Ijzer verfen/behandelen in de vrieskou :-/

Capriolo

  • #1
Hallo iedereen,

Ik ben een sneeuwschuiver aan het maken in mn garage. In mn garage vriest het zo'n 5 -6 graden op de goede dagen, het gaat pas weer rond de lente boven nul zijn (ik woon in het buitenland).

De sneeuwschuiver is bijna klaar, maar graag zou ik het metaal willen beschermen tegen roest. Het is de bedoeling dat ergens volgende week de sneeuwschuif in bedrijf wordt genomen.

De meeste onderdelen kan ik demonteren en naar mn kelder verplaatsen waar het rond de 13-15 graden is. Maar de sneeuwschuif zelf?? die kan ik niet in huis brengen...... het vrouwtje gaat dan niet content zijn :o

De schuif zelf is sterk verroest (oude schuif 2,4 meter breed ruim 120 kg) maar ik heb er een heleboel nieuwe metalen stukken tegenaan gelast, waarvan ik niet wilt dat ze verroesten.

Van de lente wil ik de schuif zelf een fris kleurtje geven, die heeft momenteel geen prioriteit omdat deze toch al sterk verroest is, belangrijk vind ik de nieuwe metalen onderdelen, vooral omdat die deel uitmaken van de scharnierpunten.

Wat kan ik het beste doen? gewoon met de spuitbus erop gaan en het beste ervan hopen? of is er een betere manier zodat ik van de lente niet al teveel werk eraan heb om het roest (en verflaag??) te verwijderen.

Ik was van plan om de andere onderdelen (die ik wel binnen kan behandelen) simpel met een spuitbusje een beschermlaagje te geven. Nu las ik gisteravond iets over hammerite, zowel negatieve als positieve reacties.

Weet iemand wat er beter zou houden op blank metaal? dat hammerite spul of lak uit een spuitbus?

Bedankt,
Cor
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Geen van 2-en op een metalen ondergrond bij temperaturen onder zero.

Het is gewoon te koud en te vochtig. De verf heeft ook de kan niet om goed door te harden.

Wacht tot de temperatuur rond de 18 graden is en breng dan een 2-componenten industrielak aan. Hammerite kan ook.
 

Capriolo

  • #3
@ Kees: dank, kan ik iets doen tegen het roesten tegen de tijd dat het wat warmer is? (een maandje of 4).

groeten,
Cor
 

Tiho

  • #4
Dat ik stage liep in canada spoten ze daar de machines voor de winterstalling in met een mengsel van diesel met wat olie.

Deed dit daarna ook altijd bij de boer waar ik werkte, werkt prima maar je zult wel goed af moeten spuiten en ontvetten voor het schilderen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Zoals al bescheven: vet houden, vooral op de lasnaden. Zuurvrije vaseline is ook een mogelijkheid en makkelijker te verwijderen dan olie.

Er bestaat ook zoiets als instantfoil ofwel vloeibare film die met een roller wordt aangebracht. Men gebruikt dit vaak om vracht zeewaardig te kunnen beschermen tegen aanslag en zout.
 

Capriolo

  • #6
@ Tiho: dat klinkt als een goed idee. Ik zat al te denken om alles in te smeren met 'mseervet" maar dat is zo lastig te verwijderen.... jouw idee klinkt veel beter :-)

@ Kees: Dat instantfoil, ik wil eens kijken of ze zoiets hier in Oostenrijk hebben , weet je hoe zoiets in het Duits heet, eventueel een merknaam?

bedankt,
cor
 

Swblom

  • #7
Wij smeren aan boord van stalen schepen voor dit soort dingen vaak gekookte lijnolie op het staal. Eventueel met een beetje siccatief erin.
Eerst natuurlijk zo goed mogelijk schoon en droog maken.

Het voordeel hiervan is dat het goedkoop is, gemakkelijk later te verwijderen om er een goede coating op te zetten en dat bij verwijderen zelfs nog onderliggende roestdeeltjes meekomen.
 

Capriolo

  • #8
@swblom: lijnolie, is hetzelfde als lijnzaadolie volgens "google". Als ik lijnzaadolie koop , moet ik het dan zelf nog koken, zo ja hoelang?

JHet vrouwtje wilt graag weten of de pan daarna weg te smijten is, of dat deze weer om eten te koken gebruikt kan worden ;-)

bedankt,
Cor
 

Swblom

  • #9
Capriolo,

Dat hoef je allemaal niet zelf te gaan koken. Je kunt lijnolie in de gekookte en ongekookte variant kopen. Ik verwacht dat een beetje verfzaak het wel heeft.
De gekookte is dunner en trekt bijvoorbeeld bij gebruik op hout iets beter in.
Lijnolie werd vroeger veel gebruikt om oa staal te conserveren. Het geeft een mooi mat bruin uiterlijk. Hoewel allerlei historisch ingestelde mensen het nog steeds hoog in het vaandel hebben is de kwailiteit natuurlijk veel lager dan die van een moderne lak.
Wel zijn er nog verffabrikanten die het nog steeds als basis in hun producten gebruiken, bijv een koopman uit Friesland...
Een ander voordeel is dat je in geval van slijtage of beschadiging altijd gemakkelijk even bij kunt smeren
 

Capriolo

  • #10
@ swblom: Bedankt, Ik ga eens kijken of ze het hier in Oostenrijk ook hebben... de gekookte versie dan :-) (het vrouwtje kijkt al een stuk blijer).

Van de zomer als ik hem wil gaan verfen, hoe haal ik die olie er het beste van af?, hogedrukspuit en dan ontvetten ?

bedankt,
Cor
 

Tiho

  • #11
Eerst goede ontvetter in laten werken, daarna goed afspuiten
 

Swblom

  • #12
En bij eventuele roestplekken goed schuren (staalborstel/schuurpapier).


Misschien helpt het de zoektocht als je weet dat lijnzaad olie gemaakt wordt van vlaszaadjes. Die blijven over na het bewerken van de vlas om er linnen van te maken.
 

Capriolo

  • #13
Aan alle: bedankt voor de hulp.

Lijnzaadolie hebben ze hier wel, ik moet alleen ff de duitse naam opzoeken. We hebben het hier al gehad voor de paarden blijkt.


groeten,
cor
 

Jvsteenb

  • #14
Gekochtes Lein-Oehl.

Wat je waarschijnlijk voor je paarden hebt gehad was lijnzaad of geweekt lijnzaad. Zelf olie persen kan, maar is wat bewerkelijk. Bovendien moet je het dan nog klaren, koken, en weer klaren. Gelukkig heb je het ook gewoon in flessen - in Oostenrijk zeker ook. Een schildersbenodigdhedenwinkel of een winkel voor kunstenaars/kunstschilders zal het best hebben.
Een bouwmarkt misschien ook, maar zorg er wel voor dat je geen rauwe lijnolie koopt, dat beschermt een stuk minder goed - er zijn nogal wat schimmels die het goedje in rauwe toestand best lekker vinden en dan loop je de kans met een roestige sneeuwschuif met een paar interessante ecologische experimenten te blijven zitten.

vr. gr.

Job
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Lijnolie zet roest ook vast.

Droogt gekookte lijnolie ook sneller dan ruwe? Want dan moet ik die maar eens kopen. Ik gebruik het voor m'n tuingereedschap (metaal én hout), maar het duurt erg lang voordat het droog is.

grtz
Henk
 

Swblom

  • #16
Ik heb niet veel ervaring met rauwe lijnolie, maar gekookte lijnolie kan ook lang drogen. Vandaar mijn opmerking om er eventueel een beetje siccatief aan toe te voegen.
 

Capriolo

  • #17
@JVsteen: dank voor de vertaling... scheelt me weer met handen en voeten uitleggen :-)

@ swblom: toch nog ff over dat siccatief: Ik weet niet of ik er gemakkelijk aan kan komen hier, maar als ik het zonder doe, wat is de verwachte droogtijd bij -5 tot -10? (met dat siccatief? )

thanks,
cor
 

Swblom

  • #18
Voordat het echt droog is kan het maar zo een dag of twee duren.
 

Capriolo

  • #19
Ohhh... dat is geen probleem ....tijd zat..

Cor
 

Jvsteenb

  • #20
Zònder siccatief mag je bij dat soort temperaturen rustig op een paar weken rekenen...
Neem cobaltsiccatief of mangaansiccatief dat werkt het best en het snelst - pure loodsiccatief wordt voor zover ik weet niet meer verkocht.
Er zijn nog wel andere kleurechtere siccatieven maar die zijn vooral voor de kunstschilder bedoeld, of evt. voor de meubelmaker.
Een beetje verfzaak zal een van beiden wel hebben, het werkt ook goed voor alkydlakken.

vr. gr.

Job
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu