Hoe roest ijzer voor de toekomst beschermen & verven?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn zoon heeft een oldtimer traktor gekocht...
Met de nodige hoeveelheid roest die bij zoiets hoort!
Nu is ie van plan om alles te demonteren en te zandstralen om het roest te verwijderen.
Vraag is welke beschermingsverf leg ik best op het ruw ijzer?
Ik dacht aan brunox of ev rodemenie?
Men vertelt me dat rodemenie de beste bescherming biedt, maar ik vindt die niet meer in de winkel.
Graag raad! :oops:
 
Zandstralen doen we tegenwoordig niet meer, dat doen we met grit.

De beste oplossing over kaal staal, buiten schoperen en galvaniseren, is gewoon in de 2K epoxyprimer.
 
Gritstralen is het reinigen van object door daar grove / fijne deeltjes grit onder druk tegenaan te blazen.

Met een gewone compressor boekt u weinig succes.

Scoperen is het aanbrengen van een beschermende laag op een metaal alvorens deze af te werken. Deze laag bestaat uit een legering van Zn+Al.

Dit is verder voor u niet van belang ( Zn =zink / Al= Aluminium ).

Vooraf aan het scoperen wordt het oppervlak eerst gestraald met, u raad het al, grit ! :mrgreen:

U kunt zowel 2K-epoxyverf op water- als oplosmiddelhoudend toepassen.

Indien u het object met een roller gaat bewerken: geen schuimplastic bij 2K-epoxy gebruiken.
 
Na het opknappen is het even belangrijk om de traktor schoon te houden.
Waar het vaak fout gaat is als water door verstoppen niet weg kan en dat de brokken klei en zand lang vocht vast houden.
Ideale plekken waar roest kan onstaan.

Verzinken is een prima maatregel en daarna de plekken waar steenslag te verwachten is behandelen met een wax houdende beschermlaag.
Verder is het wel handig om eerst laswerk uit te voeren en daarna het verzinken mocht dit van toepassing zijn.

Het goed roestvrij maken door stralen heeft als voordeel dat het risico op terugkomen van roest enorm vermindert.
Het blanke metaal moet je dan ook niet te lang kaal laten, het opnieuw roesten zonder dat het goed zichtbaar is kan vrij snel gaan.
 
Ik heb wat ervaring met scheepsrestauratie, daar is de regel:

Eerst al het staalwerk klaar. Dan naar een straal/coating bedrijf. Daar laten stralen en direct door naar de spuithal voor de epoxy primer.

Alle vocht die met het staal in kontakt komt tussen stralen en spuiten heeft een negatief effect op je eindresultaat.

Als na deze behandeling toch weer gaat lassen/slijpen tast je je verfsysteem aan, met roest als gevolg.

Schoperen is een kwalitatief goede optie en kun je overwegen, het is wel duur. Het beste kun je eens een offerte opvragen bij verschillende bedrijven. Er is behoorlijk wat prijsverschil.

Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan