Hardhouten heipalen

Andrev01

  • #1
Ik heb het idee/plan om zelf met een palenrammer op compressor hardhouten palen(7x7cm lengte telkenmale 3 a 4m ) in de grond te trillen om deze te gebruiken als heipalen/fundering voor schuurtje en kas(je) en vlonder tuinmuurtjes en eventueel terrassen.

Ik ben bekend met het laten slaan van stalen buispalen en (naald)houten heipalen met betonopzetter.
De (naald)houtenheipalen heb ik al eerder (mee)laten slaan voor terassen tijdens plaatsing van een aanbouw. Dit was al aanzienlijk goedgoper dan stalen buispalen en een prachtige oplossing voor terras daar ik maar 6 palen nodig had voor een terras van ca 10x6M)

Nu voor alleen een schuurtje vindt ik zelfs (naald)houten palen met betonopzetter uitbesteden wat aan de kostbare kant vooraal als ze er nu apart voor moeten terugkomen.Ook overdadig daar brede naald)houtenpaal ca 7 ton kan dragen

Niet onderheien is voor mij helemaal geen alternatief
plaatselijk zakten terassen hier rondom het huis zelfs 10-30cm in 5 jaar. Voor zover mij bekend is het hier veengrond wat zover ik lees ook een goede "kleeffunctie"zou hebben.

Ik heb het plan gezien van iemand op dit forum om PVC buizend te "slaan" en te vullen met beton. Hij liep vast op de kleef en na 2 meter wilden de buis niet verder.

Ik heb gezien dat bij stalen buispalen de eerste buis een bredere voetplaat heeft, voor zover mij bekend wordt bij houten palen de dikste kant van de boomkant het eerst in de grond geslagen. Ik ga er vanuit dat dit met opzet wordt gedaan om flinke kleef te voorkomen tijdens heien. Ik heb hier voor bedacht om een voetplaatje van 8x8 of 9x9 te maken en te monteren op de eerste hardhouten paal, die weg vrij baant voor de rest van de paal.

Daarnaast heb ik koppelstukken nodig om de palen te verbinden. De hardhouten koppen boven water zullen schat ik wel 20-40 jaar goed blijven (in tegenstelling tot naaldhout) eventueel kan ik de koppen onder water afzagen(eerste paal) en een beton opzetter maken met een pvc buis van 125 mm en volstroten met beton.

Tot nu toe heb ik niets kunnen vinden op het internet mbt tot het gebruik van hardhouten palen als heipalen.
Voor een huis of aanbouw zou ik het niet aandurven. Daarnaast zou de belasting op de kleine palen niet toereikend zijn voor een aanbouw, maar voor een schuurtje?

De balsting per paal zal niet boven de 1000 kg uitkomen per paaltje De paallengte voor mijn toepassing is 14m tot de zandplaat, dat maakt het een uitdaging. Zelfs als zou het niet lukken de palen 14 meter de grond in te slaan lees ik dat de kleef in veen grond mogelijk ook draagvlak zou kunnen bieden.

Als het lukt de palen 14m de grond in te slaan wil ik ook een betonvloer storten tbv het schuurtje/tuinhuis. Als ik de 14m niet redt, durf ik dat niet aan en zou ik de schuur zelf op de ring van hardhouten palen willen plaatsen en stoeptegels of iets dergelijks direct op witzand willen paaltsen binnen in de schuur. Dan zal ik wel eens per aantal jaar de vloer moeten ophogen, uitgaand dat de schuur bij staan op kleef.


Ik heb al reeds overleg gehad met ervaren constructeur. Hij is sceptisch maar acht het niet onmogelijk. Wie wil er schieten op mijn plan? Waarom lees ik niets op internet van iemand die dit eerder heeft gedaan? Indien ik het wiel aan het uitvinden ben, waar zou ik de koppelstukken en voetplaten kant en klaar kunnen kopen ipv zelf maken?

Ik hoor graag
:)
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #2
    Koppelstukken moeten een moment kunnen opnemen, dat maakt het lastig, een lange stalen mof zou kunnen.
    Het wegrotten op het grondwaterniveau is wel een probleem, als ik zie hoever een azobe remmingswerk inrot op de waterlijn.
    Waarom zet je de schuur niet op tempex? Tel uit wat alles weegt en hoeveel veen er dan uit moet en vervang dit door tempex.
    In veen grond kan je een paal niet op kleef zetten, de negatieve kleef trekt de paal mee naar beneden.
     

    Andrev01

    • #3
    Beste Rola,
    Het idee is inderdaad stalen moffen als koppelstukken te gaan gebruiken.
    ik zou beschoeiingspalen willen gebruiken. Bij beschoeiiingpalen (slechtste condities water en zuurstof)aan de waterlijn zie je de buitenkant meestal pas na 10 jaar rotten, en gaan de beschoeiingpalen zo'n 20 jaar mee voor ze doorgerot zijn. Nu heb ik enkele hardhouten paaltjes uit de tuin verwijderd die daar ca 10-20 jaar hebben gestaan.
    deze stonden tot onder grondwater in de grond geslagen voor bloempotten erop.
    Deze paaltjes vertoonden nog niet de geringste sporen van verrotting. Ik ga er vanuit dat dit komt omdat er boven de waterlijn onder de grond een zeer geringe hoeveelheid zuurstof aanwezig is. Ik schat dat het hardhout onder de grond toch wel 50 jaar mee moet kunnen gaan.(factor 3-5 x waterlijn levensduur) (gelezen dat naaldhout het 5-10 jaar volhoud zolang volledig onder grond))Ik heb overigens een hele simpele oplossing met de PVC buis betonopzetter. Dit zou alleen wel eens overbodig kunnen zijn, omdat 50 jaar meer dan afdoende is voor de toepassing.
    Mijn geplande schuur is gepland langs de waterkant alsmede de aangekoppelde vlonder uitstekend over het water. Ik ben bang dat met tempex ondergrond eea nog steeds scheef zal zakken. Daarnaast wil ik een gedeelte(serre-kas) planten in de volle grond zetten.

    Ben je ooit iemand tegengekomen die hardhouden heipalen heeft toegepast? of palen met een palenrammer op lucht geprobeerd heeft tot zandplaat in de grond te krijgen?
     

    Greenies

    • #4
    Ik denk dat het in principe wel zou moeten werken.
    Ben alleen bang dat je palenslager niet genoeg slagenergie zal leveren om de palen op de gewenste diepte te slaan.

    Dit zal sterk afhankelijk zijn van de aanwezige grondopbouw. Het eerste stuk zal nog wel gaan aangezien dit veen is. Maar zodra er wat zand bijkomt zal het een stuk lastiger worden om ze hierdoor te krijgen.

    Eventueel met een sondering bekijken hoeveel kracht je nodig hebt om bij de opgegeven paalafmetingen de paal in de zandlaag te krijgen.

    Zo'n palenslager is normaal voor stalen palen die hol zijn en dus bijna gaan oppervlakte hebben om de grond in te slaan. De palen die jij voor ogen hebt zijn massief en hebben dus een veelvoud aan oppervlakte.

    Er zijn ook kleine heimachines die misschien beter voor taak zijn. Die ook houten palen kunnen heien.
     

    Andrev01

    • #5
    Tijdens het vorig heiproject op deze locatie heb ik al veel informatie opgedaan. Zo weet ik dat de ondergrond hier echt soep is. De lichte heimachine van Wijfje Heiwerken , ca 2 ton eigen gewicht. sloeg de naaldhouten boomstammen (palen) lachend de grond in. het eerste stuk soms 0,5- 1 m per klap. Het heiblok was onderweg weer omhoog en de paal schoot nog steeds verder als een afgevuurde kogel de grond in. Zover onthouden mede ook van sonderingsrapport zijn er tussentijds geen zandlagen, en liep de paal voor het eerst pas op 14m vast. Met uitzondering van 2 m diepte daar zit een zand met kleilaagje van ca 50 cm. Dit weten we ivm een gegraven kelder op ca 10 m afstand van de toekomstige schuur. Zijn er nog lichtere heimachines zoals die van Wijfje, zoals die worden gebruikt voor stalen buispalen en boomstammen met betonopzetter? Ik heb nooit gewerkt met een compressorgedreven pallenrammer, maar die zouden in verschillende zwaartes te huur zijn.
     

    Greenies

    • #6
    Het eigen gewicht van de machine is niet zo belangrijk. Maar het gewicht van het heiblok. En de energie die het over kan brengen op de paal.

    De grootste palenslager op lucht die ik zo vind heeft een blok van 50kg. Het heiblok van de kleinste heimachine gaat hier ruimschoots overheen. Vind waardes van minimaal 400 kg.

    Met dat dit blok van een veel grotere hoogte valt zal hier veel meer energie in zitten om de paal de grond in te krijgen. Een pneumatische slager heeft maar een beperkte valhoogte. Waardoor er veel minder energie wordt overgebracht op de palen.

    Maar door de zachte ondergrond kan het meevallen, maar of je tot 14 meter met een pneumatische slager komt is maar de vraag. Het eerste stuk zal wel gaan. Zal een gevalletje proberen worden om te zien of het gaat.
     

    Andrev01

    • #7
    Het aantal cm2 van een de voet van een stalen buispaal is ongeveer 400cm2

    als ik een voetplaat 7x7cm gebruik 64cm2 als ik een voetplaat 9x9 gebruik 81 cm2.

    Ik ga er vanuit dat ik dan 1/5 of 1/6 van de kracht nodig heb om een hardhouten paal de grond in te krijgen ten opzichte van een stalen buispaal.

    grappig genoeg staat 50 kg bijna in verhouding met 64cm. Daar waar 400kg precies in verhouding staat met 400cm2 van een buispaal.

    Ergens kan ik mij niet voorstellen dat ik de eerste ben die dit toepast of heeft geprobeerd toe te passen.
    Wie heeft hier ervaring mee?
     

    Andrev01

    • #8
    Omdat ik nergens koppelstukken kan vinden,
    Zit ik er aan te denken om als koppelstuk stalen koker 80/80/4 of 80/80/3 te gebruiken.
    Ik denk aan stukken van 40cm. In het middel op 20cm aan 1 zijde een sleuf snijden met haakse slijper van 3mm breed. Hier een plaatje van 70x75x3mm in laten zakken, en sleuf met plaatje weer dichtlassen.
    Daar de houten paal scherpe vierkante hoeken heeft, en een koker 80/80/4, binnenmaats 72 mm is maar ronde hoeken heeft, loopt de houten paal vanzelf klem op de ronde hoeken. De ronde hoeken zouden ook de variatie/tolerantie in (afwijkende)paaldikte moeten opvangen, waarbij de paal toch klem in koppelstuk blijft zitten.

    Voor de voetplaat hetzelfde maar dan 10 of 15 cm lang met een plaatje 8x8cm of 9x9 cm erop gelast.

    Wie schiet?
     

    Greenies

    • #9
    Kan je geen rondstaal, buisje of een stuk draadeind in de kopse kanten van de palen aanbrengen als verbinding?

    Palen voorboren, draadeind erin en de volgende paal erop. Hebben ze gelijk 1 op 1 contact. Kan dan eventueel in RVS zodat het langer goed blijft. En de palen worden alleen op druk belast dus het is alleen om de palen tijdens het heien te begeleiden.

    De paal zal eventueel willen gaan draaien ten opzichte van de vorige, maar dat mag geen probleem geven wat betreft de overdracht van de krachten aangezien er geen huis op komt te staan.

    En waarom een voetplaat? de palen zijn toch al vlak van zichzelf. Of wil je meer draagkracht creëren op deze manier?

    Verder bedenk ik mij net hoe je om wil gaan met eventueel iets kromme palen? Dit zal er voor zorgen dat ze tijdens het heien ook hun eigen weg gaan zoeken en dat is waarschijnlijk niet verticaal naar beneden.

    Denk dat een proefpaal slaan op een locatie buiten om de uiteindelijke locatie nog niet zo raar idee wordt met alle onbekende zaken... Om zo te kijken wat werkt en niet gaat werken.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #10
    Greenies schreef:
    En de palen worden alleen op druk belast.
    Tijdens het heien ontstaan er trekspanningen in de paal.

    Je zal van deze manier weinig vinden op internet omdat geen bedrijf dit zo zal doen.
    Als alternatief 14 m is wel hoog, maar een 3 poot in elkaar knutselen of een steiger bouwen, de palen met een valblok heien, samen met de hele buurt :mrgreen:
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #11
    Houten heipalen worden meer gebruikt. Normaal gesproken naaldhout/rondhout wat volledig onder de grondwaterstand wordt geslagen met evt. een betonoplanger erop. Bij strandtenten ook wel hardhouten palen. De verbinding hoeft niet momentvast, maar een scharnier. Dus een stalen beugeltje is al voldoende.



    Zelf een hydrolisch heimachine maken is een uitdaging denk ik. Er komen veel krachten op te staan, dus het moet wel erg stevig zijn.

    Over wat voor diepte hebben we het hier? Waar zit de vaste grondslag?
     

    Tinus B

    • #13
    Ik kan me niet voorstellen, dat als je zoveel moeite wil doen om te proberen of je met een beetje mazzel palen van 14 meter de bodem in kunt jassen, je de kosten van uitbesteden niet vooraf wil weten.
    Ter info: ik was voor een paal van 10 meter met een betonnen oplanger van 1,8 m ongeveer €100,- per stuk kwijt. Hiervoor kwam een graafmachine met een hoogfrequent trilblok langs en die 22 palen zat er binnen de vijf uur in.
    Toegegeven; het vertelt op verjaardagen leuk, dat je die palen er zelf in heb gekregen, maar als het dan toch geld kost, zorg dan dat het een goede investering is.
     
    Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
    11
    5

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu