Gording inkorten, bijvoorbeeld met metalen beugel o.i.d.?

Edwin S.

  • #1
In ons huis hebben we een trap naar zolder gemaakt (was voorheen loze ruimte). Nu is er 1 gording die net wat laag zit waardoor je net je hoofd stoot. Geen megadrama maar wel vervelend. Als ik er een stuk uit zaag is de doorloophoogte goed, maar dat gaat uiteraard ten koste van de draagkracht vd gording. Is er een manier om dit op te vangen, bijvoorbeeld met een metalen beugel die ik in de opnening schroef of iets dergelijks? Het betreft de bovenste gording op de foto.
Lukt het niet dan pech, maar wie weet heeft iemand een goed idee :).

20210701_161813.jpg 20210701_161805.jpg
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #2
    Met een raveling is dit prima op te lossen. De balk eronder en erboven moet mogelijk wel verdubbeld worden. Dat kan een constructeur bepalen.

    Als je er een dakraam in zet, is deze constructieaanpassing vergunningsvrij :wink:

    Is de zoldervloer ook bekeken door een constructeur?
     

    ABCDE

    • #3
    Isoleren; dan steekt de gording niet meer uit en stoot je je hoofd niet meer zo hard.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #4
    Dan stoot je alleen eerder je hoofd, de vrije hoogte wordt dan over de gehele traplengte minder.
     

    ABCDE

    • #5
    Klopt, in de vorm van een 'landing' ipv frontale botsing. Op de pijnschaal is dat toch wat ordegroottes lager dan frontaal tegen zo'n gording aan stoten.
     

    Edwin S.

    • #6
    Isolatie zit er al bovenop en inderdaad dan stoot je je hoofd over de hele lengte :).
    Een complete raveling is een goed idee maar ook wel ingrijpend.

    Ik zou een tussenweg kunnen zoeken; hap eruit voor doorloophoogte ter hoogte van de halve gording en dan een raveling die het deels ondersteund, die op de kruising ook half is ingekeept. Is mijn uitleg te volgen?
     

    ABCDE

    • #7
    Weerstand tegen doorbuigen gaat met derde macht van de hoogte. Dus twee keer de helft is samen de helft... (indien je de breedte verdubbeld)

    Edwin S. schreef:
    Isolatie zit er al bovenop
    Ja, 2 cm zeker?
     

    Edwin S.

    • #8
    Dan is de oude gording dus nog een kwart 'waard' in mijn idee, bedoel je?
    Maar die raveling moet toch veel sterker zijn dan dat, die mist 'alleen' een hap waar ze elkaar kruisen?

    Isolatie is idd 2cm aluminium dekenspul, maar daarop nog wel zo'n 15cm schroefriet :)
     

    ABCDE

    • #9
    Als je de helft van de hoogte wegneemt neem je inderdaad driekwart van de weerstand tegen doorbuiging weg.

    Oh, ik dacht even te lezen dat je die raveling ook op halve hoogte wilde maken... maar dat staat er niet.
     

    Edwin S.

    • #10
    Tis moeilijk uit te leggen zo merk ik :)

    Stel ik zaag in de oude gording de helft weg boven de trap. Vervolgens breng ik een raveling aan maar dan eentje met een hap eruit. Immers de oude gording zit er nog half in. Dus met een halfhoutverbinding komen de oude gording en nieuwe balk aan elkaar vast waar ze elkaar kruisen. Rest van de nieuwe balk is normale dikte. Zo misschien beter te volgen?
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #11
    qua sterkte zal het wellicht voldoen.
    qua doorbuiging niet. En omdat doorbuiging zorgt voor een andere belasting van de verdere draagconstructie (muren, fundering) kunnen hier alsnog scheuren ontstaan.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #12
    Happen uit een balk halen is een slecht idee. Dat kan niet zomaar met een metalen beugel opgelost worden. Een raveling is zeer makkelijk en snel te maken.

    Het dak fatsoenlijk isoleren is ook zeer aan te raden. Tegenwoordig is een Rc van 6.3 normaal. Zeker bij een open trap heb je veel warmteverlies en oncomfortabele luchtstromen. Je huis wordt dus een stuk comfortabeler.
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #13
    zoals ijkenhout schrijft een raveling aanbrengen.
    als het dak aan de buitenkant een overstek heeft is dit een aandachtpunt qua uitvoering
     

    Edwin S.

    • #14
    Ik begrijp dat een halfhoutverbinding maar zo sterk is als de helft van de balk. Das niet veel en dan valt dat plan dus af.
    Raveling blijft dan over al weet ik nog niet of ik dat ga doen. Dat is toch een aardige ingreep voor een relatief klein probleem.
    Blijft me verbazen dat hier geen andere oplossing voor bedacht is, een balk inkepen zal toch wel vaker voorkomen dacht ik? Maar goed, het zij zo.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #15
    Inkepen aan de onderzijde nabij de oplegging is garantie voor scheuren in het hout.
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #16
    Je zaagt ook een stukje van je tv af als deze niet in de kast past?
    ik begrijp je verbazing niet.

    natuurlijk zijn er wel andere oplossingen maar niet 1 is zo praktische en simpel als een het plaatsen van een raveling dat red je met een hamer, beitel en een handzaag.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #17
    Inkepen van balken wordt alleen gedaan door prutsers :wink:
     

    Mn22

    Vaste beantwoorder
    • #18
    Als je een paar keer goed je hoofd stoot, dan denk je al snel had ik maar een raveling gemaakt.

    Voor sommige problemen bestaat nu eenmaal geen makkelijke oplossing.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #19
    Een raveling is juist de makkelijke oplossing!

    Materiaal: Paar balkschoenen, een balk en een aantal schroefspijkers.
    Gereedschap: Handzaag en hamer.
    Tijd: Middagje. :klusjesman:
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #20
    En vergeet niet het dakbeschot extra te ondersteunen waar je de gording weghaald, of over de gehele lengte van de raveling.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu