Inregelen designradiator met designthermostaatventiel

Juppehup

  • #1
Ik heb een Vasco Niva met een Vasco design ventielset.
Deze radiator zit superkort op de ketel (recht eronder) en wil hem gaan inregelen.
Kan ik een soort voetventiel in de 15mm leiding plaatsen om de retour te gaan knijpen?
Voetventielen kan ik plenty vinden, maar niets voor IN een leiding...

Knipsel.JPG
 

Juppehup

  • #2
Ah...een schroefbus zou ik kunnen combineren met een voetventiel. Je moet de juiste term/naam maar net ff weten.

Of zijn er nog andere/nettere mogelijkheden?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Je mag er toch wel van uitgaan dat een dergelijk ventiel in te regelen is.
Heb je het ventiel al eens bestudeerd of de handleiding gelezen?
 

Auto-Geen

  • #4
Onderstaande moet van toepassing zijn

Afhankelijk van het gewenste drukverlies kan men, aan de hand van het diagram het design-ventielset instellen. Het Vasco-design-ventielset is geschikt voor tweepijpsinstallaties (geen éénpuntsinstallatie). De 2 aansluitingen zijn volledig afsluitbaar zodat voor eventueel behangwerk of service de radiator afneembaar is zonder de volledige CV-installatie te moeten ledigen. Voor het afsluiten van de aansluiting, gelieve op de thermostaatkopzijde het standaard geleverde kunststof- afdekkapje op het ventiel te zetten en dan te sluiten. De retour kan u sluiten met de inbusschroef die zich aan de onderkant van het ventiel bevindt.
 

Juppehup

  • #5
Ja, die handleiding had ik ook gevonden. Ik heb de Danfoss helemaal teruggeschroefd naar standje 1, maar de retour blijft nog steeds te warm dan. Wanneer ik de inbus in het ventiel knijp, dan krijg ik hem netjes. Het lijkt me alleen niet helemaal de bedoeling van die inbus om als regelschroef te gaan dienen. Vandaar dat ik dacht om een soort voetventiel IN de leiding te zetten om hem daarmee nog wat verder te kunnen knijpen...
 

Auto-Geen

  • #6
Wat is het verschil tussen een regelschroef in een design onderblok en een regelschroef in een voetventiel?
 

Juppehup

  • #7
Ja, goeie vraag...:roll:
Misschien meer een gevoel. In principe is die inbusstelschroef in het ventiel bedoeld om de radiator af te sluiten wanneer je hem van de muur wilt halen. Het is ook maar een M4/M5 schroefje, dus best klein. Ik kan me voorstellen dat wanneer je hiermee gericht gaat knijpen dat het best hard slijt (doorgang zal immers al klein zijn ivm M4/M5 en met knijpen maak je hem nóg kleiner) door de hoge stromingssnelheid..

Ik kan me voorstellen dat er onderdelen bestaan die er misschien meer voor gemaakt zijn zeg maar....
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu