Gaten boren in betontegels

Rickvp96

  • #1
Hallo,
Heb een vraagje, momenteel bezig met de tuin (leggen van betontegels 60x60x4) en hier willen we graag spotjes in hebben.
Ik heb inmiddels spotjes met een doorsnede van 110mm.

Wat is de makkelijkste manier om hier gaten in te maken?
Zet zelf te denken aan het volgende te doen:

Maar misschien hebben jullie nog tips
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Vonken_trekker

    Specialist Elektra
    • #2
    Diamant boor is wel het makkelijkste ja. Al vergt dat wel wat oefening.

    Hoeveel spots komen er?
    Als het er weinig zijn dan kun je ook nog kleine gaatjes boren in een cirkel en dan dan het middenstuk eruit meppen.
     
    • Like
    Waarderingen: Rickvp96

    Rickvp96

    • #3
    Heb 4 spotjes, hoe bedoel je oefening?
    Lijkt mij vrij makkelijk te doen met zn diamantboor die je bij Boels kan huren.
     

    Vonken_trekker

    Specialist Elektra
    • #4
    Klopt maar je moet hem wel netjes op de juiste plek erop zetten zonder wiebelen/schuiven. Je hebt geen centerboor zoals bij een gatzaag.

    Werkt dan wel als een tierelier inderdaad.
     

    Rickvp96

    • #5
    Ach we gaan dat maar proberen, kan hooguit een tegeltje kosten
     
    • Like
    Waarderingen: Vonken_trekker

    Jackd

    • #6
    Met twee balkjes kan je een mal maken.
    Balkjes langs de onder en een zijkant. (met lijmklemmen)
    Tegel een beetje scheef leggen, tegen een bergje zand o.i.d. met de hoek waar de planken samenkomen onderaan. Zo kan de boor tegen de balkjes steunen en komt het gat op precies de goeie plek.

    ps. met een 110 mm komboor lukken 4 gaten en een betontegel ook wel.
    (dit lukt in grindtegels waarschijnlijk niet)

    vraag bij huren naar de minimale slijtagekosten, kan soms tegenvallen.

    pps. Wat ook kan, is de 1e tegel als mal gebruiken voor de rest.
     

    Rickvp96

    • #7
    Ik neem aan dat je dan een diamantboor bedoeld? Zou ik dat gewoon met mijn hamerboor voor elkaar krijgen?
     

    Vonken_trekker

    Specialist Elektra
    • #8
    Typ op Google maar even Komboor in :wink:
     

    Klusser1954

    • #9
    Om de boor te centreren: neem een stuk multiplex, maak daar een gat in van dezelfde diameter als de diamantboor. Ga op de plaat staan en die centreert de boor. Heb je geen boorstandaard voor nodig.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu