Houtskeletbouw verbingding staanders-liggers

Menace

  • #1
Binnenkort ga ik een houtskeletuitbouw maken.
Nu heb ik me er flink in verdiept en dan vooral in de constuctie. We isoleren met vlas en zonder plastic etc. Ook heb ik veel overleg met 'deskundigen'.
Ook heb ik voor de zekerheid het houtskeletbouw van 'centrum hout' gekocht.
Toch blijft iets van de basis onduidelijk: de verbindingen van de stijlen en regels! Menigeen zweert bij hoekijzers, maar het boekje geeft aan dat er draadnagels door het hout moeten (twee per verbinding).
Ik vraag mezelf af of je wel metaal in dete isoleren ruimte moet verwerken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Volgens "het boekje" werken geeft garantie op de garantie, lijkt me niet zo'n moeilijke keus.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Zonder metaal kan ook hoor, met een houtverbinding (pen en gat bv). Ben je alleen iets langer mee bezig :)
 

Droid

  • #4
Als het zichtwerk is en blijft is dat wel veeeeeeel mooier. Een kunst op zich.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
E.a hangt er vanaf hoe je bouwt.

(draadnagels zijn een stuk goedkoper dan hoekankers)

als je eerst frame's maakt kan je prima een draadnagels door de regels in de stijlen slaan.

schroeven gaat overigens ook
En is voor de meeste mensen minder zwaar dan lange 4" in het hout slaan
 

Wamelis

  • #6
Ik ken de Nederlandse regelgeving niet, voor zover die bestaat voor dergelijke details. Maar in Amerika, land van houtskelet, is dit in hun bouwbesluit vastgelegd.

Nagels zijn daar verplicht, omdat de verbinding dan iets mee kan veren onder belasting, terwijl schroeven eerder breken. Hun nagelschema's zijn op internet prima te vinden. Voor een grote uitbouw kan het overigens al snel uit om een constructietacker te huren/kopen, dat gaat heel wat sneller dan met de hand spijkeren.

Ik meen dat de nagels gegalvaniseerd moeten zijn, maar misschien weet iemand anders daar meer van?
 

MvanV

  • #7
Het grootse risico bij die opbouw lijkt me niet hoe je schroeft, maar het weglaten van folies.
Vocht van binnenshuis trekt in de constructie en condeseert op de koudere balken, en die gaan rotten. Dampdichte folie aan de binnenkant voorkomt dat.
Ik weet dat er een hele stroming is die graag dampopen bouwt, maar het is gevaarlijk. Als je voldoende "open"wilt wonen in een wisselwerking met buiten is goede ventilatie makkelijker en veiliger.

Alle bouwwerken moeten aan de binnenzijde het dampdichtst zijn, en aan de buitenkant het dampopensts.
Het bouwbesluit stelt ook dat er voldoende wering tegen vocht van binnen moet zijn.

Als je zo bouwt en aan de buitenkant goede regenvaste verf gebruikt is dat waarschijnlijk minder dampopen en rot het houten bouwwerk binnen 10 tot 30 jaar weg. Zoals je ook vaak her en der ziet gebeuren.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
We isoleren met vlas en zonder plastic etc.
Dit lijkt me duidelijk, dit een mededeling, geen vraag.
Toch blijft iets van de basis onduidelijk: de verbindingen van de stijlen en regels!
Ik vraag mezelf af of je wel metaal in dete isoleren ruimte moet verwerken.
Dit zijn wel de vragen :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu