Isolatie houtskelet verbeteren.

Markable

  • #1
Beste mede-klussers,

Ik ben van plan om de isolatie achter het potdekselwerk op de eerste verdieping van ons huis van binnenuit te vervangen.

De situatie is nu als volgt (van buiten naar binnen):
potdekselwerk > (dampremmende??) folie > balken met 30mm luchtspouw > 30mm tempex > 10mm gipsplaat


(de gipsplaat zat strak tegen het tempex aangeklemd dmv koplatten in het kozijn)

Nu heb ik nog een partij nieuwe modulaire plafondplaten (25mm glaswol met hoge dichtheid - eenzijdig gecoat) en mijn plan was om deze platen tegen het oorspronkelijke tempex te zetten en als wandafwerking gelakt hardboard te gebruiken.


Op deze manier hoop ik de isolatiewaarde te verhogen met Rd 0.77 dankzij glaswol panelen.

Ik twijfel over de vocht regulatie in de wand... maar al zoekend word ik hier duizelig van.
Ik hoorde dat het dauwpunt niet in het glaswol mag vallen...

Hebben jullie advies?

Het alternatief dat ik bedacht had is alleen de gipsplaat te vervangen door een dikkere versie, maar dat doet nauwelijks iets met de isolatiewaarde...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Is dit alleen een borstwering onder een kozijn, of een hele gevel?

Die glaswolpanelen hebben niet dezelfde isolatiewaarde als normaal glaswol. Deze zal lager zijn. Als het over een groot oppervlak gaat, kan je beter een dikkere isolatie kiezen.
De huidige EPS zit zo te zien niet echt kierdicht aangebracht.

Er zal een dampdichte laag tussen moeten.

Hardboard is heel flexibel. Deze moet dus op een vlakke ondergrond gemonteerd worden. Zoals gipsplaat of multiplex. Niet geschikt als enige wandplaat.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #3
Traditioneel hardboard (lakboard) kun je strak krijgen door de achterzijde eerste nat te maken. Na aanbrengen en drogen staat het strak.

Echter tegenwoordig vind je in bouwmarkten geen gelakt hardboard meer, maar eenzijdig gelakt MDF van 3 of 4 mm dik. Dit is leuk voor de achterwand van een kastje, maar niet geschikt om nat te maken en op te spannen.

Voor isolatie kun je beter kijken of de de HSB-wand dikker kunt maken: minimaal 100 of 120 mm steen wol, of 50 of 60 mm Pir
 

Markable

  • #4
IJkenhout schreef:
Is dit alleen een borstwering onder een kozijn, of een hele gevel?
Dank voor de reactie!
De wand loopt door tot aan de verdiepingsvloer, dus volgens mij is het geen borstwering. Zie foto ter verduidelijking.:

IJkenhout schreef:
De huidige EPS zit zo te zien niet echt kierdicht aangebracht.

Er zal een dampdichte laag tussen moeten.
Dat vermoedde ik al. Dank voor de tip. Is er een speciaal type folie dat ik moet gebruiken (zoals met aluminium), of is elke dampdichte folie geschikt?
 

Markable

  • #5
Walker schreef:
Traditioneel hardboard (lakboard) kun je strak krijgen door de achterzijde eerste nat te maken. Na aanbrengen en drogen staat het strak.

Echter tegenwoordig vind je in bouwmarkten geen gelakt hardboard meer, maar eenzijdig gelakt MDF van 3 of 4 mm dik. Dit is leuk voor de achterwand van een kastje, maar niet geschikt om nat te maken en op te spannen.
Goeie tip, dan gaat dat plan niet door.
Walker schreef:
Voor isolatie kun je beter kijken of de de HSB-wand dikker kunt maken: minimaal 100 of 120 mm steen wol, of 50 of 60 mm Pir
Het lijkt me (esthetisch gezien) nogal een massief geheel worden als ik de wand tussen de kozijnen dikker maak... het leek me wel fraai om de gipswand gelijk met het kozijn te leggen. Ik ga dus eens kijken naar 50mm Pir.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Als het in ieder geval maar dampdichter is dan buiten. Alufolie is optimaal.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu