Hoe badkamer muur afwerken? (bedankt voor het meedenken)

Jasaba

  • #1
Hallo, wie wil er met mij meedenken?

Eerst even de situatie schetsen:

Ik woon in een huis uit begin vorige eeuw. Aan de achterzijde steekt het huis ter hoogte van de keuken een paar meter uit. Boven de keuken bevinden zich op de 1e en 2e etage 2 badkamers. De muur waaraan de keuken en badkamers grenzen is een steensmuur van 22 cm en ligt op het zuidwesten. Die heeft dus het meest te verduren van wind en regen.

In 2000 is het pand grondig gerenoveerd. Daarbij is die buitenmuur opnieuw gevoegd, schoongemaakt en geïmpregneerd. De binnenzijde van de keuken en badkamermuren is deels betegeld (tegels in cement gezet) en deels gestuct en daarna geschilderd met latexverf. Vrij snel na die renovatie kwamen er bubbels en scheuren in de verf. De aannemer heeft daarop het stucwerk opnieuw uitgevoerd (eerst oude stuclaag uitgehakt) en ook opnieuw geschilderd. Na een ongeveer een jaar begon ook de nieuwe verflaag bubbels te vertonen. De aannemer was inmiddels failliet dus konden we daar niet meer aankloppen.

In de loop der jaren werd het erger en erger (stukken latexverf lieten los van de stuclaag, scheuren in de stuclaag etc.). Een andere aannemer heeft in 2006 de muur nogmaals geïmpregneerd. Overigens worden de ruimten in mijn beleving goed geventileerd (ramen gaan vaak open en er zijn ventilatoren die we tijdens het douchen aanzetten). Een paar jaar geleden is in die buitenmuur ook het Schrijver-systeem aangebracht. Daarmee wordt vocht uit de (buiten)muur geventileerd. Dat systeem werkt volgens mij prima. Maar daarmee is helaas nog niet het probleem aan de binnenzijde opgelost. Dat doet zich trouwens alleen voor op plaatsen die direct aan de (koude) buitenmuur grenzen.

Het is natuurlijk een rotklus maar ik ben deze week toch maar begonnen om de oude stuclaag in één van mijn badkamers volledig te verwijderen. Dat ging vrij soepel, aangezien die vrijwel helemaal los van de muur was gekomen. Ik heb geen last van schimmels o.i.d. De stuclaag was altijd wel erg vochtig (condens?).

Na het verwijderen van de oude stuclaag is de situatie als volgt:
De oorspronkelijke muur aan de binnenzijde is nogal onregelmatig. Sommige stenen steken uit, andere steken naar binnen. Er zit ook nog 'oud' metselwerk (ik zou het geen stuclaag willen noemen, eerder een zandcementlaag) tegenaan en dat kun je er op veel plaatsen makkelijk afkrabben. In de hoek is een kier tevoorschijn gekomen, waardoor je de buitenlucht voelt stromen. Die komt waarschijnlijk via het raamkozijn naar binnen. Het tegelwerk steekt nu zo'n 4 cm uit t.o.v. de muur erboven, maar door die onregelmatige muur is het op sommige plaatsen hemelsbreed maar 1 cm (gerekend van de buitenkant van de tegels).

De bedoeling is uiteraard om die muur (boven het tegelwerk) weer mooi glad te krijgen. Maar ik zit niet te wachten op terugkeer van het oude probleem.

Nu heb ik een paar mogelijkheden bedacht:

1. Nieuwe stuclaag (laten) aanbrengen. Hiervoor moet wellicht eerst die oude zandcementlaag ook verwijderd worden, want anders hecht de nieuwe stuclaag op een min of meer losse laag en laat die na verloop van tijd opnieuw los. Onzeker is of dit sowieso een goede oplossing is voor het vochtprobleem.

2. Gipsplaten aanbrengen boven de tegels. Die moeten dan op de een of andere manier bevestigd worden aan de achterliggende muur. Dat kan met een regelwerk, maar vanwege die onregelmatige muur wordt dat een lastige klus. De dunste gipsplaten zijn 1 cm dik. Die moeten dan dus óp de tegels komen te staan i.p.v. erachter, waardoor het lijkt alsof de tegels in de wand zitten i.p.v. er tegenaan. Geen fraai gezicht. Het voordeel van die oplossing leek mij echter wel dat er ruimte achter de gipsplaten ontstaat die bovendien geventileerd wordt.

3. Als bij 2., maar dan met dunnere platen van MDF. Dan is er voldoende ruimte en oogt het beter. Dunnere platen zijn echter ook buigzamer en ik weet niet hoe dat er na een tijdje uitziet in een vochtige ruimte.

4. Ook als bij 2. maar dan bevestiging met PUR i.p.v. regelwerk. Ook dan moet ik waarschijnlijk eerst die zandcementlaag verwijderen i.v.m. de hechting. Het probleem wat daarbij speelt is hoe je ervoor zorgt dat die platen netjes op één lijn blijven liggen.

Wellicht zijn er nog andere oplossingen denkbaar. In vroeger tijden werden dit soort wanden betengeld en met jute bespannen...
In ieder geval houd ik mij aanbevolen voor alle suggesties, op- en aanmerkingen. Ter illustratie voeg ik enkele foto's bij. Ik hoop in ieder geval dat ik e.e.a. duidelijk heb uitgelegd.

Groeten,

Jan

P.s. Los van de oplossing vraag ik mij ook af of het wel zo verstandig is om die oude zandcement laag weg te halen. Met het weghakken ontstaan namelijk ook open voegen.


Oud stucwerk zat helemaal los.


Stuk muur waarvan ook zandcementlaag grotendeels verwijderd is.


Kier die is ontstaan door het verwijderen van oude stuclaag. Hierdoor stroomt buitenlucht naar binnen.



Met waterpas varieert de afstand tot de muur van ca. 4 cm tot ca 1cm .

Foto's met prominent aanwezige merknaam verwijderd, mod.
 

Marcn88

  • #2
Muur afwerken met een tegellaag, door de temperatuur verschillen condenseert de warme vochrige douchelucht op de gestucte muur die op zijn beurt slecht kan drogen doordat deze geimpregneerd is, nog beter zal zijn de wand van binnenuit te isoleren met een pir cementplaat en hieroverheen te stucen of tegelen
 

Jasaba

  • #3
Bedankt voor de reactie. Het is niet de bedoeling om de wand met tegels te bekleden. Dan zou ik de hele badkamer moeten doen. Het probleem speelt alleen bij die ene muur. Isoleren met Pir cementplaat en dan stucen? Dat klinkt wel behoorlijk dik. Het mag bij voorkeur niet dikker worden dan 1 cm want anders is het geen gezicht. Bovendien zou je dan ook de wand achter de tegels moeten meenemen. Ofwel, alle tegels eruit, verwarming verplaatsen, isoleren en dan opnieuw afwerken. Maar daar wilde ik nu juist helemaal niet aan beginnen. Als we die muur ooit gaan isoleren dan alleen aan de buitenzijde.
Ik zoek echt een eenvoudige (lees: goedkope) oplossing.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Het raam openzetten is niet goed. Hierdoor koelen de wanden sterk af, met condensatie als gevolg. Je moet ventileren met droge warme lucht, dus vanuit de woning.

Daarnaast is buitengevelisolatie de enige oplossing die ook op langere termijn soulaas gaat bieden.
 

Jasaba

  • #5
Dank ook voor deze reactie. Tja, de buitengevel isoleren zal ongetwijfeld een goed plan zijn, maar op dit moment ontbreken mij de middelen.
Ik zat nog even naar die foto te kijken met die kier waaruit de buitenlucht stroomt vanuit het aangrenzende kozijn. Die lucht loopt eerst nog achterlangs een gipsplaatje dat ook gestuct en geschilderd is met diezelfde latexverf. Dat stuk ziet er glad uit. Dat versterkt mijn idee dat het bekleden met gipsplaten nog niet zo verkeerd lijkt. De luchtlaag erachter dient dan als een soort spouw en wordt bovendien geventileerd, waardoor vocht minder kans krijgt om problemen te veroorzaken. Als ik dan ook nog de Gyproc badkamer gipsplaat kies zou het toch een aardige oplossing moeten zijn. Blijft nog de vraag over hoe die platen te monteren. Met regelwerk of kan het ook met PUR (uiteraard dotsgewijs, zodat de ruimte erachter open blijft)? Of is PUR daarvoor niet geschikt? Het voordeel zou zijn dat er in dat geval geen schroefgaten ontstaan en dat je de naden met kit kan opvullen en het geheel tenslotte kan afwerken met latex.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Pur is niet de oplossing voor alles :)
Er bestaat speciale kit voor deze toepassing maar ook kleefgips.
Alleen heb je dan geen ventilatie achter de gipsplaten meer.
Ik zou wel kijken of je meest uitstekende stenen niet kan afkappen.
 

Jasaba

  • #7
Bedankt Frank voor je reactie.
Ik zoek inderdaad zoiets als kleefgips. Het moet een goede hechting hebben. En zolang het niet over de gehele lengte of breedte van de gipsplaat aangebracht hoeft te worden blijven er voldoende gaten over waarlangs geventileerd kan worden. Nadeel van kleefgips (heb ik even snel gekeken) is dat er koudebruggen ontstaan. Ik vermoed dat dat met PUR niet het geval is. PUR is misschien niet overal de oplossing voor, maar op de plaatsen waar ik PUR heb gespoten en vervolgens moest proberen om het op sommige plekken weer te verwijderen, bleek dat nog een lastige klus...

De meest uitstekende stenen wegkappen leek me ook een goed plan. Veel ruimte levert het echter niet op. Het lijkt erop dat de muur richting het raam in zijn geheel 'naar binnen' komt (of dat de tegels aan de ene kant strakker op de muur zitten dan aan de andere kant). Het is onbegonnen werk om dat allemaal recht te krijgen.

In dat verhaal over kleefgips las ik trouwens ook dat het gebruikt wordt om grote diepte verschillen te overbruggen, waar anders meerdere lagen stuc nodig zouden zijn. Ik vroeg me af of dat bij mij destijds fout is gegaan. Voor zover ik me kan herinneren hebben ze die stuclaag er in één keer op gezet dus die was op sommige plaatsen meer dan 3 cm dik en op andere plaatsen minder dan 1 cm.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
De muur is zo te zien gemetseld met kalkcement, de stenen kunnen los gaan zitten met hakken, de kleine ruimtewinst weegt niet op tegen de eventuele schade.
Wilt u de muur pleisteren dan eerst de losse stukjes verwijderen, ik zou ook een voorstrijkmiddel toepassen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu