Houten scheidingswand met koof

Kruiskop

  • #1
Hey forumgangers,

Ik wil graag een houten scheidingswand maken met een koof erin voor de tv. De wand wordt ongeveer 15 cm dik en komt tot halverwege de slaapkamer. De wand is namelijk bedoelt om de deur naar de aangrenzende badkamer uit het zicht te onttrekken.

Nu wil ik niet met gips of gipsplaten aan de slag, of met mdf wandpanelen want op een of andere manier krijg ik de naden en schroefgaten nooit hemelaal vlak weg. Nu zie je in meubelwinkels altijd van die mooie strakke wandjes tussen de voorbeeldkamers. Nu ben ik benieuwd wat de winkel interieurbouwer hiervoor gebruikt. Gewoon grote platen mdf oid?

Alvast bedankt voor de hulp.

Kruiskop
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Sjaan Smit

    • #2
    Vaak wel...ik heb een poosje interieurs gedaan en daar gebruikten ze platen van 3 a 4meter.....
     

    Kruiskop

    • #3
    Oh ok, platen van 3 a 4 meter mdf? met wat voor dikte dan? en waar haal je die...de betere houthandel? :roll:
     

    Tiho

    • #4
    Ongeacht de dikte, moet dat een trap op?
     

    Sjaan Smit

    • #5
    Hoop het niet voor TS...
     

    BertPleizier

    • #6
    Kruiskop schreef:
    op een of andere manier krijg ik de naden en schroefgaten nooit hemelaal vlak weg
    Gewoon vullen met het juiste product en m.b.v. een plamurmes. Eerst het vulmiddel in het gat smeren met het plamuurmes. Daarna de ene helft van het gaatje de ene kant op gladstrijken, daarna de andere helft van het gat de andere kant op vlakstrijken.

    Mocht het nu nog niet lukken: gewoon iets voller smeren het gaatje en later vlakschuren.
     

    Kruiskop

    • #7
    Nou ja, ik krijg de gipsplaten wel netjes. maar op een of andere manier krijg ik de naden nooit zo strak alsof het uit een stuk bestaat. En mij lijken die naden ook een kans op scheuren te hebben aangezien e.e.a. op een houten ondervloer komt te staan. Dus dan moet het weer worden gestucd. Maar Tiho heeft wel een beetje gelijk :wink:
     

    Tiho

    • #8
    Als je gipsplaten met een schuine aflopende kant neemt, zijn deze een stuk makkelijker strak af te voegen dan wanneer je ronde of met facet hebt.

    Op de naad moet dan wapeningstape tegen het scheuren.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #9
    Er zijn ook wandsystemen die prefab zijn, alleen plaatsen en geen gaatjes/naden dichtsmeren. De plaatnaden blijven dan zichtbaar. Misschien is dat iets voor je?
     

    Kees de schilder

    Verf- en houtrotherstel adviseur
    • #10
    Je kunt gipsplaten van 12.5 mm op een houten raamwerk / metal-studs bevestigen.

    De naden van deze platen zijn al afgeschuind.

    Probleem is inderdaad vaak dat er na het dichtzetten ofwel een bolling ofwel juist een kuil zichtbaar blijft vooral bij zijlicht inval.

    Plak eerst gaasband op de naad tegen het scheuren. Je hoeft de schroefgaten niet apart te vullen als ze in de schuine kanten zijn bevestigd. De schroefgaten op de horizontalen kun je gewoon met vulmiddel dichtzetten.

    Ga ervan uit dat je altijd 2x moet vullen met een elastische vuller. De truc is om een breed spack-mes te gebruiken dat minimaal 5 cm aan elke zijde van de afgeschuinde kanten oversteekt.

    De opgebrachte stuc na droging schuren. Doe dit niet met de hand, maar wikkel een stuk schuurpapier ( P 100 ) om een plankje. Zo blijft je vlak.

    Als je de wand afwerkt met structruurverf, dan zijn de afgesmeerde naden vrijwel onzichtbaar.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu