Bestaande isolatie schuindak verbeteren

FHV

  • #1
Ik ben bezig met de renovatie van onze zolder, en aangezien ik nu toch bezig ben wil ik de isolatie gaan verbeteren.
Het dak is een scharnierkap met van buiten naar binnen dakpannen, dampopen folie, 12cm glaswol, 9mm mutliplex platen.
De multiplex platen zijn met spuitstructuurverf afgewerkt. Aan de binnenkant zit geen folie.

Mijn plan is nu om tegen de platen 12cm balken te schroeven met daartussen glaswol. Dan een dampdichte folie met regels en vervolgens af te werken met gipsplaat.
Mijn twijfel zit nu in het al dan niet laten zitten van de multiplex platen. Op zich is er niks mis met deze platen en zou ik ze graag laten zitten, ik vraag mij alleen af of dit geen vocht problemen gaat geven doordat dit toch een soort van dampremmende laag in het midden van de isolatie is.

Wat denken jullie hiervan?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je kan aan de onderzijde 12cm glaswol aanrengen. Belangrijk is de uitvoering van dampremmende laag, ik bedoel zijn er veel of weinig moeilijk punten waarmee je te maken krijgt.
Vraag me ook af kan zo'n scharnierkap en de constructie het bijkomende gewicht aan. Alles kan zo minimaal berekend zijn.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #3
Die spuitstructuurverf is redelijk dampdicht,
met een gatenzaag gaten boren voor de zekerheid.
Dat maakt de kans op schade bij een lek in de dampdichte laag veel kleiner.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
De multiplex maakt onderdeel uit van de dakplaat. Deze kan en mag je dus niet verwijderen.

Plaats geen 12cm balken, dat doet een groot deel van je isolatie teniet.

Plaats eens een foto van de kap. Zitten er nog gordingen, wat voor afmetingen hebben we het over?
 

FHV

  • #5
De balken zijn 38x184. elke 58 cm zit er een balk waarbij er telkens een enkele en daarna een dubbele balk zit. De dakpanelen zijn 124 cm breed.
Er zijn geen gordingen. op de spanten zich rechtstreeks de folie geniet met daarop de panlatten.

dakhoek is 45 graden. Aan 1 zijde loopt het dak door tot aan de zoldervloer, aan de andere kant is de voorgevel wat hoger doorgetrokken. Lange zijde dak is ca. 6 meter, korte zijde 3 meter. nok hoogte is ongeveer 4 meter gemeten vanaf de zolder vloer
Ik zal vanavond even een foto proberen te maken.

het dak is op 1 dakraam na heel rechtoe rechtaan. dampdicht maken is dus redelijk eenvoudig, alleen bij de muren en de vloer moet ik even opletten.

je geeft aan dat de 12cm balken de isolatie teniet doen, dat snap ik niet helemaal. Ik dacht dat de isolatie waarde van hout niet extreem slecht was en je hebt toch iets nodig om de isolatie tussen te doen?

En qua sterkte had ik verwacht dat ik met de extra balklaag de sterkte van het dak eerder vergroot dan verklein, mits ik deze voldoende stijf bevestig aan de bestaande laag.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Hout isoleert naar verhouding slecht. Zulke grote balken monteren is niet nodig. Je hoeft alleen maar rachels/balkjes te plaatsen om de gipsplaten op te bevestigen. Normaal gesproken kan je aan een kap wel een gipsplaat hangen. Je kan het bv. doen met 2x3tjes die tussendoor (bijvoorbeeld) 2x aan het dak vastzitten.
 

FHV

  • #7
De 12cm balken zijn er om afstand te creëren tussen de bestaande multiplex platen en de gipsplaten. Hiertussen zou ik dan glaswol willen plaatsen.

Onderstaand ook een foto van mijn dak. De zwarte folie is de dampdoorlatende folie direct onder de pannen. Hier heb ik plaatselijk de isolatie weggehaald. Tussen de balken zit 12cm glaswol met papieren rug. Daarna de multiplex plaat (wit)

20200910_173621.jpg
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Je weet blijkbaar al dat je die balken gaat gebruiken. Dan stop ik met antwoorden.
 

FHV

  • #9
de balkjes zijn zeker nog niet gekozen. de enige reden voor de 12 cm balkjes zou puur zijn om afstand te creeeren tussen de multiplex laag en de gipsplaten.
In plaats van balkjes zou ik ook een frame kunnen maken van panlatten die met afstandshouders op 12cm geplaatst worden en vervolgens dit tegen het dak monteren met daaroverheen rachels voor de gipsplaten. Dan zou ik de glaswol strak tegen elkaar kunnen plaatsen zonder hout ertussen behalve om de 30cm ofzo een afstandsstukje. Is dat dan wat je bedoeld? Dit zou wel significant lichter zijn dan massieve balken.

Mijn oorspronkelijke vraag ging eigenlijk vooral over het probleem van een redelijk dichte laag multiplex tussen de twee isolatiedekens. Ik overweeg nu inderdaad om er boven en onder een paar gaten in te zagen voor beluchting zoals jackd aangeeft. In combinatie met een dampdichte binnenfolie klopt het dan in theorie weer qua vochthuishouding of mis ik dan iets?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #10
Voor de isolatie is het eigenlijk beter om geen gaten te boren. Stilstaande lucht is beter.
Als je binnen dampdicht werkt is het voldoende zijn om een kleine deel van de spuitstructuurverf weg te krabben voor de zekerheid. Met bijvoorbeeld een rond mes (houtbewerking) gaat dat zelfs sneller dan boren.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Dat is wat ik bedoel. Panlatten zijn te klein. Je gebruikt rachels of nog dikker, als je minder afstandhouders wil.

De bestaande laag doorboren is niet nodig. Er komt toch een dampremmende laag aan de binnenkant.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu