Intergas + EvoHome - Douche wordt in de winter koud

coelho

  • #1
Ik heb al bijna 10 jaar een EvoHome installatie in mijn woning, bestaande uit vloerverwarming en een aantal radiators.. Heb dus nog 'de oude' versie, met zwart/wit scherm. Ook heb ik een Intergas Kombi Kompakt 28/24 ketel.

Elke winter loop ik in meer of mindere mate tegen het probleem aan dat bij warmwatervraag (met name ervaren in douche of bad) op een bepaald moment het water koud wordt. De kraan dichtdraaien en een paar minuten later weer opendraaien lost het probleem even op.

Op het moment dat het water koud wordt, staat mijn ketel op standby. Er is dus logischerwijs op dat moment geen opwarming. Naast een paar minuten wachten, is het opwarmen ook weer te starten door op de knop van mijn BDR91 te drukken die naast de ketel hangt. Daarmee wordt de ketel weer geactiveerd en is er weer warm water.

Een paar jaar terug heeft mijn installateur al een keer de warmtesensor van mijn Intergas vervangen, maar dat heeft niet gebaat.

Mijn leken-redenatie is dat Evohome de ketel uitschakelt (heb het aantal schakelingen per uur op 6 staan, dus volgens mij betekent dit dat elke 10 minuten de ketel een keer uitgezet wordt), en dat de ketel vervolgens niet door heeft dat er nog warmtevraag vanuit de kranen is, danwel overruled wordt. Ik heb inmiddels de schakelingen teruggezet naar 3 per uur, benieuwd of ik dat verschil ga merken.

Het liefste zou ik echter de oorzaak wegnemen. Heeft hier iemand een idee waarom mijn ketel uitgeschakeld wordt terwijl de kraan nog aan staat en hoe dat aan te passen is? Een behulpzame medewerker van Intergas wees op de tapdrempel in combinatie met een waterbesparende douchekop, maar dan zou mijns inziens het bad met de kraan open niet tot hetzelfde probleem moeten leiden. Bovendien, als ik eenmaal koud water heb en de kraan bij de wasbak vol open zet op warm, dan heeft dat op dat moment ook geen nut. Pas een paar minuten later komt er warm water.

In de zomer treedt dit probleem eigenlijk nooit op. In mijn redenatie zou dat zijn omdat er dan sowieso geen warmtevraag is door Evohome en er dus ook vanuit dat systeem geen uitschakeling plaatsvindt.

Inmiddels is het hele gezin er klaar mee, vrouw en dochter die met ingezeepte haren onder de douche staan en ineens koud water krijgen, zelf even snel willen douchen met het weer van afgelopen week en vervolgens net zo koud weer uit de douche komen enz.

Wie kan me helpen met de oorzaak en hoe kan ik dit verbeteren?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Ronny

    Specialist Verwarming
    • #2
    Als de BDR91 gebruikt wordt om de CV warmtevraag in te schakelen dan kan dit nooit de oorzaak zijn.
    De BDR91 is een schakelcontact en geen Opentherm verbinding, dit kan dus nooit het warm water uitschakelen.
     

    coelho

    • #3
    Ik word niet gehinderd door enige kennis op dit vlak, zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt aan de vraagstelling.

    Het is wel zo dat wanneer ik op de knop van de BDR91 druk, deze de ketel weer activeert en er vervolgens ook weer warm tapwater is. Blijkbaar is de warmwatervraag van de kraan alleen onvoldoende om de ketel aan te zetten of aan te houden?
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    Onderhoudtje

    • #4
    Misschien handig om vast te stellen of de BDR91 dit probleem veroorzaakt.
    Om te testen zou ik deze er tijdelijk tussen uit halen, uitsluiten waar dit probleem vandaan komt.
    Misschien dat de stromingssensor defect is in de ketel?
     

    Bert pit

    • #5
    Het enige wat de BDR91 doet is een signaal opvangen vanuit de Evotouch en daarna kortsluiting maken zodat de CV aanspringt.

    Wat ik uit het verhaal begrijp is dat het voornamelijk in de winter speelt. Dus het probleem van koud SWW is er alleen als de CV ook regelmatig aan gaat. Ik zou de storing dan eerder in de CV zoeken.
     

    Onderhoudtje

    • #6
    De ketel gaat branden voor warmwater doordat de stromingsensor ziet dat er koud water wordt getapt.
    Daarna kijkt ntc 3 op de warmwaterleiding wat de watertemperatuur is en gaat afhankelijk van de temperatuur het vermogen verlagen of verhogen om op de juiste temperatuur te komen.

    Maar ook kan het probleem liggen in de branderautomaat, het beste bij zoeken naar storingen is om bepaalde factoren uit te sluiten en om zo tot een oplossing te komen.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu