Gehele woning van radiatoren naar vloerverwarming

MaKo

  • #1
Hallo,
Momenteel ben ik druk doende onze woning te verbouwen. Momenteel wordt deze nog verwarmd middels radiatoren. Ik wil graag naar vloerverwarming in de gehele woning.

Het betreft een vrijstaande woning welke gebouwd is in 1975. Er is enige muurisolatie aanwezig, de buitengevels zijn geïmpregneerd (dus droog), de kruipruimte wordt geïsoleerd middels Tonzon en het dak wordt geïsoleerd met 8 cm PIR afgewerkt met gips. Alle ruiten zijn dubbel glas.

In de trapopgangen zit in de muur van beneden tot aan de zolder een verdiepte koof waarin ik aanvoer- en retourleidingen kan verwerken.

We zijn een gezin met 3 kinderen. De gehele woning wordt dus gebruikt, dus geen ruimtes waar geen warmtevraag is.

Het plan:
- nieuwe cv ketel: Vaillant 35-38/5-5L (CW5+)
- beneden- en bovenverdieping vv in laten frezen per vertrek met hoh afstand 10 cm
- zolder elektrisch verwarmen (verwacht hier minder warmtevraag en ga er van uit dat de warmte die stijgt vanuit de benedenverdiepingen voldoende is)
- op de vloeren van de beneden- en bovenverdieping komt een PVC vloer

Ik weet op dit moment niet zeker hoe ik het beste de vloerverwarming kan gaan aanleggen.

Vragen:

- Waar en hoeveel verdelers? Onder de trap op de benedenverdieping maak ik een kast. Het mooiste is hier voor de gehele installatie de verdeler te hebben. Eventueel op de bovenverdieping in de grootste slaapkamer zou ik ook een verdeler kwijt kunnen.
- Welk type verdeler(s) moet ik gaan gebruiken? Met of zonder pomp?
- Ik wil het systeem gaan inregelen op een stabiele temperatuur. Beneden bijv 19 graden en boven 18 graden? Is dit te realiseren middels handmatig de ventielen in te stellen?
- De ketel moet dus op een lage temperatuur gaan werken. 40 graden? Gaat dit optimaal werken? Zover als ik kan overzien heeft de ketel een voldoende groot modulatiebereik.

Ik hoop dat ik hier wat tips/adviezen mag ontvangen om tot een zo’n optimaal mogelijke installatie te komen. Alvast bedankt voor de input!

Ter verduidelijk de plattegronden van onze woning:




 

Marcn88

  • #2
U zou het met een ltv verdeler kunnen aansluiten zonder pomp ,eventueel zone geregeld voor boven/benedenverdieping met een eigen thermostaat.
groepslengtes niet te lang maken en zorgen voor voldoende grote transportleiding van ketel naar verdelers minimaal 25/26 mm of 28mm cvbuis en denk aan de max aanvoer beveiliging en bypass, maar waarom de cw5 ketel?
als dit voor t tapwater is zult u ook moeten zorgen voor een voldoende grote kw aanvoerleiding ook minimaal 25/26mm
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #3
Ik neem toch aan u bekend bent met de vele andere wegen om een offerte en advies aan te vragen om vloerverwarming aan te laten leggen.
Daarvoor is dit KLUSforum m.i. niet de weg.
 

Bernhard

  • #4
Het idee is leuk. Nu nog de aanpak.
De ketel is veel te groot. Beter is een ketel van 14Kw, deze is nog steeds te groot met name in voor en najaar, met een boiler van 150liter.
De capaciteit van de VV is max. 11100watt/h.
Dat betekend dat het warmteverlies van de begane grond en de verdieping kleiner of gelijk moet zijn aan de capaciteit van de VV.
Voor aanpassing van de VV op een warmtepomp wordt gerekend met kleine circuits. Een VV met een warmtepomp werkt met een verschil van 4grd tussen de aanvoer en de retour. Dat betekend 2,5x meer liters water per uur door de installatie.
Succes met de aanpassingen. bernhard
 

MaKo

  • #5
Bedankt voor de reacties zover!

Marcn88,

De aansluitingen op de ketel zijn voor tapwater 15 mm en voor cv water 22 mm. Ik neem aan dat het dan weinig zin heeft om de leidingen groter dan dat uit te voeren?

CW5 ketel is inderdaad tbv voldoende warmwater in de badkamer (stortdouche)

Degooyer,

Uiteraard ben ik daar bekend mee. Waar ik ook bekend mee ben is klussen en zelf dingen aan leggen. Ik vraag hier overigens niet om offertes, echter wel op hulp. Ik heb reeds veel gelezen op dit forum en ook gezien dat hier veel kennis aanwezig is. Juist m.b.t. dit soort projecten. Ik heb zelf dus juist de indruk dat dit forum een goede weg is om meer kennis te vergaren.

Ik zie dat u installateur bent. Als u mij vanuit die hoedanigheid van advies en hulp kunt dienen bent u uiteraard van harte welkom. Ik zal wat dat betreft niet alles zelf kunnen, echter wens ik wel beslagen ten ijs te komen. Vandaar mijn vraag op dit mooie forum om hulp.

Bernhard,

Ik geloof dat ik begrijp wat je zegt ;-) Ik ga overigens niet met een warmtepomp werken maar nog met een “normale
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Zo maar een gedachten spinsel. Jouw woning is niet echt modern, is vrijstaand dus je hebt wat meer warmte verlies. In de toekomst moeten de vloeren dat verlies gaan leveren en met een lagere temperatuur. Gaat dat wel lukken?
Volgens mij zou je het huidige gasverbruik dus met radiatoren moeten kunnen vertalen naar de oppervlakte van de vloer en de warmteafgifte bij vloerverwarmings temperatuur.
Hoe gedraagt de woning zich op het ogenblik. Het weer is nu ideale om het een en ander te ervaren.
 

Bernhard

  • #7
De uitvoering van de VV moet geschikt zijn om later over te gaan op een warmtepomp.
heb je al een bereking gemaakt van het warmteverlies van de woning.
Het warmteverlies mag niet groter zijn dan de capaciteit van de VV. Als het warmteverlies groter is dan de capaciteit van de VV zal dat worden gecompenseerd met een te hoge watertemp.
Het gaat dan helemaal mis met een overschakeling op een warmtepomp.
De capaciteit van de ketel is veel en veel te groot.
In het voor- en najaar en na het opstoken is de minimale cap. van 6Kw/h. veel te groot. Gedurende het stookzeisoen gebruik je in 90% van de tijd minder dan 50% van de benodigde capaciteit.
Voor warmwater kan je een indirect gestookte boiler gebruiken. Het opwarmen van een boiler met een kleine ketel gaat prima.
Het opstoken van een boiler met een grote ketel zal in snelheid een minimaal verschil opleveren. De warmteoverdracht van de ketel naar de boiler zakt gedurende het opwarmen van de boiler dramatisch. Oorzaak is dat het temperatuurverschil tussen de ketel en de boiler steeds kliener wordt. het is dus pure verspilling om een boiler met een grote ketel op te warmen. De reacties in de vakbladen voor een boiler op zonnepanelen zijn "dood spoor".
bernhard
 

MaKo

  • #8
Wgb,

Het gasverbruik van afgelopen jaar was 2500 m3. In het grootste vertrek (woonkamer/keuken) hangen in totaal maar 3 radiatoren. 's nachts en overdag als we er niet zijn houden we de woning op 16 graden. Als ik de temperatuur nu op 19,5 graden zet duurt het een uur om dit in de woonkamer te bereiken.

In de hal heb ik momenteel nog veel verlies. Dit wordt aangepakt door de voordeur te vervangen (tocht). Daarnaast wordt het platte dak nog vervangen en dan ook geisoleerd. De vloer wordt geisoleerd met Tonzon en het dak met PIR.

Meeste verlies zal dus straks nog gaan via de muren. Ik hoop dat dit beperkt genoeg is. Mocht dit niet zo zijn, zou ik nog verse spouwmuurisolatie kunnen toepassen.

Al met al verwacht ik dat het voldoende moet zijn. Overigens geen idee hoe ik dit verder zou moeten onderzoeken of berekenen?

Bernhard,

Hou maak ik zo’n berekening?
Als ik het goed begrijp kan ik dus toe met een kleinere ketel, maar dan wel in combi met een grote boiler om voldoende tapwater te hebben?
Zoals gezegd in de startpost bestaat ons gezin uit 5 personen. Als we allemaal achter elkaar douchen heb ik denk ik een flink grote boiler nodig? Als deze leeg is duurt het neem ik aan lang voordat deze weer vol en op temperatuur is? De gekozen ketel kan 18 lt/min leveren aan 40 graden. Is dit met een boiler ook te realiseren? Veel vragen, maar voor mij echt nog onbekend terrein. Zal me er meer in gaan verdiepen…
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Nog even een PUR van 8cm op je dak Rc van 3,5 is ook niet echt op de toekomst gericht. En Tonzon?
 

MaKo

  • #10
Het dak is reeds deels geïsoleerd. Daarnaast kan ik niet meer kwijt. De Tonzon heeft een waarde van 3,55. Vergelijkbaar met PUR vloerisolatie. Ook hier kan ik niet meer kwijt.

Ik heb overigens niet de ambitie om energieneutraal te zijn. Daarnaast moet het qua kosten binnen de perken blijven. Het is mij vooral ook om comfort te doen. Het zal altijd beter zijn dan de huidige situatie.

Als ik straks in de nieuwe situatie een vergelijkbaar verbruik heb met een verhoogd comfort ben ik tevreden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Je hebt ergens gelijk, maar ja we moeten van het gas af en jij bent in die situatie dat je daar met een oog naar zou kunnen kijken.
 

Marcn88

  • #12
Zoal bernhard al aangaf groepen van de vvw niet veel langer maken dan 40 mtr transport leidingen van voldoende grote , u geeft nu aan een nieuwe ketel te plaatsen en de cv installatie aan te passen, pas dit dan iig aan met het oog op de toekomst dus geschikt maken om een wp te plaatsen, of u moet over pakweg 15a20 jr het hele zaakje opnieuw willen doen.
dan nog even over het toestel zelf met een 15 kw leiding heeft u aan een cw4 toestel voldoende, want de kw leiding levert niet genoeg debiet om een cw5 ketel te kunnen voeden
 

MaKo

  • #13
Ik investeer nu voor de komende 10 jaar. Daarna verwacht ik hier te vertrekken. Tuurlijk is het waarde verhogend, echter moet het wel in balans zijn. De warmtepompsystemen zijn nu nog erg duur en deze investering verwacht ik er niet snel uit te halen. Daarnaast lastiger in een bestaande woning in te bouwen. Ben het met jullie eens dat de investeringen slim moeten zijn, dus zoveel als mogelijk rekening houden met de toekomst. Maar dus wel naar redelijkheid. Budget speelt daarin natuurlijk een rol.

Qua ketel moet ik sowieso herzien denk ik, gezien de adviezen hier. Beter lijkt een kleine ketel in combi met een boiler. Hier ga ik mij in verdiepen en meer advies over inwinnen.

Overigens wel vreemd dat de CW5+ ketel van Vaillant voor aanvoer koud water een 15mm aansluiting heeft als het inderdaad zo is, zoals jij stelt Marcn88, dat dit niet voldoende is qua voeding.
 

Marcn88

  • #14
Een leiding kent een bepaalde drukval als deze langer is dan is die drukval groter, verhoog je de stroomsnelheid in de leiding dan neemt de drukval kwadratisch toe.
dus als je vanaf de watermeter met een koper 15 de woning ingaat waar ook nog van alles wordt afgetakt blijft er gewoon niet voldoende over om de ketel te voeden, dan moet dit al 22 zijn. je kunt t zelf testen met een tuinslang neem een slang van 5 meter en een van 50 mtr en vul met beide een emmer en zie welke t snelste vol is
 

MaKo

  • #15
Heb net even gekeken. Ik heb nu inderdaad vanaf de meter 22mm naar boven lopen naar de ketel.

Kan ik dan beter, ondanks dat de nieuwe ketels een 15mm uitgang hebben, een verloop van 15 naar 22 toe passen? En dus vanaf de ketel 22mm leggen naar de badkamer? Die leiding afstand zal max zo'n 10 meter zijn schat ik zo in.
 

Marcn88

  • #16
Nee vanaf de ketel is 15 mm beter ivm verliezen dus voeden tot aan de ketel met 22 dan inlaatcombinatie 15mm naar ww tappunten met 15mm
 

MaKo

  • #17
Hallo iedereen,

Hartelijk dank voor alle opmerkingen tot nu toe!
Ik ben inmiddels na flink leeswerk weer wat wijzer en begrijp nu redelijk de standpunten mbt de ketel grootte en het beter kunnen gaan werken met een indirect gestookte boiler.

Ook werd de warmteverliesberekening benoemd. Ik heb hier wat onderzoek naar gedaan en online wat modellen ingevuld. De modellen gaan uit van extremen. Ook heb ik qua isolatiewaarden het laag aangehouden. Ik kom gemiddeld op zo’n 10 Kw uit. Qua vloerverwarming houdt het dus niet over als ik dat zo bekijk? (Wel zit in de woonkamer een houtkachel, dus met extremen kan die bijverwarmen, echter wil ik hier eigenlijk niet afhankelijk van zijn…)

Waar ik tegen aan loop is dat er ogenschijnlijk nagenoeg geen soloketels zijn met laag vermogen. Ik vind eigenlijk alleen een Intergas in 12 of 18Kw uitvoering. Heb jullie mogelijk nog tips m.b.t. een goede ketel?

Ook ben ik nog aan het stoeien qua boilergrootte. 150 liter is genoemd. Is dit een standaard grootte? Ook hier heb ik redelijk wat info over kunnen vinden. 150 liter zou voldoende moeten zijn, echter lijkt 200 liter beter. Wil ik rekening houden met een warmtepomp moet ik naar minimaal 300 liter. Eventueel zou ik een boiler kunnen nemen met een extra spiraal, zodat ik er eventueel later een zonnecollector op kan aansluiten, zodat ik op zonnedagen ‘goedkoper’ warm water heb…

Heb jullie eventueel nog tips m.b.t. de te kiezen boiler?

Ook heb ik mij meer verdiept in de diverse leidingdiameters. Er is sowieso een verschil in benamingen van diameters bij koper danwel kunststof. Ik ga in ieder geval alle leidingen vervangen naar (geïsoleerde) kunstofleidingen in de juiste diameters. Vooral onder de vloer ligt nu alles ongeisoleerd... Hier gaat iemand mij bij helpen.

Iedereen bij voorbaat weer hartelijke dank!
 

Bernhard

  • #18
Waarom is het berekende warmtverlies van 10Kw niet voldoende voor de vloerverwarming?
De capaciteit van een VV is ca.93w/h/m2
Voor de begane grond 60m2x93w/h=5635Watt/h.
Bepalen hoeveelwater en de benodigde warmte voor het douchewater:
- douche peroide per gebruiker bv 6min
- aantal liters per minuut bv 10l/min van 40grd.
- aantal gebruikers 5
Als elke gebruikers in 1 uur douchen is de benodigde liters warmwater, 6x10x5=300l
Dat kan met een 18Kw Combi-ketel worden verkregen, cap warmwater is 10l/min van 40 grd.
Bij een installatie met boiler wordt de boiler inhoud 300l, indien alle gebruikers in 30 minuten gaan douchen.
bernhard
 

MaKo

  • #19
Bernhard, dankjewel. Ik kan hier weer mee verder.

Heb je eventueel nog een goede tip voor een passende solo ketel?
 

Bernhard

  • #20
Je heb zelf al een ketel genoemd.
Het verschil tussen een kleine solo-ketel en een kleine combi-ketel is qua rendement geen groot verschil.
Een solo-ketel met boiler zal duurder zijn dan een Combiketel. bernhard
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu