Geluid/warmte isolatie muur met buren

Mngoedhart

  • #1
Hallo,

Tussen ons en de buren zit een halfsteensmuur. Onze buitenmuur is ook halfsteens. Het is een oud huis en we zijn nu aan het verbouwen. Voor de wand van de buren en de buitenmuur wil ik beter geluid en warmte isolatie aanbrengen.

Tevens zoek ik ook een goede oplossing voor de tussenwanden. Ik had het systeem van de firma Xxxx in gedachte. Vlasplaten met Gips er op.
Hebben deze betere geluid en warmte isolatie dan een gipsen wand met rachelwerk?
 

Roman

  • #2
Voor geluidsisolatie geldt massa en ontkoppeling

Dus voor de muur met de buren:
Voorzetwand mbv houten/metalen frame, wol tussenframe en lagen gips er tegen. Dit alles goed afplakken en kitten.

Voor tussen/scheidingswanden geld het zelfde. Er zijn diverse mogelijkheden.

Enkele muur:
- 1 frame met aan beide kanten gips en wol er tussen;
- 1 frame met om-en-om verbinding.

Dubbele muur:
- 2 frames los van elkaar, beide gevuld met wol en behangen met gips aan de buitenkanten (geen gips IN de muur plaatsen!).

Altijd zorgen voor een luchtlaag tussen (spouw) welke als ontkoppeling (veer) werkt.

Resultaat altijd volgen massa-veer-massa
Bijvoorbeeld: (voorzetwand) halfsteensmuur-lucht/frame/iso-gips
of (scheidinswand) gisp-frame/wol/lucht-gips

Goed kitten, alle naden potdicht. Lieft met een "zware"kit (massa) welke blijvend flexibel is en niet krimpt.
 

H@ns

  • #3
Kleine aanvullingsvraagjes:

@Mngoedhart; is die buitenmuur echt halfsteens of steens? (dikte is kopmaat of strekmaat)

@Roman; begrijp ik het goed dat massa, aan beide zijden van de isolatie, van belang is voor de isolatiewaarde? Dus zou een binnenblad van steenachtig materiaal beter zijn dan gips?
En zo ja is het dan ook van belang dat beide bladen een zo gelijk mogelijke massa hebben?
 

Roman

  • #4
Steen is idd nog beter, maar niet altijd even handig. Als je goed kunt metselen is het een goede optie. Maar geen gasbeton etc natuurlijk.

Gelijke massa is niet van belang, meer=beter.

1 steensmuur + spouw 3,5cm + 2x15mm gips heeft al een iso waarde van zo'n 63 dBA (best case)

Let wel massa-veer-massa. Dus 2x massa, niet meer.
Massa-veer-massa-veer-massa werk juist minder goed. Dit i.v.m. trillingen van de materialen die elkaar versterken. Het is dan beter de middelste massa te verwijderen om een grotere "veer" (lucht etc) te creëren.
 

Mngoedhart

  • #5
Bedankt Roman,

Is 1 gipslaag voldoende en die helemaal dichtkitten op het houten/ijzeren frame. Ik mag het merk niet noemen maar er is een fabrikant die maakt van vlas een soort hardboardvezel plaat. Hierop zijn gipsplaten verlijmd. Deze worden in een profiel geschoven waardoor je snel een wand kan maken met hoge isolatie waarde. Deze hebben verschillende diktes 5.4, 7 cm etc. Is dit beter dan een rachel werk met gips.

De buitenmuur boven en zolder is echt hafsteens. Beneden is het een steensmuur. wij waren ook verbaasd toen we het van de aannemer hoorden, maar alles ligt nu open en moeten nu dus goed isoleren.

Dit zijn de specs voor de platen

Brandwerendheid : 45 min
Thermische isolatie : 0,58 m2 K/W
Geluidsisolatie (Iluk, lab) : -24 dB
Geluidsisolatie (Rw) : 29 dB
 

Mngoedhart

  • #6
@Roman,

Wat bedoel je met massa veer massa ??. Hoe moet ik dat zien.

Het plafond ligt nu helemaal open. Is het dan beter om eerst bijv een mdf plaat tegen het plafond en op de vloer gaan maken waar het rachel werk op komt en dan daar op dichtkitten of doe je de kit zeg maar op het rachelwerk smeren. Platen er tegen aan goed aandrukken en vastschroeven?

Waarom mag je de gips niet in de muur plaatsen?


Mark
 

Roman

  • #7
Mngoedhart schreef:
Is 1 gipslaag voldoende en die helemaal dichtkitten op het houten/ijzeren frame. Ik mag het merk niet noemen maar er is een fabrikant die maakt van vlas een soort hardboardvezel plaat. Hierop zijn gipsplaten verlijmd. Deze worden in een profiel geschoven waardoor je snel een wand kan maken met hoge isolatie waarde. Deze hebben verschillende diktes 5.4, 7 cm etc. Is dit beter dan een rachel werk met gips.

Dit zijn de specs voor de platen

Brandwerendheid : 45 min
Thermische isolatie : 0,58 m2 K/W
Geluidsisolatie (Iluk, lab) : -24 dB
Geluidsisolatie (Rw) : 29 dB
Die platen kun je eventueel gebruiken voor een scheidingswand omdat de genoemde platen een massa-veer-massa contstructie is. Als je die als voorzetwand gebruikt, krijg je een dubbele veer constructie waar ik waarschuwde. Niet goed dus. Ik zou niet aan die platen beginnen.

Als je ze in de metalstuds wilt schuiven zul je ze alsnog helemaal dicht moeten kitten. Tevens, als je ze als scheidingswand (enkele plaat dus!) gebruikt mis je de lucht tussen de platen welke sterk aan te bevelen is.
24 dBa transmissie verlies is beter te behalen met 2x12mm gips.
Daarbij zijn deze platen vast ook veel duurder.

Met massa-veer-massa bedoel ik de constructie. Dus bijvoorbeeld:

Gips(massa) - Frame+iso+lucht(veer) - Gips(massa)
De "veer" is eigenlijk een "verend" materiaal (isowol, lucht, rubber etc)

Nee je kit de Gipsplaten aan de zijkanten dicht (gips/muur, gips/plafond, gips/vloer). Waar lucht/licht gaat, gaat geluid.

MDF op de vloer/plafond? Als de vloer/plafond niet helemaal recht loopt kun je beter bouwvilt plaatsen (werkt meteen ontkoppelend hoewel dat in het geheel niet veel doet omdat de rest van de kamer nog gewoon aanelkaar is gekoppeld. Dus bestaande muren etc)

Wat bedoel je met Gips niet in de muur plaatsen?
 

Roman

  • #8
Kijk eens naar onderstaand schema:


Het 2e plaatje is feitelijk die voorgefabriceerde platen waar je het over hebt, maar dan zelf gemaakt. Wat je ziet is een houten frame met 1 plaat gips (15mm) aan beide kanten en wol er tussen. Hiermee bereik je al een STC (Sound Transmission Class) van 36 wat, best case, 36 dBA geluidsisolatie oplevert. Dit is berekend tussen 125 Hz en 4 kHz, gemiddelde ligt op 500 Hz. Dus het "spraak" frequentie bereik. Als je last hebt van buren met veel "bass" muziek dan wordt isoleren moeilijker. Hoe lager het geluid, hoe lastiger tegen te houden.

Let ook op 3e, 4e en 5e plaatje.
Je ziet op de 3e dat het dubbelframe aan zowel de buiten als binnenkant is bekleed met gips (stc40). bij het verwijderen van de binnenste lagen, zoals het 5e plaatje laat zien, heb je betere isolatie (stc57) ! (vanwege de grotere "veer" (lees: luchtlaag) en het ontbreken van trillingen van de platen die binnen zaten).

Het laatste plaatje laat een stc van 63 zien wanneer er 2x15mm gips aan beide kanten wordt gehangen, een verdubbeling van massa dus.
 

Mngoedhart

  • #9
@Roman,

Heel erg bedankt voor de snelle informatie.

Ik heb nog een vraag over de scheidingsmuur met de buren.
Nu heeft de aannemer een wand gemaakt van:
Rachelwerk 7 cm steenwol 5 cm
Aan weerzijde 2 maal 120 mm multiplex.
Dan een contactisolatiematje van een paar mm tussen een nieuw rachelwerk. Dan weer 5 cm steenwol gevolgd door 120 mm multiplex.
Dus 3 maal een multplex plaat.

Is dit toereikend? Er is geen luchtlaag! Is multiplex beter dan gips als massa?

Wat is beter, steenwol, glaswol of piepschuim elementen voor de islolatie? Wat is de beste manier om steenwol of glaswol vast te maken in een rachelwerk?

Is de tekening die je hebt geplaatst ook geschikt voor warmte isolatie? Heb je dan ook maximale warmte isolatie?

Tekening kan ik niet er op zetten :(
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Kun je geen tekening plaatsen omdat je die niet hebt of niet kunt inscannen?

Of weet je niet hoe je een (ingescande of digitale) tekening moet plaatsen?
 

Roman

  • #11
Mngoedhart schreef:
Ik heb nog een vraag over de scheidingsmuur met de buren.
Nu heeft de aannemer een wand gemaakt van:
Rachelwerk 7 cm steenwol 5 cm
Aan weerzijde 2 maal 120 mm multiplex.
Dan een contactisolatiematje van een paar mm tussen een nieuw rachelwerk. Dan weer 5 cm steenwol gevolgd door 120 mm multiplex.
Dus 3 maal een multplex plaat.

Is dit toereikend? Er is geen luchtlaag!
Dus de huidige scheidingsmuur tussen je buren en jou is:

massa(Multiplex12mm) - veer(frame/iso) - massa(Multiplex12mm+matje+Multixplex12mm) - veer(frame/iso) - massa(Multiplex12mm)

(je voelt'm al aankomen), niet echt super qua geluidsisolatie.
Wat je nodig hebt is massa-veer-massa. Massa komt dus aan de buitenkanten!
Feitelijk is dit een muurtje als in het 3e plaatje, maar eigenlijk ook gewoon 2x het 2e plaatje.
2 luchtlagen (veer) die beter 1 grote hadden kunnen worden.

Dus door de Multiplex en matje aan de binnenkant te verwijderen win je al isolatie! (klinkt gek, en dat is't ook :mrgreen:) Overigens is de keuze van dat extra matje tussen de 2 platen de echte dooddoener, beter had hier juist een luchtlaag tussen kunnen zitten. De echte winst zou'm zitten in het weghalen van de middelste platen en deze aan de buitenste platen hangen. Dus massa verdubbeling aan de buitenkanten. 2x winst.

Als dit de muur is die je wilt verstevigen kun je dit het beste doen:
Haal de multiplex van het frame, verwijder het frame voorzichtig om de binnenste multiplex platen te kunnen verwijderen en zet het frame weer terug. (eventueel de multiplex aan je buren geven, kunnen ze die aan hun muur kant bevestigen). Hang 2 of 3 lagen 12mm (of 15mm!) gips aan jou kant, kitten en plakken.

Ga in geen geval er nog een extra muur voor zetten, dan kun je nog beter (als je de boel niet wilt slopen) gewoon extra massa aan jou kant hangen.
Is multiplex beter dan gips als massa?
Nee. Gips is zwaarder dan multiplex en flexibeler. Naast de massa van material is de stijfheid ook een factor. Hoe zwaarder en flexibeler hoe beter, neem nu lood als voorbeeld. Zwaar en flexibel, ideaal. . . maar wel duur. Glas is ook zwaar maar weer niet flexibel. Gips is een fantastisch mooi materiaal. Heeft massa, enigszins flexibel, makkelijk te verwerken en niet duur.
Wat is beter, steenwol, glaswol of piepschuim elementen voor de islolatie?
Steen en/of glaswol. Piepschuim is geen opencell materiaal en veel te stijf. Vergeet dat rustig, sterker nog vergeet het helemaal (is een thermische isolator).
Gewoon bouwmarkt glas/steenwol, liefst platen omdat deze niet inzakken. De eventuele "stevige" kant (vaak papier/karton) van platen aan de gips kant doen! Omdat je anders de lucht (veer) schacht doorbreekt en strillingen laat versterken.
Wat is de beste manier om steenwol of glaswol vast te maken in een rachelwerk?
Je kunt (de platen iso, geen rol.. zie boven) met spijkertjes vast klemmen eventueel. Beter is een draad spannen achter het frame (kruis). Beste is dat de iso iets dikker is dan het frame zodat het zacht tegen de gipsplaten aan drukt (een 10% compressie is optimaal) Bij het bouwen van een nieuw frame zou je metalstuds kunnen gebruiken, daar kun je de platen zo weer inschuiven. Ideaal!
Is de tekening die je hebt geplaatst ook geschikt voor warmte isolatie?
Nee, dit gaat om geluidsisolatie. Natuurlijk werkt het wel thermisch maar daar is de tekening niet voor.
Heb je dan ook maximale warmte isolatie?
Stiekum toch wel een heleboel, zeker als je goed kit. Maar ik weet zeker dat er experts op dit board rond dwalen die juist daar iets over kunnen zeggen.

Veel info... ik weet het maar geluid is ook een zeer complex iets.
Suc6!
 

Bernhard

  • #12
Zoals Roman aangeeft kan een voorzetwand bv. 35db. dempen.
Maar het is ook van belang te kijken of het geluid niet via een omweg,
bv. plafond of kruipruimte, ook door kan dringen.
Deze omweg dient dan ook geïsoleerd te worden.
Indien de omweg niet of nauwelijks te isoleren is moet uitgerekend worden wat de demping van de omweg is,bv 15db, en dan daarop de demping van de voorzetwand op aanpassen, meer demping in de voorzetwand is dan niet zinvol.

mvgr. Bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu