Indesit W165x knop draait door, 2x knipperen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn Indesit W165x wasmachine heeft het euvel dat ik al in enkele posts ben tegengekomen: De knop draait door.

Ik heb hem al gedemonteerd en gesloopt, maar hij ziet er picobello uit vanbinnen. Later las ik de posts, maar die zijn allemaal anders.

Bij mij draait hij met ca een klik per seconde. Na 8 kliks geeft hij 2x een knipper op de power lamp (een per seconde) en gaat dan weer 8 seconden doordraaien voor hij die 2 pulsen herhaalt. De andere lamp is gewoon uit.

Iemand een idee of deze 2 knippers een foutcode zijn, en zo ja welke ?
Ik denk dat het vervangen van de knop geenoptie is, want die doet het gewoon goed zo te zien.

Ik hoor graag een advies,

Thomas
 
Dan heb je dus last van foutcode 2,

Dat is: geblokkeerde motor of kortgesloten / tacho.

Je kan het beste alle contactpunten op connector E van de module (achterin de machine aan de linkerkant) controleren en ook die van de motor. Als deze goed zijn is je motor stuk.

Robin
Dit las ik in een van de topics.
 
Kortsluiting in de motor ?

Als ik de boel uit zet, en na 10 minuutkes op de zwrte punt herstart, dan reset hij zich en wil wel weer oppakken waarna ik hem dan neerzet.

Is zo'n kortsluiting dan niet permanent ?
 
Ik geef alleen maar aan wat ik een topic las met dezelfde klacht.
De motor hoeft geen kortsluiting te hebben hij kan geblokkeerd volgens de quote hierboven.
Ook de tacho kan defect zijn, deze zit achter op de motoras.
 
Misschien is het antwoord van de TS in dat topic ook wel handig, werpt nog een ander licht op de zaak:
Dank voor de tip. Inderdaad de motor was stuk. De koolborstels waren op. Ik heb er twee nieuwe in gezet en de machine wast weer op volle toeren
:wink:
 
Ik heb de kuip gefixeerd en de machine op de kant gelegd.
De koolborstels van de motor heb ik er af. Er is nog zoveel materiaal, dat hij bij monteren van de borstels ongeveer de helft van het uitstekende deel naar binnen terugveert. Zo als koolborstel leek zou ik denken... da's nog een boel kool.

Maar ik weet niet hoe lang ze oorspronkelijk waren.

Is het zaak ze toch maar te vervangen ? En hoe weet de logica dat ze te kort worden ? Er zit geen sensor in de borstelhouder.

Of zou mijn f2 toch iets anders kunnen zijn ?
 
Wanneer het uitstekende deel van de koolborstels korter zijn dan 15 mm is het beter ze te vervangen.
 
Ok,

de lengte van de uitstekende koolgeleider is nu 10mm buiten het metalen geleidertje, of 11 buiten de kunststof mantel.

Rijp voor vervanging dus?

Kan iemand nog verklaren dat korte borstels deze code geven ? Gezien de veerdruk maken ze nog wel goed contact.
 
Dat kan op meerdere methode's.

Het eerste deel heeft een iets hogere soortelijke weerstand dan het laatste deel. hierdoor zal de spanningsval over de motor dus opeens een paar volt lager worden en dus de electronica triggeren.
Of
Contactdruk.

als de borstels korter worden gaan ze stuiteren door de verminderde veerdruk.
Dit geeft eeen typische schakelpulsen naar de elektronica die daarop reageerd.
Hetzelfde princiepe kan ook worden toegepast maar dan op de rotatie snelheid gemeten door de tachosensor.
 
Hartelijk dank. Een prima logische set verklaringen die zelfs ik kan begrijpen :-)

Ik ben alsnog overtuigd en heb de borstels gisteravond dan ook online besteld.

Wordt vervolgd :-)
 
Helaas, Helaas,

vandaag kwamen de koolborstels binnen en ik heb ze gemonteerd. Inderdaad een stuk langer dan de oude. Voorafgaand ook de colector maar even schoongemaakt met een tissue.

Maarrrrr de eerste was die ik er in stopte werd na de eerste centrifugeerbeurt al weer onderbroken met dezelfe foutcode: 2x knipperen, 8 seconden niks.

Het ligt dus niet aan de koolborstels. Jammer van de investering :oops:

Wat kan nog meer de code -2 geven ? En hoe kan ik dat controleren ?

Bedankt voor de volgende tips al vast.
 
Ik begrijp dat het ook de TACHY kan zijn.
Dat is toch de omwentelingen teller op de as bij de koolborstels ?

Hoe kan ik testen of dat die het probleem is nu het de borstels niet blijken te zijn ?
 
Mijn andere draadje over de Indesit 165x wordt niet meer opgemerkt denk ik, dus ik doe een nieuwe poging:

Weet iemand hoe ik het moet aanpakken om de tacho sensor te controleren op juiste werking ? (Zoeken op tacho geeft wel relevante storingsberichten, maar niet hoe hem te controleren)

Is er iets dat ik kan proberen als ik hem demonteer, of is er een meet punt waar ik met de multimeter iets kan betekenen ?

Ik krijg f2 en heb de borstels al vervangen, dus die waren het niet.

Geduld is een schone zaak. Je draadje zal zeker na 1 dag nog wel opgemerkt worden, het staat tenslotte nog niet op slot, dus je hoeft geen nieuw topic aan te maken voor je nog lopende probleem. Hier gewoon dus verder gaan, mod.
 
Heb je inmidels de printbanen van de connectors op het stuurmoduul
van de motor gecontroleerd?

De spoel van de tachogenerator kan je ohms doormeten.
Is de waarde van de spoel oneindig, dat is de tacho defect.
 
Bedankt voor deze reactie.

Ik heb alle connectors van het printhuis gehaald en de banen gechecked. Die zien er goed uit. Geen corrosie of vocht te vinden.

Ik heb de tachogenerator doorgemeten. Hij heeft een weerstand van 196 ohm (op mijn multimeter) en als ik dan langzaam de trommel draai, dan gaat de meter als een gek tekeer met soms een oneindig er tussen. Dat lijkt me ok ?
 
Ik ben bang dat het met deze trial en error te lang gaat duren en ik heb geen zin om per keer onderdelen te vervangen die nog goed zijn.

Dan maar de hele machien vervangen. Morgen komt de nieuwe al :-)

De oude gaat mee retour en ik heb dus nog een paar gloednieuwe koolborstels in de aanbieding (één halve cyclus gedraaid)

Bedankt voor alle tips
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan