Isolatie dak - Pannen - Panlatjes - Dakbeschot

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb veel informatie gevonden op het internet maar toch is het voor mij niet duidelijk hoe ik ons dak het beste kan isoleren.

Betreft een 2 onder 1 kap woning uit 1913 met een zadeldak.
Er zit geen isolatie aan de buitenzijde. Pannen - Panlatjes - Dakbeschot.

Wat is nu de beste manier om dit dak te isoleren? De ene klusfolder zegt sporen plaatsen om de 60 cm. Hiertussen glas/steenwol met een dampwerende laag aan de warme kant. De andere klusfolder zegt dat de isolatie in dit geval horizontaal aangebracht moet worden, rechtstreeks op het dakbeschot nieten / spijkeren.

Als de isolatie is aangebracht wil ik (gips?)platen op de gordingen plaatsen als afwerking.

De zolder gaan we gebruiken als bergruimte. Momenteel zijn de plafonds van de onderliggende kamers geïsoleerd met piepschuim, op 1 kamer lag (vergaan) steenwol. Dit heb ik reeds verwijderd. Mijn idee is om de plafonds ook opnieuw te isoleren met steenwol, de bestaande vloer te vervangen. (boven twee kames is deels een vloer aanwezig van planken van 14mm)
 
Je manier met balkjes die als sporen worden aangebracht is oké!. Je wilt ook je platen ergens aan schroeven, daar heb je ook ondergrond voor nodig; alleen op de gordingen is onvoldoende om een vlakke gipsplaatlaag te krijgen. Het beste is om de 30 cm steunen voor de platen.
 
Mijn eerste indruk is als de zolder alleen opslagruimte wordt om vooral de isolatie van de zoldervloer aan te pakken. Dus een dikker pakket isolatiemateriaal daar en de schuine kanten laten zoals ze zijn. Die zoldervloer is een kleiner oppervlak en je verkleint de inhoud van de warm te houden ruimte ermee. Dat levert daardoor in verhouding de meeste energiebesparing op.

Als je het dak toch isoleert dan gaat mijn voorkeur uit naar de eerste methode. Je moet als je het wilt afwerken met gipsplaten toch extra sporen hebben om de gipsplaten aan vast te schroeven dan er nu zitten.
 
Dank voor de snelle reacties!

Hoe dik moeten die sporen dan zijn? Moet ik hiervoor de dikte van het isolatiemateriaal aanhouden? Dan worden het toch aardige balkjes lijkt me. (klusfolder spreekt van latjes als sporen)

Indien ik afwerking op de gording wil plaatsen zal ik extra balkjes (horizontaal) op de sporen moeten aanbrengen om het geheel op dezelfde hoogte te krijgen als de gording. (zie ik het zo goed?)

Reden dat ik de afwerking op de gording wil plaatsen ipv op de sporen tussen de gordingen is omdat er bij twee gordingen de las los is gelaten welke dmv extra balken zijn gerepareerd.

Ik zit nog te twijfelen of ik het schuinste stukje / uiterste hoek meeneem met isoleren. Ik zou daar inderdaad alleen de vloer kunnen isoleren en de afwerking haaks op de vloer aan de gording monteren.
Ondanks dat je weinig kan met die strook ruimte wordt het er wel een stuk kleiner van.
 
Voordeel van vloerisolatie is ook dat je beter zicht houdt op het dakbeschot. Daardoor ook lekkages en andere mankementen eerder ziet en sneller kunt verhelpen.

Nadeel is dat je om de vloer beloopbaar te maken, nog een stevige vloer over de isolatie moet maken. Gipsplaat volstaat dan niet :wink: . Door vloerisolatie komt er bijna geen warmte meer op je zolder; die krijgt dan ongeveer de buitentemperatuur. Ik weet niet of er leiidngen lopen of vorstgevoelige zaken worden opgeslagen, maar met die dingen moet je wel rekening houden.

Balkjes van 44 x 44 mm. Als je de sporen gelijk houdt met de gordingen, kan je over het geheel de plaatafwerking aanbrengen. De isolatie frot je dan tussen de sporen; gebruik b.v.k. spijkerflensdekens.
 
Als ik balkjes van 44x44 als sporen gebruik, hiertussen spijkerflensdekens niet, dan moet ik toch nog wat "opvullen" om op dezelfde hoogte te komen als de gording om het mogelijk te maken dat hier afwerking tegenkomt.
Anderzijds... het zicht houden op het dakbeschot is niet zo verkeerd. Het is tenslotte wel een oude woning en er is eerder lekkage geweest..

De vloer ga ik zeker (opnieuw) isoleren. Bedoel je dan dat dakisolatie een beetje overbodig is?

Mijn idee was om de vloer te isoleren met dampopen steenwol en het dak met dampwerende spijkerflensdekens.
Maar misschien is het beter om alleen dan de vloer te isoleren met dampwerend materiaal?
 
Qua werk en gasbesparking haal je de meeste winst per euro waarschijnlijk uit isoleren van de zoldervloer. Dat is bovendien vaak gemakkelijker, d.w.z. vloer lichten, dampdichte laag erop, isolatiemateriaal erop en vloer weer dicht. Enige nadeel is wel dat de zolder in de winter kouder wordt en in de zomer warmer omdat de rest van het huis niet meer regulerend werkt op de zolder temperatuur. Je moet daar dus geen spullen opbergen die niet tegen bevriezing of hoge temperaturen kunnen.
 
Ok. Ik denk dat ik het wel helder heb :wink:

In de toekomst wil ik de ketel naar de zolder verplaatsen dus ik denk dat het in mijn geval verstandig is om beide te doen.
Ik zal me in eerste instantie richten op de vloer. Als deze helemaal geïsoleerd en dichtgemaakt is neem ik het dak onder handen.

Voor vloerisolatie gebruik ik dan dampopen materiaal, voor het dak dampdichte spijkerflensdekens tussen sporen van 44x44.

Dank voor het meedenken!
 
Het is jammer van het geld om het dubbelop te doen, alleen het schuine dak is voldoende, de vloer isoleren heeft weinig tot geen zin.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan