Geluidsdemping van pir platen

Gjhaan

  • #1
Wat is jullie ervaring met de geluidsdemping van pir platen. Ik heb begrepen dat steenwol goed geluid dempt en pir platen helemaal niet. Ik heb een oud huis uit 1928. De zolder is geïsoleerd met, denk 5 cm glas/steenwol. Maar de isolatie is 40 jaar oud. ik wil nieuwe, betere isolatie.
mijn plan is om dat er uit te halen en te vervangen voor 12 cm pir plaat.
nou zeiden ze tegen mij dat ik ook de oude wol kan laten zitten en de pir platen erbij plaats. Dus beter voor geluidsdemping.
Wat is jullie ervaring. Oude wol (5 cm ) + nieuwe pir- plaat (7 cm ) of 12 cm pir plaat
Hoor graag jullie mening/ervaring.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Michiel43

    • #2
    Er is bij mij een deel met 12 cm pir plaat op zolder gedaan. Nog niet alles. Over een tijdje weet ik meer te vertellen. Maar mijn eerste gevoel zegt dat pir plaat geluid gewoon doorlaat. Isoleert natuurlijk wel beter.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #3
    Wat is de plaatsingvolgorder? Steenwol aan de buitenzijde tov de pir-platen?
     

    Frankco

    • #4
    PIR is een stijf en erg licht materiaal, dus het doet bijzonder weinig aan geluidsdemping. Op dit moment is mijn zolder geïsoleerd met PIR beplating direct onder het dakbeschot (zo'n 6 cm, gedaan door vorige bewoners), maar ik vind persoonlijk de demping onder de maat. Ik heb echter geen gipsplaten afwerking onder mijn balkenlaag, de PIR platen zitten dus direct tussen de balken verdiept, geklemd en afgewerkt met plintjes rondom. Eventuele gisplaten afwerking met een kleine spouw zou mogelijk nog wel wat helpen.

    De beste oplossing akoestisch gezien (van binnen naar buiten) is waarschijnlijk een opbouw als: zware gipsbeplating (de 12.5mm variant) al dan niet op een zwevend regelwerk, steenwol in de 'spouw', PIR isolatie, dakbeschot. Het grote probleem hierbij is natuurlijk de 'verkeerde' volgorde van dampopen opbouw, waar opgehoopt vocht in de steenwol laag niet naar buiten kan uitdampen. Isolatie technisch is het dus beter om de PIR aan de binnenzijde te doen, maar ik weet niet of dit nadelig is voor de akoestiek. Mijn gevoel zegt van wel, maar hopelijk kan een expert hier nog toelichting op geven.

    Bouwfysisch kan je wel wegkomen als de steenwol laag minder dan 1/3e van de totale R-waarde van de isolatie inneemt, omdat hierbij het dauwpunt nagenoeg onmogelijk in de steenwol laag kan komen. Als je hierbij ook nog een intelligent dampscherm voor het steenwol toepast, is het bijna onmogelijk om problematische dampopbouw te krijgen.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #5
    Wat of welk geluid wil je dempen. Het geluid van regen of het geluid wat van de straat komt.
     

    Gjhaan

    • #6
    Wgb schreef:
    Wat of welk geluid wil je dempen. Het geluid van regen of het geluid wat van de straat komt.
    Nou ik wist niet dat pir platen weinig geluid dempen. Vandaar de vraag.
    maar woon aan een drukke weg met verkeer. Heb er totaal geen last van, maar als ik de oude wol isolatie weg haalt en de nieuwe pir platen plaatst. En het geluid word binnen meer dan de oude situatie. Krijg ik misschien spijt dat ik het niet anders heb gedaan. Vandaar
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #7
    Bij een dak is de dikte van de isolatie zelden een probleem. Je kan het beste een dampopen, biobased isolatiemateriaal kiezen. Dat geeft de beste resultaten voor geluid, comfort en isolatie.

    Frankco schreef:
    Eventuele gisplaten afwerking met een kleine spouw zou mogelijk nog wel wat helpen.
    Waarom adviseer je een kleine spouw?
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #8
    Een schuindak lekt of laat misschien het meeste geluid door op de aansluiting van het schuine houtendak op de gevel. Dat is een lastige plek omdat goed geluidsdicht te maken.

    Nog maar eens goed lezen wat betreft het isoleren eigenlijk aan de verkeerde kant van het dakbeschot. De oude isolatie laten zitten is geen verkeerde opmerking. Mitsen en maren.

    Geef nog eens op hoe je dak precies is gemaakt. Dus van buiten naar binnen. Pannen met raggels en panlatten, glaswol en de afwerking binnenzijde. Of pannen met raggels en panlatten, dakbeschot, glaswol, dampremmende laag en de afwerking binnenzijde.
     

    Gjhaan

    • #9
    Wgb schreef:
    Een schuindak lekt of laat misschien het meeste geluid door op de aansluiting van het schuine houtendak op de gevel. Dat is een lastige plek omdat goed geluidsdicht te maken.

    Nog maar eens goed lezen wat betreft het isoleren eigenlijk aan de verkeerde kant van het dakbeschot. De oude isolatie laten zitten is geen verkeerde opmerking. Mitsen en maren.

    Geef nog eens op hoe je dak precies is gemaakt. Dus van buiten naar binnen. Pannen met raggels en panlatten, glaswol en de afwerking binnenzijde. Of pannen met raggels en panlatten, dakbeschot, glaswol, dampremmende laag en de afwerking binnenzijde.
    Pannen-panlatten-dakbeschot-loze ruimte-glaswol( 40 jaar oud)-gipsplaat.
    het glaswol ligt los tegen de raggels en gipsplaat aan. Dus vandaar de loze ruimte.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #10
    Er moet iets van een damprem zijn aangebracht. Bijvoorbeeld een aluminiumfolie op het glaswol of een PE folie achter de gipsplaat. Is deze laag niet aanwezig moet het tussen het isolatiemateriaal, de buitenkant en de onderzijde van het dakbeschot, met buitenlucht goed kunnen ventileren. Zal ook van invloed zijn op het geluid van buiten.
    Klopt dit? Voor mijn nieuwsgierigheid hoe groot is de loze ruimte.
     

    Gjhaan

    • #11
    Er zit geen aluminiumfolie of Pe folie
    De steenwol heeft aan beide kanten papier en is ongeveer 7 cm dik.
    De loze ruimte er boven en je ziet ook het dakbeschot is ongeveer 9 cm
    2EFB2FD7-683B-4619-8FA3-D13D04CB1151.jpeg
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #12
    In theorie moet in die ruimte, van de foto, voldoende lucht van buiten stromen en die moet in orde blijven. Een dampremmendelaag aan de warme kant is niet nodig. Winddicht is wel belangrijk.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #13
    Dit lijkt op een spijkerflensdeken. In dat papier zou aan één kant een dampremmende laag moeten zitten.
     

    Gjhaan

    • #14
    Dit heb ik op internet gelezen.

    Luchtstroming achter het isolatiemateriaal zal zorgen voor warmteverlies. Voor een optimale werking is het van belang dat er isolatiemateriaal tot tegen het onderdak wordt aangebracht.

    Dus dan is het toch beter dat de steenwol tegen het dakbeschot komt?
    Ik mijn geval wil ik het oude eruit en nieuwe pir plaat van 14 cm erin
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #15
    Dat klopt maar dan toch nog even dat stukje opzoeken en kijk of je kan ontdekken of ze het ook over een dampremmendelaag hebben en daar iets over uitweiden. Of wat voor isolatie.
    Je noemt een onderdak heb je dat goed begrepen.

    Iedereen heeft het over PUR/PIR isolatie zelf zou ik dan voor de zekerheid in deze ingewikkelde materie vermelden welk type plaat het is. Zijn het platen die wel of niet zijn gecacheerd. Meestal hebben die platen onder en boven een aluminiumfolie en deze folie maakt de platen absoluut dampdicht.
    Echter een dak bestaat uit een hoeveelheid platen en totaal moet dat alles een goede dampdichte laag gaan vormen. Dus kieren, aansluitingen van muren en plafond moeten zorgvuldig dampdicht worden afgewerkt.
    Een reden waarom aan de binnenzijde of de warme kant van het dakbeschot bedenkingen zijn. Het gaat gemakkelijk fout.

    Een dak bestaat uit een aantal lagen, gips, isolatie hout enz.. Is de buitenstelaag dampdichter dan de binnenstelaag gaat er vocht verzamelen aan de binnenzijde van de buitenstlaag. Omdat de gipsplaat meer dampopen is dan het hout van je dakbeschot krijg je op de binnenzijde van je dakbeschot condens. Is op te lossen door. Je brengt een dampremmendelaag aan of je ventileerd tussen het gips en het hout. De isolatie maakt het nog iets ingewikkelder maar ik laat het even zo.

    Zet jij een laag PIR/PUR alu voor de glaswol zijn er geen zorgen of je condens krijgt in je constructie. Ook kleine schoonheids foutjes worden door de ventilatie opgevangen.
    Uiteraard kunnen die platen van 140 dik ook worden geplaatst.
     
    • Like
    Waarderingen: Gjhaan

    Frankco

    • #16
    IJkenhout schreef:
    Waarom adviseer je een kleine spouw?
    Bij nader inzien zal een kleine spouw zonder deze te vullen met een dempend materiaal weinig uithalen voor de akoestiek. Je zou de gipsplaat met het onderliggende regelwerk enigszins buigslap kunnen zien t.o.v. de isolatieplaten tegen het dakbeschot. Hierdoor kan dit mogelijk ingezet worden als extra demping, maar een ander nadeel is dat deze gisplaten t.ov. het dakbeschot ook weinig massa verschil heeft en de werking van een buigslappe voorzetwand ook deels teniet wordt gedaan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    Rooster

    Specialist Geluid
    • #17
    Geluid is zeer effectief tegen te houden, door het toepassen van een zo groot mogelijke luchtspouw. Vandaar dat jouw huidige situatie, luchtspouw 15cm, goed werkt. Opvullen van de luchtspouw met poreus isolatiemateriaal verbetert de geluidsisolatie nog verder, door het dempen van de galm in de spouw. Jouw steenwol deken werkt hiervoor minder, omdat er nog papier omheen zit.

    Het opvullen van de spouw met een geslotencellig materiaal zoals PIR is het slechtste wat je kunt doen. De spouw wordt nl., voor het geluid, perfect overbrugd door het lichte stijve PIR.
    Je houdt geluidstechnisch dus geen spouw meer over.

    Geluidstechnisch kun je het beste de spouw opvullen met 15cm glaswol.

    Dus:
    Dakbeschot luchtdicht (niet dampdicht) maken. Dus alle kieren afdichten. Dat is ook voor de geluidisolatie goed.
    15cm glaswol
    Dampscherm
    gipsplaat
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu