Infrezen, droogbouw of nieuwe dekvloer?

Ofant

  • #1
Zoals in eerder topic al genoemd ben ik binnenkort eigenaar van een vrijstaande jaren 70 jaren woning. Het is een splitlevelwoning die is opgebouwd met constructievloeren; betonnen broodjes (Flevobeton) met een cementdekvloer. Onder de constructievloer is een kruipruimte van ca 65 cm met op de bodem een dunne laag beton op zand. Ik ga de woning zo goed mogelijk isoleren: korrels in de kruipruimte of pir-platen/purschuim tegen de onderkant van de constructievloer, alle kozijnen nieuw kunststof met tripple glas, spouwmuur vullen en op termijn het dak vervangen en beter isoleren. Momenteel zit er een luchtverwarmingssysteem in. Dat gaat eruit (omdat het veel lawaai maakt en de Brink-unit vervangen dient te worden). Ik wil door de hele woning vloerverwarming aan gaan leggen. Nu is de vraag: uitgaande van de genoemde isolatiemaatregelen, is infrezen dan een goede optie? Of krijg je dan een te traag systeem omdat de constructievloer en dus de buitenmuur en de fundering etc. uiteindelijk mee opwarmt?
En zo niet, wat is het beste alternatief? Aangezien keuken, wc's, badkamers en alle kozijnen en binnendeuren vervangen (mogen) worden en er voldoende hoogte in de kamers zit, is iets erbovenop een optie. Maar wat zou dan het beste werken? Opties waar ik aan denk:
- Alle dekvloeren eruit breken en een laag isolatie neerleggen met daarop draadmatten en een nieuwe dekvloer
- De bestaande dekvloer laten liggen, een laag isolatie neerleggen met daarop draadmatten en een nieuwe dekvloer
- Een droogbouwsysteem van pir met metalen reflectoren
- iets met Fermacell
 

ABCDE

  • #2
Hoe dik is je huidige dekvloer? Droogbouwsysteem zou ik niet als betonnen vloeren hebt.

Ofant schreef:
korrels in de kruipruimte
Dat is geen vloerisolatie.
 

Ofant

  • #3
Dikte van de dekvloer weet ik op dit moment niet, kan ik pas onderzoeken als ik de sleutel heb.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
In die tijd was dat meestal 30 mm.
Als ik de foto van de verdiepingsvloer bekijk in je andere topic ligt daar een ribbenvloer en geen broodjesvloer.
 

Ofant

  • #5
oh sorry, ik wist niet dat dat iets verschillends is
 

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #6
Informeer eerst eens goed naar de draadkracht van de bestaande vloer voordat je gaat breken of opnieuw opbouwen. Bedenk wel dat het gewicht van een dekvloer al snel ca 20 KG per cm opbouw is: dan is het wel zaak om de draagkracht van de huidige vloer te weten.

Frezen is een optie, maar gaat alleen goed bij een dekvloer van minimaal 3 cm. Isoleren vanuit de kruipruimte is dan zeker aan te bevelen.

Wil je af van de "traagheid" van een vloerverwarmingssysteem (en dat valt bij frezen echt wel mee!), dan zou ik een droogbouwsysteem adviseren, met 16 mm buizen en aluminium warmtegeleiders.
Je kunt wel een systeem overwegen met plaatstalen warmtegeleiders en 14 mm buizen: dat is voordeliger maar biedt je ook minder warmteopbrengst. Let bij je keuze op de warmteopbrengst van de diverse systemen, want daarvan worden vaak verkeerde (te mooie) cijfers gepubliceerd.
Het gewicht van een droogbouwsysteem is max 10 KG/m2, bij een opbouwhoogte van 2 cm. De totale opbouw is weer afhankelijk van hetgeen je als vloerafwerking wilt gaan gebruiken.
Ook voor een verdiepingsvloer is een dergelijk systeem een goede oplossing en biedt je ook een goede geluidsisolatie.
 

Ofant

  • #7
Zoals ik het lees zeg je eigenlijk: frezen is prima als de dekvloer minimaal 3 cm is, dan is er geen nieuwe berekening nodig, traagheid valt mee en de kosten zijn laag.
Alternatief dus droogbouw met 16mm en aluminium platen. (Is dat de buitendiameter?) Dit systeem lijkt me duurder, maar biedt wel het voordeel van minder contactgeluid, iets minder warmteverlies naar de constructie en een nog iets sneller systeem.
klopt dat?
Overigens ga ik sowieso in de kruipruimte isoleren, ongeacht hoe ik de vloerverwarming bouw.
 

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #8
16 mm buis: zijn PE-RT buizen met buitenafmeting 16 mm met wanddikte 2 mm.
Wil je voorbereid zijn op een eventueel toekomstige aanschaf van een warmtepomp, dan zou ik geen systeem adviseren met buizen dunner dan 16 mm (ook bij frezen: ga dan voor 16 mm buis)
Let bij je plannen zeker op de max. belasting en dikte van de huidige vloer. Niet in elke vloer kan je laten frezen!
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Markkr.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu