Hoge druk in sanitair waterleiding

Robert81

  • #1
Ik maak mij zorgen over de hoge druk in het sanitaire watersysteem, deze is namelijk 5 bar.

De druk in ons sanitaire watersysteem is ongeveer 5 bar (schatting, aangezien de schaal op de drukmeter tot 4 bar gaat). De waterleiding maatschappij zegt dat de druk die zij leveren maximaal 2,5bar is en er is geen drukverhogende pomp geinstalleerd.

In het systeem zitten twee drukmeters, die beide deze hoge waarde aangeven. Eén na een warmtepompboiler (druk is zo hoog ongeacht of deze aanstaat) en één in de waterleiding die naar een buffervat gaat. Als de kraan wordt geopend, dan zakt de druk naar 2,5 bar. Deze kranen bevinden zich allemaal op de eerste etage en de drukmeters in de kelder.

De meeste adviezen die ik op fora heb gelezen gaan richting een reduceerventiel, maar ik wil graag begrijpen wat hier aan de hand is. Wat zou deze hoge druk in het systeem kunnen veroorzaken, of is 5 bar een normale druk en hoef ik mij nergens zorgen over te maken?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
Zit er wel een inlaatcombinatie geplaatst voor de boiler?
Mocht de waterleidingdruk van zichzelf als 5 bar zijn kun je na de meter eventueel een reduceer ventiel plaatsen, let wel dat de druk niet schadelijk is voor je drinkwaterinstallatie
 

DennisW

  • #3
Ik zit in de stadsverwarming en woningen zijn standaard PN6 (moeten 6 bar aankunnen) je hebt een buffervat zeg je, dus een gesloten circuit met waarschijnlijk een warmtewisselaar ertussen. Heb je zonnecollectoren nog oid met glycol oid?
Weet je zeker dat je manometer in je waterleiding zit? Waarom zou je tapwaterdruk moeten meten?

Wellicht is je expansievat lek, water is niet compresbaar. Een beetje hitte en vloeistof zet uit. Als je vat vol zit met warm water kan het hard gaan. Helemaal als je een keerklep ertussen hebt.
Meet je zeker statische druk en geen werkdruk na de pomp? Staat je pomp echt uit?

Je zegt dat je manometer 1 verdieping lager zit. Dat is minimaal 3 meter, je rekent statische druk ongeveer 1 bar opvoerhoogte per 10 meter. Dat scheelt dus tot je kraan al 0.3/0.4 bar als je in je kelder meet.

Kan je geen foto plaatsen
 

DennisW

  • #4
Of praat je over een elektrische boiler en begrijp ik je nou verkeerd?
 

Robert81

  • #5
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Het buffervat met sanitair spiraal is aangesloten op een pelletketel, het warme water komt in de winter uit dit deel van de installatie. In de zomer gebruik ik dit deel van het systeem niet, dan zet ik een aantal kleppen om en de warmtepompboiler zorgt dan voor het warme water.

Voor de warmtepompboiler is er een inlaatcombinatie geplaatst, nog geen expansievat. Dit lijkt mij wel nuttig. Nu zorgt enkel de inlaatcombinatie ervoor dat de druk in het systeem niet te hoog oploopt. Deze is volgens mij afgesteld op 7 of 8 bar.

Zowel voor de warmtepompboiler als de spiraal in het buffervat is geen expansievat geinstalleerd. Raden jullie dit inderdaad aan?

Ik heb een foto van een deel van de installatie, deze is bijgevoegd. Aanstaande donderdag kan ik specifiekere foto's plaatsen. (iemand een idee waarom er een versmalling bij de groene pijl is gemaakt?)

LeidingKelder.jpg
 

DennisW

  • #6
Dat kleine zilveren bolletje lijkt wel op een klein expansie vat tegen waterslag oid. Die aansluiting is gewoon zo gemaakt met een t stuk. Het lijkt wel 15, de rest is 22. Maar goed, dat maakt niet zoveel uit hoor. Cw4 7.5 liter pm trek je er makkelijk doorheen, zoveel weerstand zit daar niet in.
Je moet maar gewoon eens de stekker uit je boiler trekken en het water laten afkoelen. Ik denk dat dat je probleem is. De waterdruk loopt gewoon op in je boiler door de hitte.
Als je gewoon stekker eruit haalt en je warm water kraan laat lopen dan spoel je je boiler met koud water. Als je koud water uit de kraan hebt aan de warme kant, en de kraan sluit, dan moet je nog maar eens kijken op je manometer.
Dan heb je de statische druk van je waterleiding bedrijf. (Vuldruk)


Een expansie vat zal ik zeker adviseren.
Je moet maar eens bellen met bijvoorbeeld ********* bij Rotterdam/Papendrecht. Die maken die dingen, voor water en voor cv. En kunnen je goed adviseren.

Een expansie vat voor cv is niet hetzelfde als voor leidingwater. Het membraan is anders gedimensioneerd en je water komt niet in contact met staal. Dan krijg je roest omdat in leidingwater zuurstof zit.

Wat je ook kan doen is een afblaasklep (magneetklep) en een pressostaat er tussen zetten. Die kan je maximaal instellen en is elektrisch dan geschakeld als drukbeveiliging. Bij ***** koop je Het voor bijna niks.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Gr Dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DennisW

  • #7
En eigenlijk komt het omdat na de koudwater meter er een keerklep inzit die zorgt dat je warme water niet bij je leiding net terugstroomt. Daarom heb je een gesloten systeem
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Beste Dennis, het is hier niet toegestaan namen van bedrijven en merken te noemen, zie de forumregels.
Ik heb de namen verwijderd.
 
  • Like
Waarderingen: DennisW

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #9
als ik het zo zie klopt er wel meer niet in de aanleg van de leidingen, Als jij namelijk een voor verwarmer hebt en zoals ik het zie is de leiding naar rechts een voorverwarmer en dient hier dus ook een inlaatcombinatie in te zitten. Deze zit er niet dan gaat tijdens opwarmen de druk namelijk terug je koud water leiding in. Doordat jij een hoge druk hebt voor de stopkraan zit er dus geen inlaatcombinatie in.

Maar plaats eens een duidelijkere foto van het geheel waar ook het spiraal op aangesloten zit.
 

DennisW

  • #10
Ja precies.
Jan schreef:
Beste Dennis, het is hier niet toegestaan namen van bedrijven en merken te noemen, zie de forumregels.
Ik heb de namen verwijderd.

O .. Dat wist ik niet
 

Robert81

  • #11
Allemaal wederom bedankt voor de uitgebreide toelichtingen. De verbouwing is in iets rustiger vaarwater gekomen, dus kan mij hier weer druk over maken ;)

Bijgevoegd een simpele weergave van ons warmwatersysteem

WhatsApp Image 2020-07-21 at 16.22.05.jpeg

Meter 1 zit na de warmtepompboiler. Als deze WPB uitstaat en de douche heeft gelopen, geeft deze 5 bar aan. Als de warmtepompboiler aan staat dan loopt de druk op en zal de inlaatcombinatie de druk verlagen, deze is afgesteld op 8 bar. Wellicht interessant: als de douche loopt, geeft deze meter 2 bar aan.

Meter (2), in de leiding richting het buffervat, geeft ook ongeveer 5 bar aan als de douche niet aan staat. Als deze wel aan staat valt de druk terug naar 4 bar. Als wij douchen en het warme water komt uit het buffervat komt er ook echt een goede bak water uit (zelf met een regendouche).

Ik vermoed niet dat de drukmeters defect zijn, aangezien zij beide deze hoge waarde aangeven, en de inlaatcombinatie kan ook als eikpunt genomen worden. Toch ben ik nog steeds benieuwd hoe deze hoge druk tot stand komt.

ik heb eventueel filmpjes van de drukmeters in ruststand en als de douche loopt, maar kan deze niet posten op dit forum. Als dit een en ander verheldert, dan kan ik ze via een ander medium beschikbaar maken.
 
Laatst bewerkt:

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #12
Meter 1 zit niet na de warmtepompboiler maar voor buffertank 600l waar deze drukmeter zit behoord een inlaatcombinatie te zitten.

De verschillende drukken zijn makkelijk te verklaren.
Je hebt namelijk statische druk en dynamische druk.
De statische druk lees je af als er niets in gebruik is en is hoger als de dynamische druk.
De dynamische druk lees ja af als je douche in gebruik is.
dan de druk op meter 2 hoger word na sluiten van je douche is ook niet vreemd dit noem je de sluitdruk deze kan hoger liggen als de statische druk omdat tijdens het sluiten van de kraan een drukstoot ontstaat.

drukmeters zijn niet defect maar plaats eerst een inlaatcombinatie op de plaats van drukmeter 1 dit is overigens verplicht.

John
 

Roykes

  • #13
je woont toevallig niet zuid limburg? daar is de waterleiding druk standaard hoog. dat ze 2.5 bar leveren klopt niet helemaal, ze moeten minimaal 2.5 bar druk leveren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu