Beste klussers,
Ik heb het geluk dat ik mijn huis bemachtigd heb in een hittegolf en al de afgelopen week met 30 graden me zelf helemaal het zweet in heb gewerkt op 2 hoog in mijn appartement. Nou ben ik daar niet vies van, maar ik heb wel even vraagtekens bij het leggen van mijn houten vloer. Het probleem is tuurlijk dat nu met de extreem hoge temperatuur ook de luchtvochtigheid hoog is en het dus is hout uitgezet. Wanneer het afkoelt zal het dus weer gaan krimpen en dan... mijn vloer kapot trekken? gaan kraken?
Mijn vraag: wat zou jij adviseren over het leggen van mijn houten vloer gezien het feit dat het de komende week zo warm wordt. Moet ik me hier druk om maken? Kan ik rekening houden met de temperatuur bij mijn installatie?
Planning (met geschatte temperatuur)
Liever zou ik met deze hitte de vloer niet installeren. Maar op 3 juli gaan we verhuizen en moet de vloer al gedaan zijn, en de olie (rubio monocoat) al gedroogd zijn. Het is een vrij strakke planning. Het liefste zou ik op vrijdag al de vloer installeren, maar omwille van de temperatuur heb ik het al naar zaterdag verplaatst.
Relevante informatie:
Ik weet het even niet meer. Ik wil door, maar weet dat het niet handig is en toch moet ik. Help!
(hier nog een foto van een deel van de vloer (zonder fermacell)
Ik heb het geluk dat ik mijn huis bemachtigd heb in een hittegolf en al de afgelopen week met 30 graden me zelf helemaal het zweet in heb gewerkt op 2 hoog in mijn appartement. Nou ben ik daar niet vies van, maar ik heb wel even vraagtekens bij het leggen van mijn houten vloer. Het probleem is tuurlijk dat nu met de extreem hoge temperatuur ook de luchtvochtigheid hoog is en het dus is hout uitgezet. Wanneer het afkoelt zal het dus weer gaan krimpen en dan... mijn vloer kapot trekken? gaan kraken?
Mijn vraag: wat zou jij adviseren over het leggen van mijn houten vloer gezien het feit dat het de komende week zo warm wordt. Moet ik me hier druk om maken? Kan ik rekening houden met de temperatuur bij mijn installatie?
Planning (met geschatte temperatuur)
- maandag 22 juni - draagvloer repareren - 20 tot 27 graden
- dinsdag 23 juni - fermacell ondervloer installeren - 17 tot 30 graden
- woensdag 24 juni - fermacell ondervloer installeren - 22 tot 34 graden
- donderdag 25 juni - niet beschikbaar - 21 tot 32 graden
- vrijdag 26 juni - houten vloer installatie voorbereiden - 22 tot 34 graden
- zaterdag 27 juni - houten vloer installeren - 21 tot 31 graden
- zondag 28 juni - schuren vloer - 18 tot 26 graden
- maandag 29 juni - oliën vloer - 19 tot 27 graden
Liever zou ik met deze hitte de vloer niet installeren. Maar op 3 juli gaan we verhuizen en moet de vloer al gedaan zijn, en de olie (rubio monocoat) al gedroogd zijn. Het is een vrij strakke planning. Het liefste zou ik op vrijdag al de vloer installeren, maar omwille van de temperatuur heb ik het al naar zaterdag verplaatst.
Relevante informatie:
- De vloer ligt al weken in het huis te acclimatiseren
- Het is een massief eiken parket vloer, met mes en groef, van 15mm dik, 150mm breed en variërende lengtes van 1 tot 3 meter. (niet heel dik hout, dus minder werking?)
- Ik ga de vloer vernagelen
- De vloer is opgebouwd uit een houten draagvloer, daarbovenop verschillende soorten plaatmateriaal (OBS, multiplex en MDF) (welke door de vorige bewoner op de houten draagvloer gelegd) en vervolgens fermacell 2e32 vloerplaten waarbovenop ik direct de houten vloer ga vernagelen (lijmen wordt door Fermacell niet aangeraden)
- Het gaat om 55m2
- Ik heb geen vloerverwarming
Ik weet het even niet meer. Ik wil door, maar weet dat het niet handig is en toch moet ik. Help!
(hier nog een foto van een deel van de vloer (zonder fermacell)