Geen spouwisolatie, maar van binnenuit isoleren

Picobello

  • #1
Goedenavond,

Ik zit al een tijdje te twijfelen of ik goed doe aan spouwmuurisolatie.

Betreft een 2 onder 1 kap uit 1964 met 6 cm spouw.

Heb al iemand laten komen en offerte is opgemaakt.
Er wordt HR Isowool gebruikt met een rd waarde van 1,76.

De redenen dat ik twijfel is omdat ik de isolatiewaarde eigenlijk klein vind en ik met van binnenuit isoleren veel hogere rd waarden kan bereiken.

Daarnaast ben ik toch beetje bang voor vochtproblemen. Niet de angst dat er zomaar vochtplekken op de muur komen, maar wel voor bv de vloerbalken van zoldervloer welke misschien sneller achteruit kunnen gaan doordat het meer vocht vasthoudt met al die isolatie. Het is een ouder huis, dus sneller kans op gebreken met bv. goot of daklekkages en bovendien de nodige reparatiepunten op sommige stukken gevel. Voorgevel wordt nu al opgeknapt, maar ik zie bij andere gevels ook lichte breuken staan in stenen door verroeste kozijnankers. Opzich kan ik dat ook voor het isoleren wel aanpakken, het is niet ernstig, maar zo is er altijd wat denk ik dan...

Hoe kijken jullie hierna?

Ik twijfel dus om anders beter zelf van binnenuit te isoleren waar ik al gauw naar Rd waarden van 4 a 6 kan halen.

Dan pak ik wanden en plafond woonkamer in, plafond bijkeuken en dan nog de zoldervloer in eerste instantie, is nu mijn back up plan.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
bij mij stond ik voor dezelfde keuze en heb van binnenuit geisoleerd met pir gipsplaten en de spouw netjes open gelaten
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #3
Als je de interne ruimte kunt/wilt missen is dat een betere en veiligere keuze inderdaad. Heb ik zelf ook gedaan, al is bij mij de spouw al wel enigszins geïsoleerd vanuit de bouw.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Het zijn beide geen ideale oplossingen.

Bij van binnenuit isoleren is de kans op koudebruggen (en dus houtrot bij balken die in het binnenspouwblad liggen) groter.

Bij spouwisolatie is de kans op vochtdoorslag weer groter: Bij een woning uit 1964 is het metselwerk meestal niet meer waterdicht.

Ik zou denk ik gaan voor een zo hoog mogelijke spouwisolatie, in combinatie met het impregneren van de gevel (en voegherstel vooraf).

De beste oplossing: Buitenspouwblad verwijderen en vervangen door buitengevelisolatie of een geïsoleerd HSB buitenblad als dit nodig is voor de stabiliteit. Afwerking kan dan met stuc, steenstrips of hout.
 

Picobello

  • #5
@Walker

Je bedoelt alle buitenmuren rondom slopen?
Dat wordt echt te duur voor mij...

Huis wil ik sowieso rondom reinigen en impregneren. Voegwerk voorkant wordt wel onder handen genomen, overige zijden kan nog wel een ronde mee.

Dat met koudebruggen met van binnenuit isoleren is iets waar ik beetje inzicht in probeer te krijgen, maar nog niet helemaal door heb wat dan wel en niet zou kunnen.

Ik woon er alleen en verwarm eigenlijk alleen de woonkamer samen met keuken.

Ik dacht eraan om de thermische schil dan wat kleiner te houden door de houten zoldervloer te isoleren van bovenaf. Zolder heeft vlizotrap met afsluitbaar luik.

De eerste verdiepingsvloer welke van beton is wil ik dan isoleren aan het plafond en dan dus alle wanden van de woonkamer.

Zou dat koudebruggen geven? De kamers boven vind ik te klein om van binnenuit te isoleren en bovendien ook niet nodig omdat ik daar toch nooit stook. Maar je weet nooit hoe dit in de toekomst is met een partner en dus heb ik dan geen idee of er bepaalde koudebruggen ontstaan (koude of verwarmde eerste verdieping, zullen moment opnames zijn) en of dat dan last kan?
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #6
Koudebruggen zijn nu eenmaal niet altijd te vermijden bij bestaande/oude bouw. Je plan lijkt me op zich prima. Wat de toekomst betreft: dat is zeker voor ons wat lastig te bepalen, maar als je alsnog iets wilt doen op de eerste verdieping hoeft er niet per se iets uit je huidige plan ongedaan te worden gemaakt. Dat is dus een zorg voor later.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #7
koudebruggen is in een bestaande bouw die nageisoleerd word (bijna) niet te voorkomen, tenzij je zoals eerder al aangegeven het gehele buitenblad wegsloopt maar vaak gaat dan ook het karakter van de oudere woning verloren wat ik persoonlijk zonde vindt.
maar ook voor balken die in een muur zijn opgelegd kun je vrij goed dampdicht afwerken, wat ik vaker heb gezien is dat een deel van de balk mee wordt ingepakt in de isolatie.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Een betonnen verdiepingsvloer gaat wel problemen opleveren.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #9
@Walker
welke problemen zou je verwachten bij een betonnen verdiepingsvloer?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Condens (en dus schimmel) op het plafond in de wintermaanden.
En als het niet het plafond is, dan wel de vloer op de 1e verdieping (bv slaapkamer, waar de RV hoog is).
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #11
dat zal dan alleen het geval zijn als de betonplaat zo koud kan worden dat deze onder de condensatie grens komt, maar deze betonplaat zal richting kanertemperatuur zijn in zn geheel alleen bij de muren iets kouder maar of deze zo koud zal worden dat er condensatie optreed heb ik nog niet meegemaakt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Ubakus geeft dat ook aan. Je kan de materialen opgeven en het programma laat zien wat de oppervlakte temperaturen zijn van het buitenblad de buitenzijde-en de binnenkant idem van de temperaturen van het binnenblad.
 

Picobello

  • #13
@Walker

Ja ik kan mij soms moeilijk een beeld bij vormen. Als ik de zoldervloer isoleer, dan zit de betonnenvloer van de eerste verdieping toch ook nog redelijk warm aan beide kanten. Ik stook dan wel niet boven, maar er zal gerust wel wat warmte weglekken langs de deur richting de gang en vaste trap naar boven.

Een beetje condensatie is toch op te vangen met die damp open folies?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #14
als de vloer niet teveel afkoelt treed er geen condensarie op, ik heb het bij mij thuis (nog) niet meegemaakt.
Maar als je het goed bekijkt is de eeste 10 cm van de betonnen verd. vloer ook meegeisoleerd.
 

Picobello

  • #15
@Marcn.88

Betonnenverdiepingsvloer zou bij plafond worden geïsoleerd he. Dus betonnen gedeelte valt dan aan de koude zijde.


Nog wel even een belangrijke vraag. Als ik de woonkamer en dus ook de keuken in mijn geval van binnenuit ga isoleren, hoe doe ik dat dan met de ophanging van de keukenkastjes? Gipsplaat lijkt mij te licht, dus is dat dan op te lossen met een multiplexplaat oid extra achter de gipsplaat?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #16
platen zijn ook verkrijgbaar als pir osb
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu