Een fietsdynamo heeft geen + en - want hij levert wisselspanning.
Bij een gewone dynamo zit de ene pool van de dynamo aan het frame van de fiets, de andere aan een draadje.
Bij jouw naafdynamo zitten (op te maken uit je tekst) blijkbaar twee aparte aansluitingen. Daarvan maakt het niets uit welke je in welke aansluiting van de koplamp doet.
Zou je het toch met je universeelmeter willen controleren of er spanning staat dan doe je dat zo: Zet de meter op 200 V wissel (2e bereik rechts naast Off). Sluit de zwarte draad van de meter aansluiten op een aansluiting van de dynamo en de rode draad op de andere aansluiting. Geef de het wiel een slinger en je zou een paar Volt moeten meten. Bij normaal fietsen is de spanning ongeveer 6 V wissel, als je een slinger aan het wiel geeft is dat wat minder.
Het meten op het 200 V bereik moet best wel kunnen want de meter geeft bij 4 Volt aan: 4,0 V. (Ik heb er, naast mijn professionele meter, ook zo een).
Het zelfde om de draden bij de lamp te meten: zwart op de ene en rood op de andere draad.
Wil je per draad controleren of ie in orde is, dan kun je Ohms meten: zet het meetinstrument op het laagste Ω -bereik: 200. houd eerst even de meetpennen tegen elkaar om de werking van de meter te checken: de meter geeft 0 Ohm aan (of bijv 0,5 Ohm, de weerstand van de meetsnoeren).
Dan houd je de ene meetpen tegen het ene uiteinde van de te controleren draad en andere tegen het andere uiteinde. Weet je niet welke draad je moet hebben dan doe je de ene meetpen aan de ene kant tegen één van de twee draden en aan de andere kant probeer je ze één voor één. Degene met ca 0 Ohm is de juiste.
Let op: Ohms meten doe je uitsluitend aan dingen waar géén spanning op staat. Meet je Ohms in een apparaat (of op een stopcontact) waar 230 V op staat, dan is er heel kort een geluidje te horen en vervolgens is het instrument defect. Goed opletten dus, neem als gewoonte om het instrument na de meting altijd op Off te zetten.
230 V meten doe je op het bereik 600 V (het eerste bereik rechts naast Off).