Isolatie dak van binnenuit, hoe ventileren?

Barkmakker

  • #1
Ik heb op mijn huis een plat dak met een valse nok aan de voorzijde. Een klein puntje dus, met aan de achterzijde een plat dak van ongeveer 5 1/2 meter lang en 5 meter breed. De dakbedekking lekt en ik ga de stenen schoorsteen op het dak weghalen, dus er moet een nieuw dak op. Mijn dakrand erg laag is en door de valse nok is het niet gewenst het dak aan de buitenzijde te isoleren.
Het plafond aan de binnenkant ligt er volledig uit (ben het huis compleet aan het renoveren).
Volgens de dakdekkers die ik benaderd heb moet het geen probleem zijn om aan de binnenkant te isoleren.
Echter ik lees en hoor toch wel over condensatievocht, en rottende balken. Uiteraard heb ik hier geen trek in.
De balkenlaag van het dak loopt dwars op het huis, balken van 63*163 mm.
Het liefste wil ik tussen de balken isoleren. Welk materiaal is aan te raden? Steenwol, glaswol, of een ander alternatief? Ik lees op internet ook over klimaatfolie (KM duplex folie). Echter op deze site met animatiefilmpje zie ik dat de isolatie tussen de balken is aangebracht en de balken geschilderd open in de leefruimte.
Onder de balken komen gipsplaten tegen de balken aan. Dat klimaatfolie komt daar dan dus tussen. Kan dit? Waarmee kan ik de gipslaten afwerken, gewoon stucen, dit is damp-open genoeg lijkt mij.
Dan: moeten de isolatieplaten "op" de gipsplaten komen te rusten, of juist tegen het dakbeschot aan?
Moet ik met klimaatfolie nog ventileren? Hoe kan ik dit bewerkstelligen? Ik dacht zelf aan het boren van gaten in de balkenlaag. Niet te veel en iets boven de hartlijn, 10 cm (balken zijn 16.3), zodat de draagkracht niet wordt aangetast. Via de pannen op de valse nok kan ik dan naar buiten ventileren. Zou dit afdoende zijn? En zou dit de werking van het klimaatfolie juist niet tegengaan? Of moet die ventilatie zo zijn dat het "tocht"of trek ontstaat, dus van de voor naar de achterzijde van het huis?
Onder de pannen op de buitenzijde op het dakbeschot komt een damp-open folie. Nu kijk ik namelijk tussen de kiertjes van het dakbeschot zo tegen de pannen aan. Aan de binnenkant onder het schuine dak wil ik ook isolatie. En aan de binnenzijde dampdichte folie. Gaat dat verhaal van het platte dak isoleren/ventileren dan nog wel op? Of zou ik dan juist vocht in de isolatie van het pannendak kunnen creëren?

Heel verhaal met veel vragen, maar ik hoop dat ik wat op weg geholpen kan worden.

Mvg, Mark
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Moderne dakbedekkings materialen zoals APP en SBS zijn behoorlijk damdichter dat mastiek en bitumen die voorheen werd gebruikt. Ik zou het nooit doen om de isolatie tussen de balken te maken. Boeiborden of dakranden op hogen kan toch niet zo'n groot probleem zijn. Met 50mm Resol schuim kom je op een RC van 2,5 en alles wat je dikker isoleert kom je beter uit. De gasprijzen gaan binnenkort weer 10% omhoog en dat is niet de laatste keer. Heb je geld dan leg er dikker op.
*wgb*
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Moderne dakbedekkings materialen zoals APP en SBS zijn behoorlijk damdichter dat mastiek en bitumen die voorheen werd gebruikt.
Waar heb je dit opgediept ?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik heb nog wat info over materialen die in daken worden gebruikt.
APP 20000
SBS 20000
Glasvlies met bitumen 10000
Teervilt 5000 gebruikt in mastiekbedekking.
*wgb*
 

Barkmakker

  • #5
Wgb schreef:
Boeiborden of dakranden op hogen kan toch niet zo'n groot probleem zijn.
Dat is eigenlijk wel het probleem. Links en rechts hebben de buren nog het oude mastiek en willen niet meedoen in vervangen, helaas. ik moet dan toch een half metertje naar links en rechts overlappen.

Ook loopt het boeideel over de hele lengte door. Dan zou ik net bij mijn huis een hogere rand maken. Dat vind ik geen gezicht. De dakdekker had dan als oplossing een soort goot te creëren, dus het laatste stukje niet isoleren. Maar bij de valse nok moet dan wel een hele rij pannen komen te vervallen. Daar zou hij de dakbedekking dan hoog opbranden op het schuine dakbeschot. De kosten zijn ongeveer 150% van als ik van binnenuit zou isoleren. Maar misschien is dit dan toch de beste oplossing.

Mvg, Mark
 

Dakwacht

  • #6
Beste barkmakker,

Allereerst een sterke aanbeveling om je dak aan de buitenzijde te isoleren!!! Zoek eens op de term; omgekeerd dak. Maar je zegt dat dat niet gaat dus dan even een advies voor binnenuit isoleren:

Binnen is het warm, warme lucht kan meer vocht (damp) vasthouden dan koude lucht. Warme lucht gaat in isolatie vertraagd afkoelen en vocht gaat condenseren (ketel water met stoom?!). Dus in de isolatie wordt waterdamp "vloeibaar" water. Ook bij een van buiten geïsoleerd dak gebeurt dit maar in de zomerperiode verdampt dit weer. Om toch van binnenuit te isoleren met zo min mogelijk risico op vocht in de isolatie:
Zorg dat er geen damp in de isolatie kan komen. Dit doe je door een dampremmende laag aan de warme zijde van de isolatie aan te brengen.
Een glaswoldeken met aluminium afwerking is hier een goed voorbeeld van. Maar dan wel het aluminiumlaagje met de andere glaswoldeken onderling aftapen dat er nergens vochtige lucht bij de isolatie kan komen.
Ergens een gat in het laagje en damp kan condenseren in de isolatie.
En waarom aluminium? Kijk eens aan de binnenkant van een pak appelsap. Metaal is zeeeer dampdicht. PLastic folies werken ook maar minder goed, daarom verliest een petfles cola al snel druk.
In jou geval wil je tussen de balken isoleren. De balken zelf isoleren ook wel wat dus dat is niet zo'n probleem. Zorg wel dat die dampdichte laag ook getaped is op de aansluiting met het schuine vlak wat je wil isoleren. Een onderbreking in de dampdichte laag gaat later voor veel problemen zorgen.

Dus als je de werking van vochttransport in isolatie nu een beetje begrijpt denk ik dat je er zelf wel uitkomt.

Succes.

Dakwacht
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Dat is inderdaad lastig als je met meerdere het dakvlak moet delen. Probeer de buren zover te krijgen dat ze inzien dat een laag isolatie en een nieuw dak heel veel voordeel geeft. Ligt er grind op je dak.
*wgb*
 

Barkmakker

  • #8
Okee, een duidelijk verhaal hoe het met de condens zit en dat aluminumverhaal! Zouden ze ook op de websites van isolatie moeten zetten, dan snapt iedereen het!
Ik kan er eigenlijk wel uit opmaken dat het voor mij wel bijna niet te doen is aan de binnenkant te isoleren. Ik zit namelijk met de overgang naar het pannendak wat lastig aan te sluiten is. Ook heb ik wat luchtlekkage naar de buren via de aansluiting tussenmuur/pannendak, dus het is erg lastig dit goed dampdicht te maken.
Ik heb vandaag nog een keer op het dak gekeken. Ik heb inderdaad grind op het dak liggen en dat is ongeveer een laag van 3 cm. Die 50 mm van de platen zouden dan niet het verschil uit moeten maken, al moet er toch langs de dakrand een kleine goot komen, anders komt het met de regenwaterafvoer niet goed. En bij de pannen die op het platte dak uitkomen is geen grind en de pannen liggen strak op het dak, dus de onderste laag moet er af.
En tja buren, de ene heeft een pandjesbaas en die wil niet investeren. Alleen als hij het bedrijf mag laten offerteren, maar dat heb ik gedaan en dan betaal ik zijn dak dus ook... De andere kant gaat er waarschijnlijk over een jaar uit en wil ook niet meer investeren, dus dan wordt t lastig. Maar komt wel goed, ik heb het al met de dakdekker over gehad en hij gaat het ruim plakken, minimaal een halve meter naar beide zijburen.

Mvg, Mark
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Best een lastige situatie maar succes er mee.
*wgb*
 

Dakwacht

  • #10
Even terug naar het begin. Wat is precies de reden dat je het hele dak wil renoveren? De lekkages of de isolatie. Je geeft aan lekkage te hebben. Maar is dat op meerdere plaatsen of enkel bij de schoorsteen?

En hoe oud is je dak eigenlijk? En is dit indertijd aangebracht door een loodgieter/installatiebedrijf/ of echt dakdekkerbedrijf? Hier zit namelijk een groot kwaliteitsverschil in.
 

Barkmakker

  • #11
Ik heb het huis gekocht als casco wat geheel gerenoveerd moet worden. Beetje navraag bij de over de 80 jaar oud zijnde buren moet het dak minimaal 30-35 jaar oud zijn, misschien nog wel veel ouder en door wie of wat het is aangelegd weet ik niet. Ik heb nu lekkage bij de schoorsteen en bij de afvoer. De schoorsteen gaat van het dak af, dus dat moet zoiezo dichtgebrand worden, er moet een ontluchting voor een standpijp in komen en ik ben van mening dat als ik nu alles buiten grondig aanpak (nieuwe kozijnen, gevelrenovatie) en van binnen ook alles vernieuw ik niet het risico ga lopen dat als ik net overal nieuwe gipsplaten en stucwerk heb dat ik lekkage door een slecht dak heb. Tesamen met het gaan isoleren van het huis heb ik besloten daarom ook het dak te vernieuwen.

Mvg, Mark
 

Dakwacht

  • #12
Oké, als je er toch aan denkt van buitenaf te isoleren de volgende adviezen.

1. (niet voor niks op nummer één) ga naar een echt dakdekkerbedrijf. Geen loodgieter of installatiebedrijf. Ieder zijn vak!!! Vraag meerdere vrijblijvende offertes maar kies niet automatisch voor de goedkoopste.

2. Bestaande mastieklaag en grind laten verwijderen en win een centimeter voor isolatiedikte (verwijderingskosten zijn nu hoog maar worden alleen maar hoger) en voorkom mastieklekkages. Wel aandacht voor de aansluiting naar de buren hebben.

3. nieuwe pakket ongeballast maken door mechanische bevestiging (isolatie wordt met plaatjes en schroeven vastgezet en hier gaat de toplaag op gekleefd worden). Dus geen grind (gewicht) meer nodig.

4. vraag om PIR isolatie voor het dakvlak. (is de dunste met de hoogste isolatiewaarde) Dit zijn harde schuimplaten welke lijkt op purschuim. Maar hebben wel een prijskaartje.

5. langs de rand (ca 60 cm) het pakket ongeïsoleerd aanbrengen en OP de toplaag een andere isolatie toepassen namelijk de geëxtrudeerd polystyreen hardschuim (wel mindere isolatiewaarde maar beter dan niets) . Herkenbaar aan de blauwe kleur. Deze zonder openingen/ kieren strak aansluiten tegen het nieuwe pakket met een "gootje" tussen de isolatie en dakrand (mits de dakrand iets oversteekt buiten de woning). En ballasten met betontegels (40x60x4 cm) op rubbergranulaat tegeldragers. GEEN grind, dit rolt weg met harde wind.

6. Enne...vergeet de dampremmende laag niet ONDER de isolatie!
Hoeft geen aluminium meer te zijn. beetje vocht in de isolatie is normaal, dit verdampt in de zomerperiode weer.

Als je nog vragen hebt dan lees ik het wel.

groet,

Dakwacht
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu