Geruis in Vaillant Solide VHR24-28C

Wim123

  • #1
Vaillant Solide VHR24-28C, 2 jaar oud.
Vanaf het begin klinkt er in de leidingen een zwaar geruis (stromingsgeluid) bij in werking treden van de pomp en ook tijdens naloop (code 7) en een enorm getik in de leidingen. Dit laatste heb ik inmiddels grotendeels verholpen door rubbers in de klemmen en de leidingen vrij te maken.

Installateur (landelijke organisatie) erkent het probleem. Pomp, driewegklep (was defect), binnenwerk en warmtewisselaar (kookgeluiden) reeds vervangen.
Dit alles zonder resultaat.
Nu krijgen de leidingen de schuld: een braam tijdens installatie van de
ketel of bij de leidingen van nieuwe radiatoren (zelfde installateur).
Ook zouden de leidingen te snel overgaan van 22 mm naar 15 mm.
Vuil in het filter van de toevoer is het niet volgens de installateur.

Men wil nu een bypass maken maar is dat wel de oplossing?

Wie kan mij of liever de installateur nog een idee aan de hand doen?
 

Chathanky

  • #2
Zijn alle radiatoren open, zo niet wordt het dan minder als ze allemaal open staan?
Als je een pomp hebt met standen in welke stand staat deze?
Heeft de installateur ook gekeken naar de inregeling van de radiatoren?
 

Wim123

  • #3
9 radiatoren (waarvan 2 met thermostaatkraan): alles getest; alles dicht, daarna 1 voor 1 open en alles open.
Ik weet niet of er een pomp met standen in dit Vaillant type zit.
 

Chathanky

  • #4
Zonder een bypass mag je nooit alle radiatoren dichtzetten, laat er altijd 1 open.

Was er nog verschil in stromingsgeluiden? (was het weg met alle radiatoren open)

Onder de kap zit de pomp, als er een kastje zit met een schakelaar kan je van de schakelaar de stand aflezen, zit er alleen een kastje met een snoertje dan heb je geen standen pomp.
 

Wim123

  • #5
Er was totaal geen verschil in stromingsgeluiden, was dus niet weg met alle radiatoren open.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #6
Hoi Wim,

Dit probleem komt vaker voor bij het plaatsen van deze ketel in een oude installatie.

De pomp heeft een behoorlijke opvoerhoogte dat wil zeggen, hij verpomp veel water met een hoge druk.

Als je nu een gefitte installatie hebt (dikwandig) dan hoeft er maar
1 T stuk in de installatie te zitten in de hoofd leiding waar het water langs jaagt en wat mogelijk vervuild cq aangekoekt is het geluid is er.

Wat ik in het verleden wel gedaan heb is direct onder de ketel een leiding gemaakt tussen aanvoer en retour met een 3/4 radiatorkraan in de leiding van goede kwaliteit.
vervolgens de pomp aan gezet met de de normaal gebruikelijke radiatoren open en met de bypaskraan net zo ver dichtgedraaid tot het geluid begint.
Een kwart tot een halve slag open draaien tot het geluid weg is.

Het is niet elegant maar in sommige gevallen de enige oplossing.

veel sucses ermee

PS er zit geen standen schakelaar op de pomp helaas.
 

Chathanky

  • #7
Zo even snel te zien staat hiervan niks omschreven, mischien er over heen gelezen, mischien dat iemand anders de ketel beter kent.
 

Wim123

  • #8
Beste Chathanky en Cvolieboy,

Lijkt me inderdaad een mogelijkheid om tot een oplossing te komen, elegant of niet.
Het zal even duren maar ik laat het resultaat weten.

Mocht jullie nog iets te binnen schieten dan hoor ik het graag.

Vast beiden hartelijk dank.
Wim
 

Ron CV

  • #9
Dit is inderdaad een bekend probleem, deze ketel heeft helaas geen standenpomp erin zitten. Wat ik zelf wel eens gedaan heb bij deze klacht is een pomp van een VHR 18-22 gemonteerd want deze heeft namelijk een lagere opvoerhoogte.

Staat alleen wel tegenover dat het huis niet al te groot moet zijn omdat anders het systeem niet meer goed warm wordt.
 

Chathanky

  • #10
Wel een elegante manier is een inregelventiel en een drukverschilventiel plaatsen zodat je precies het vermogen van je radiatoren inregelt, samen met het balanceren van de radiatoren krijg je precies de hoeveelheid debiet over het systeem.

Dit is geen doe het zelf klus, maar ik had al begrepen dat de installateur een dergelijk plan had voorgelegd.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #11
Hoi Ron en ChatHanky, en natuurlijk Wim

Dit probleem los je inderdaad niet op zoals het hoort, dat is geheel waar.
Het lichtere pomp type wordt niet geadviseerd met het heetlopen van de toch al snel met kalk afzetting dichtlopende wisselaar, met een bypas is er wel voldoende circulatie.

En met een dure regeling in de leiding voorkom je niet de snelheid van het stromen in de leiding, en dat veroorzaakt nou juist de klacht.

Door direct onder de ketel een eenvoudige bypas te maken heb je weinig kosten en een geruisloze oplossing, ik vind de oplossing die door jouw eigen installateur wordt voorgesteld het meest voor de hand liggend.

sucses ermee
 

Chathanky

  • #12
Met een bypassregeling creeer je ook een hoge retourtemperatuur.

De kalkafzetting van de wisselaar is meer een probleem tapwaterzijdig omdat die continu zgn vers kalkhoudend water krijgt toegevoerd en deze kant smoor je niet, cv water bevat eenmalig een hoeveelheid kalk die alleen aangevuld wordt met de keren dat je de ketel bijvult en is hieraan veel minder van belang.

de stromingssnelheid wordt met een inregelventiel minder omdat je hier de hoeveelheid water regelt die door het cv circuit stroomt, en is vergelijkbaar met een bypass regeling, als je kiest voor een bypass bezuinig dan niet op de regelaar, een goede regelaar is perfect af te stellen op het drukverschil die je wenst ongeacht of er kranen dicht lopen of openen.

Als de oude ketel nooit problemen gegeven heeft met stromingsgeluiden en altijd comfortabel het huis op temperatuur heeft gehouden moet dit met de huidige ketel ook lukken, maar vanwegen de hogere doorstroming van de pomp moet deze gesmoord worden.
Huidige ketels en radiatoren worden uitgelegd voor een aanvoer/retour temperatuur van 10 graden in plaats van 20 graden verschil, dit heeft als gevolg dat de hoeveelheid water wat door het systeem moet stromen 2x zo hoog is.
Dit is dan ook de reden waarom oudere systemen stromingsgeluiden veroorzaken, want die zijn ontworpen voor de helft aan het water debiet.

Langdradig verhaal mischien :mrgreen: , maar dit is de achtergrond van het probleem met oudere installaties.
(achtergrond info voor de liefhebbers zou ik maar zeggen)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Altijd welkom die achtergrond info Chathanky.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #14
Hoi Chathanky,

Het heet lopen bedoelde ik ook voor het warmewater gelet op de weerstand van de tapwisselaar en de kalkafzetting daarin die ook CV zijdig ontstaat door hoge temperatuur (magnetiet vorming )

Voor de rest ben ik het met je verhaal wel eens.

Vr gr Cvolieboy
 

Chathanky

  • #15
Vraagje, als je het het cv circuit gaat smoren heeft dit toch geen invloed op de tapwisselaar?

De tapwisselaar heeft bij alle ketels een eigen stromings circuit die niet beinvloed wordt door hetgene wat er in het cv circuit zich afspeelt.

Het wordt wat anders als je de pomp door een lichter type vervangt, dit heeft ook rechtstreeks invloed op de stroming door het tapcircuit.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #16
Klop Chathanky,

Die lichtere pomp is niet goed voor het tapwater op te warmen.

Dat bedoelde ik ook

vr gr Cvolieboy
 

Chathanky

  • #17
Ok dan is alles duidelijk, ik kon het niet helemaal plaatsen wat je precies bedoelde. :mrgreen:
 

Chathanky

  • #18
Mogelijke optie zou ook nog kunnen zijn om de installatie aan te passen op een temperatuursverschil van 10 graden ipv 20, maar meestal is dit ook lastig omdat oudere installaties geen nauwkeurige inregeling mogelijk is ivm voetventielen zonder regelgegevens, of ze hebben sowieso geen mogelijkheid om dit te laten doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu