Hefbrug plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil een twee koloms hefbrug plaatsen in mijn garage. Ik beschik niet over een betonvloer en ben van plan om de kolommen van de hefbrug te plaatsen op twee betonnen voeten. Mijn idee is om een gat te graven van 80 x 80 x 100 cm en deze vol te storten met beton voorzien van wapeningsstaven.
Vraag aan de deskundigen is natuurlijk of dit voldoende is en zo nee, wat dan een betere oplossing is.

Alvast bedankt voor het meedenken.

proton
 
Na 20 cm zwarte grond zit er hardere licht gele grond en daaronder weer een nog stevigere donker gele laag. Er wordt hier niet geheid als er gebouwd wordt
 
Ik zal mijn mening ook nog onderbouwen voor je.


De eerste vragen gingen erover of de boel niet ging zakken. Waarom ik het een goed idee vind is, omdat je er toch wel een klomp logge massa onder moet gaan hangen. Neem aan dat de brug rechtop moet blijven.

3 Ton aan beton gaat dat zo in de grond vast wel doen :wink:
 
Nou ik weet niet of Tiho zo een deskundige is in dit gebied, om zo maar zijn antwoorden blind te volgen.

Een 2 kolom hefbrug, krijgt als er een auto op staat van ongeveer 1000 kg, toch ook wel heel veel hefboom krachten te verduren.

Daarom zou ik dit toch even aan een profeccional voor leggen, die ter plaatste even de situatie kan bekijken.
En niet zo maar klakkeloos op een antwoordt van iemand hier op vertrouwen.

Het zou leuk zijn, dat als je straks een auto omhoog krikt, de hele boel omkantelt, en de auto op zijn kop in de garage ligt.

Dus vraag even professioneel advies in, van iemand die ter plaatste komt kijken.
 
Deze professional werkt in de autolaadkranen, hefbomen is mijn werk zeg maar.

Weet je wel wat een tweekoloms hefbrug is peter? De auto staat ertussen in het midden :wink:

Dan heb je meerendeels alleen zwaartekracht.
 
Met Tiho ben ik het grotendeels eens dat de grondlaag die donker/licht gele goed genoeg is om op te funderen.
Maar de krachten die op de kolom komen zijn merendeels diagonaal en vertikaal.
77590_krachten_hefbrug_1.jpg


Maar nu komt mijn mening dat ik het eens ben met Peter dat de kolom kan kantelen voor of achter over.
Persoonlijk zou ik een H storten.
De kolommen van een twee koloms hefbrug hebben meestal een voetplaat van 35 cm in vierkant.
Een H storten met een breete van 40 cm of 5 cm breeder dan de voetplaat.
30 cm dik en de lengte van de poten 2/3 van de hoogte van de poot zelf.
Als je de wapening ziet die in de vloer word megenomen heeft meestal het model van een H.
Zowel onder als boven 4 maal een staaf rond 12 mm.
Als vlankbewapening een rond 8 mm.
En de beugels rond 6 mm.
Zo zit er ongeveer 2m³ beton in de grond maal een massa van 2400 kg/m³.
Het gewicht van de maximale belasting maal 1,5 is dan overschreden dus zal de brug niet kantelen.
Het draag vermogen is in oppervlak verhoogd.
De verankering van de kolom kan met 3 of 4 draadeinden m 12 of m 16 dit is afhankelijk van de aantal gaten en de diameter.
77590_fundering_hefbrug_1.jpg
 
De TS beschrijft twee kolommen van 80 cm vierkant een meter de grond in. Dit weegt 3,2 ton hoe gaat dit omvallen in de grond?
 
Nee ik zeg ook niet dat hij omvalt met 1,6 ton per kolom.
Maar de krachten op een twee koloms hefbrug zijn heel anders dan een 4 koloms.
Vaak zijn aan de voorzijde de krachten behoorlijk groter dan de achterzijde.
Het zwaarte punt van de auto/bus licht vaak in de midden van de as.
men tilt hem het meest op op 50 cm van de as.
dus waar de motor zich bevind is de kracht op de draagarmen ongeveer 2/3 van het totale gewicht van het voertuig.
Mijn advies is daarom een H te storten waar je de krachten in verdeeld.
Ik heb mijn vorige antwoord even bewekt met een momenten tekening.
De lichtblauwe zijn de resultante's.
Deze ben ik van uit gegaan dat het voortuig in evenwicht op de brug staat.
 
Als dat zo heel spannend was, was die voetplaat ook wel een stuk groter geweest. Dat een H stabieler zal zijn zal ik verder niet tegenspreken. Maar of het nodig is vraag ik me af.
 
Fijn dat er een levendige discussie ontstaat waar ik mijn eigen geest aan kan scherpen. Zelf denk ik dat in het geval van een H constructie, de opstaande kolom ook dunner kan dan 80 cm vierkant omdat via de H constructie de kantelende beweging voor een deel al wordt opgevangen. Graag hoor ik jullie mening weer.
 
De H construtie licht gewoon vlak met de bovenkant vloer.
Dus daar hoeft dan niet een kolom op.
De poot van de brug staat op de H.
 
Het begint me duidelijker te worden alleen de zin:
"de lengte van de poten 2/3 van de hoogte van de poot zelf"snap ik niet. Hoe lang moet de poot van de H dan worden?
 
Met de poot bedoelt rene waarschijnlijk de staanders van de brug.

Dus als deze 1,8 mtr. is, de lengte van de H 1,2 mtr maken.
 
Oke. Als Rene inderdaad de hoogte van de kolom van de hefbrug bedoeld is het mij duidelijk en ga ik deze constructie toepassen. Bedankt voor de tips!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan