviezen, of de opmerkingen voor het aanbrengen van een dampremmendelaag onderschat of niet begrepen. Een van de reden om het isoleren aan de warme kant van het dakbeschot of dakvloer niet zo aan te bevelen.
 

Erwin_83

  • #10
Aan de buitenkant is helaas geen optie in mijn geval. Vandoor ook de vragen om het in 1 keer goed te kunnen doen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #11
Wgb schreef:
Het is iets ingewikkelder. ...De laag met de hoogste waarde moet aan de warme kant zijn aangebracht en de laag met de laagste aan de koude kant.

Het is nog ingewikkelder, en tegelijkertijd ook heel simpel: Omdat je nooit exact de Mu-waarden weet van de verschillende materialen in de opbouw van dak of gevel, moet je ervoor zorgen dat de binnenkant de hoogste Mu-waarde heeft én alle aansluitingen perfect afgedicht zijn. En daardoor maakt de volgorde van de rest van de opbouw ook niet meer uit. Zolang de binnenste laag maar dichter is dan alles wat erna komt komt er geen vochtige lucht van binnen in de dakconstructie, en wat er in zit, kan er naar buiten toe uit.

Met een opbouw van spaanplaat en pur, en een geringe isolatiewaarde voldoen de oude dakplaten natuurlijk niet aan deze voorwaarden. Echter deze werden toegepast in een tijdsperiode waarin zolders vooral voor opslag gebruikt werden, en er voldoende kieren waren voor dwarsventilatie.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #12
Damp dicht aan de binnenkant.
punten van aandacht daarbij:
Naden in de folie goed afplakken, opletten aan de zijkanten.
Gipsplaatschroeven niet door de folie schroeven. Je zal dus iets minder dik kunnen isoleren of de gipsplaten komen iets verder de ruimte in.
 

Erwin_83

  • #13
De metalstud kan ook over de gordingen ipv ertussen. Die paar cm kan ik wel missen. Dan gaan er alleen schroeven door de folie om de metalstud vast te zetten. Hier kan ik eventueel kit op de metalstud doen voor het schroeven.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
De folie doe je tussen het metal stut en de gipsplaat. De schroefgaten zitten dan ingeklemd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu