Iemand ervaring met buigen grenen balkjes 28* 50 mm?

Yvan_be

  • #1
Hallo,

Omdat ik recent een paar goedkoop aangekochte grenen tafels in orde gezet heb, wil ik daar ook graag passende stoelen bij.

Ik heb nog van vroeger vier grenen stoelen en van die wil ik er nog een stuk of acht bijmaken. Het betreffende model is niet meer te krijgen en overigens waren die stoeltjes destijds peperduur.

De constructie is nogal rechttoe-rechtaan en ik verwacht geen problemen, behalve... De rugleuningen. Die zijn gemaakt uit massief Noors grenen, de bekende grenen meubelpanelen dus. Ze zijn lichtjes gebogen, kromtestraal ca. een halve meter, maar ik moet het nog wat nauwkeuriger opmeten.

Nu had ik eraan gedacht die rugleuningen zelf samen te stellen uit onder stoom geplooide grenen balkjes van ca. 28 * 50 mm. Heeft iemand dat ooit al geprobeerd?

Tips? Adviezen? Als iemand ideeën heeft om grenen meubelplaat 28 mm te buigen zonder zware apparatuur verneem ik dat uiteraard ook graag, maar ik denk niet dat het mogelijk is.

Dank bij voorbaat.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #2
Ik zou latjes nemen van ongeveer 5-7mm dik en deze op elkaar lijmen en zo buigen naar het model wat je nodig hebt.
een nachtje vastzetten met lijmklemmen op de mal en dan schaven en schuren
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Neem dun triplex 3 a'4 mm

Als je hiervoor een mal maakt met de vorm van de leuning
kan je met een paar gewone lijmklemmen met een paar laagjes triplex de leuning in een ronde vorm verlijmen
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Met stoom buigen kan wel, maar is lastig. Er zijn filmpjes van te vinden.

Let bij het buigen én samenstellen met meerdere dunne lagen op het terugveren.
 

Yvan_be

  • #5
Mijn dank voor de suggesties tot nu toe.

Aangezien het de bedoeling is die stoelen te behandelen met een olie, blijft de houtstructuur zichtbaar. Het is daarom dat de gedachten in de eerste plaats uitgaan naar het buigen van grenen balkjes, om daaruit dan zelf een paneel met ongeveer de correcte krommingsgraad samen te stellen, waaruit dan uiteindelijk de rugleuningen worden gezaagd/gefreesd. De imperfecties wegwerken is dan maar een kwestie van low tech schaven en schuren.

Enkel als dat echt niet mogelijk zou zijn (en het begint daar meer en meer op te lijken) wil ik een alternatief overwegen. De gedachtengang zou dan kunnen zijn: als je toch niet precies hetzelfde kan maken, is het misschien beter de verschillen net te accentueren.

Met wat ik in gedachten heb zijn er een paar "probleempjes": er is de forse dikte van het uitgangsmateriaal èn het feit dat naaldhout naar het schijnt spreekwoordelijk moeilijk te buigen is. Die Scandinavische fabrikanten doen nochtans niks anders...

Mijn eerste idee was om grenen meubelpaneel 28mm te buigen, maar dat heb ik vrijwel meteen verlaten: de benodigde krachten om zo'n paneel in de juiste vorm te brengen zijn immens en zelfs de beste lijmen zijn naar verluid niet bestand tegen langdurig stomen en al helemaal niet tegen de krachten uitgeoefend bij het buigen.

Het geval wil dat ik in een bedrijf werk waar tal van hydraulische persen staan, van een 300 ton tot zo'n 2 000 ton/m². Maar ik denk niet dat ik mijn wergever warm kan maken voor het idee om eens wat te experimenteren tijdens het weekend, met zo'n persje dat toch al gauw een half miljoen Euro kost :D ...

Enfin, als iemand de gouden tip heeft, verneem ik dat graag!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Plaats eens een foto van het orgineel dat je na wilt maken.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #7
Meubelfabrieken werken doorgaans op de volgende manier om hout te buigen.

Hout wordt vochtig gemaakt en ook verwarmd, daarna gaat het in een mal die opgespannen kan worden en vastgezet kan worden.

na drogen blijft het hout bijna in de zelfde kromming (vandaar dat men het hout wat overbuigt)

een andere manier is het lamineren, lijmen en buigen met massieve stroken hout
(trapleuningen worden zo ook wel gemaakt)
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #8
Zoals waldy zegd wordt het vaak gedaan.
Dit is ook voor een particulier goed te doen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Precies. Zo'n pers is echt niet nodig als het goed gestoomd is. En goed stomen is essentieel om te voorkomen dat het terugveert. Die link die ik gaf buigt hij het met de hand. Nu is dat wel een grootmeester in houtbewerking :)
 

Yvan_be

  • #10
Hallo,

Ik heb mijn huiswerk gemaakt voor ik de vraag hier stelde, tal van filmpjes gezien over het onderwerp en een aantal heel interessante teksten rond (stoom)buigen van hout doorgenomen.

Vrijwel al die bronnen stipuleren een aantal dingen, die wat ik wil doen problematisch maken:

- zachthout is spreekwoordelijk moeilijk te buigen

- hout met knoesten is vrijwel niet te buigen

- gelijmde panelen, van welke houtsoort ook, zijn nauwelijks te buigen.


Vrijwel alle bronnen hebben het over plooien van die houtsoorten waarvan al lang geweten is dat ze makkelijk buigen: eik, beuk, es. Erg interessant (en sommige van de filmpjes zijn behoorlijk spectaculair), maarr het is niet dat wat ik zoek :) .

Een paar foto's van de rugleuningen die ik wil namaken staan hier:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Lijkt wel dat dit uit 1 stuk is gezaagd/gefreesd.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #12
Grenen buigen is wel degelijk mogelijk, maar gelet op de maatvoering van deze leuning zal dit zonder pers zeer slecht gaan.

Ik zou dan ook grenen lamellen van ca 5mm dik op elkaar lijmen en over een mal buigen en nadien als de lijm droog is de leuning verder afwerken rondom.

Deze leuningen zijn nl uitgefreesd vermoed ik (zoals als Jan ook al aangaf)
 

Yvan_be

  • #13
Hallo,

Niet onmogelijk dat de leuningen uit één massief blok zijn gezaagd/gefreesd.
Uit de tekening van het hout valt het niet goed op te maken.

In elk geval heb ik de kromtestraal eens opgemeten, het is te zeggen meten en interpolerend schatten.

Voor de "binnenkant" kom ik uit op ca. 47,5 cm. De "buitenkant" is dan logischerwijze 47,5 cm + 3 cm houtdikte = 50,5 cm.

Als ik nog wat verder meet en reken, zouden de rugleuningen kunnen gefreesd worden uit een blok met een dikte van een kleine 7 cm.

Of, en dat lijkt me veel eenvoudiger, ik kan vertrekken van balkjes van 5 cm * 7cm, die ik frees met een sjabloon, om ze vervolgens te verlijmen.

Dat ga ik proberen, denk ik. Ik hou u op de hoogte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu