Hotelschakeling met stopcontact

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Weer een vraag over de hotelschakeling. Ik zag dat er hier al heel veel uitleg gegeven wordt van de "gewone" hotelschakeling. Maar bij mij is één hotelschakeling gekoppeld aan een stopcontact dat altijd moet werken. Het is dus net even anders.

Ik heb 2 wisselschakelaars die 2 lampen aan/uit moeten kunnen zetten. Eén wisselschakelaar is gecombineerd met een stopcontact dat dus wel altijd moet werken.

Mijn probleem is nu dat het allemaal wel werkt, maar dat ik de lampen alleen uit kan zetten met de schakelaar waar ik ze ook mee aan zet. En dat is niet de bedoeling.

De losse wisselschakeling heeft de bruine plus 2 zwarte draden.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Bedankt alvast!

Groetjes,
Annemarie
 
Hoe is 1 en ander aangesloten? Het moet zijn zoals hieronder.

54703_Naamloos_5.jpg
 
Bij de losse hotelschakelaar moet een bruine draad op het L-contact zitten, op beide P-contacten een zwarte draad. Bij de schakelaar/stopcontact combi moet een bruine draad en blauwe draad zitten (en eventueel geel/groen), op de schakelaar boven het stopcontact de twee zwarte draden op de P-contacten, afkomstig vanaf de andere schakelaar, de zwarte draad richting lamp moet op het L-contact zitten.
 
Het leek me ook sterk dat je met 2 schakelaars een hotelschakeling maakt, het is toch gewoon een wisselschakeling?
 
Dus bij de wcd/schakelaar combi zitten alleen drie zwarte draden? Dan gaat dat idd niet goed werken, tenzij je er een bruine draad bij trekt.
 
Volgens mij zit alles zoals jullie zeggen. De wcd werkt goed.

Alleen bij de wcd/schakelaar zit de bruine draad in de schakelaar, met daarbij (in hetzelfde contact, de L) ook een zwarte draad die naar de wcd loopt. Dit heb ik gekopieerd van de elektricien. Zie onderstaande foto (voorzover het hierop te zien is).

83419_januari_2011_109_1.jpg


De losse schakelaar is gemaakt door de elektricien en is zoals jullie zeggen. Bruine naar L, en verder nog 2 zwarte draden.

Kunnen jullie hier iets mee?

Bedankt alvast weer.

Groetjes,
Annemarie
 
Het had logischer geweest als de bruine draad eerst naar het stopcontact zou lopen en daarna naar de schakelaar maar voor de werking van het licht maakt dit absoluut niets uit.

Als je nu eens bij een schakelaar 1 zwarte draad loshaalt, valt er dan soms 1 van de 2 lampen uit? Ik krijg het gevoel dat er ergens een rare truck met een van de draden is uitgehaald.
 
Voor de zekerheid nog even een foto van de losse schakelaar. Ik zie nu nl. dat de bruine draad niet op de L zit. Helaas een beetje kleine foto weer.

83419_januari_2011_273_1.jpg


Zit het probleem niet in de bruine draad?

Maar het rare is wel dat ik aan deze losse schakelaar niets gewijzigd heb. Deze heeft altijd zo gezeten en heeft ook goed gewerkt.

Groetjes,
Annemarie
 
Het moet worden aangesloten zoals op het onderste schema:

wisselschakeling.gif


Dus de L aansluiting van beide schakelaars verbonden met een zwarte draad. Bruin op een wisselcontact en de zwarte naar de lamp op het andere wisselcontact.
Bij de combi moet bruin+zwart naar de wcd met één van de zwarte aan de wisselcontacten worden verwisseld. Bruin moet dus niet op het L contact.
 
Maar, is dat nog toegestaan die aderbesparende schakeling?
(die volgens mij wisselschakeling met omloopdraad heet)
 
Het kan alleen gevaarlijk zijn als de twee fase (bruine) draden van een verschillende groep komen.
Bij uitschakelen van één groep kan er nog steeds spanning op de lamp staan.
Blijkbaar is er in de praktijk ooit misbruik van gemaakt, en daarna niet meer toegestaan.
(dat lijkt mij tenminste)
 
Hij is gewoon toegestaan, maar er is een variant waarbij een van de twee wisselschakelaars in de nul schakeld. Deze is dus niet toegestaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan