Hulp bij aansluiten AEG inductiekookplaat icm 3 fasen kookgroep

klussje

  • #1
Goedemiddag,

Op dit en andere fora heb ik al meerdere topics gelezen over het aansluiten van een AEG inbouw inductiekookplaat, maar heb net die laatste bevestiging nodig dat mijn aannames juist zijn :) Hoop dat iemand mij die kan geven.

Huidige situatie:
  • Exquisit EKI-4B inbouw inductiekookplaat is defect (gaat niet meer aan)
    • 5 aderige kabel + stekker (op de foto had ik de aarde zelf al losgemaakt)
  • Meterkast: "3 fasen kookgroep"
  • WCD: perilex met 3 fasen aangegeven (niet nagemeten; multimeter is te zwak...)
Wens
Wij hebben een nieuwe kookplaat op het oog: de AEG IKB64301XB. Op verschillende sites/reviews heb ik gelezen dat de AEG kookplaten geleverd worden met een 4-aderige kabel en eigenlijk niet geschikt is voor NL markt. Ik gok omdat de meeste huizen een 2-fase aansluiting hebben. Dit kan dan opgelost worden met een 'workaround' door de 2 nullen op dezelfde klem (4) te plaatsen.

Maar hoe zit dat in onze situatie met een 3 fasengroep?

Voor zover ik heb gelezen kan de geleverde 4-aderige kabel gebruikt worden icm de 3-fasengroep in onze woning. Hiervoor zou ik dan de stekker van de huidige kabel los moeten halen en met de 4-aderige kabel moeten verbinden. Op 1 pin zit dan geen ader?

Kan ik ook de huidige 5-aderige kabel + al aangesloten stekker gebruiken en 1 van de fase-draden niet aansluiten in de kookplaat (ipv in de stekker de draad los te maken)?

Hoor graag! En ook als er nog informatie nodig is!

Alvast bedankt!

Gr. J

exquisit1.jpeg meterkast.jpeg stekker.jpeg wcd.jpeg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
Ehm, iets klopt er niet aan de huidige aansluiting. De groepenkast en de markeringen op de contactdoos doen inderdaad vermoeden dat het een 3-fasen groep is, maar de kookplaat is vervolgens aangesloten volgens een 2L+2N schema, met 2 aparte nul(?)draden op N1 en N2. De aansluiting in de stekker is ook niet de meest logische (blauw op L3 i.p.v. N).

Dus ondanks dat de groepenkast en contactdoos doen vermoeden dat deze op 3-fasen is aangesloten, heb ik daar gezien de rest ten zeerste mijn twijfels over. Je zou dan namelijk de helft van de kookplaat / 2 pitten hebben gevoed met 400V. Dat kan verklaren waarom de oude plaat kapot is maar het is eigenlijk niet verklaarbaar dat het op deze wijze ooit gewerkt heeft.


klussje schreef:
Voor zover ik heb gelezen kan de geleverde 4-aderige kabel gebruikt worden icm de 3-fasengroep in onze woning. Hiervoor zou ik dan de stekker van de huidige kabel los moeten halen en met de 4-aderige kabel moeten verbinden. Op 1 pin zit dan geen ader?
Dit deel heb je goed begrepen, je kunt een dergelijke plaat prima aansluiten op een 3-fasen groep met het meegeleverde 4-aderige snoer, daar is het voor bedoeld. Je krijgt juist problemen als je de plaat wilt aansluiten op een 2L+2N kookgroep, daar is de plaat niet voor geschikt.

Maar je moet wel even zeker weten dat de contactdoos (nog steeds) juist is aangesloten op 3-fasen, het heeft er namelijk alle schijn van dat iemand hiermee heeft lopen rommelen om de huidige kookplaat aan te sluiten. Dus toch dingen nameten! Of tenminste de contactdoos en groepenkast openen en even goed kijken hoe het nou zit (daarvan zien wij ook graag foto's).
 

klussje

  • #3
@XanderH bedankt voor je snelle reactie! Toch goed dat ik hier dan een bericht heb geplaatst ipv zelf te in het wilde weg te gaan proberen op basis van aannames..

Groepenkast openen heb ik nog nooit gedaan, zal kijken of dat me lukt en dan foto's plaatsen. Als het echt helemaal verkeerd zit, schakel ik liever de hulp in van een pro die weet wat hij doet!
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #4
Als je het niet vertrouwd om de groepenkast te openen, moet je dat natuurlijk niet doen. Die vakman kun je ook nu al bellen. :wink:

Het is wel een redelijk moderne kast, in het algemeen mag je er vanuit gaan dat deze ook met geopend deksel aanraakveilig zijn, tenzij je doelbewust met gereedschap er in gaat lopen prikken. Als je de hoofdschakelaar uitschakelt zou het helemaal veilig moeten zijn, dan staat er alleen nog spanning op de schroeven onder de hoofdschakelaar.

Openen is verder niet lastig, als je de schroeven een halve slag draait springen deze naar buiten en pak je het deksel er zo vanaf.

Je kunt natuurlijk ook een werkende meter regelen en de contactdoos nameten , dat vertelt je net zoveel en méér.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu