Garagevloer schimmel aanwezig

Remcoow

  • #1
In onze huidige garage ligt een betonvloer van 6cm dik

Er heeft al die jaren vinyl overheen gelegen en na het weghalen leek er wat schimmel aanwezig te zijn.
We hebben de vloer nu 1x met natuurlijk geschrobt.

Mijn idee:
Stap 1: penetrerende beton sealen om optrekkend vocht tegen in de toekomst tegen te gaan.
Stap 2: dampwerende folie op de vloer (en tegen muur stukje omhoog)

Stap 3: plaatsen fermacell isolerende vloerplaten (40 of 50mm) Of eerst drukvaste isolatie en daarover osb 18mm

Stap 4: afwerkvloer

Kan dit zo op deze volgorde of denk ik verkeerd?
Graag jullie ideeën hierover en tips zijn altijd welkom

Oja....de garage wordt straks een tuinkamer waar ook gewerkt kan worden. We gaan deze met airco verwarmen in de koudere periode.

Muren zijn halfsteens maar ga aan de binnenzijde een hsb wand maken met isolatie.
Dak zal op ook nog aan de beurt komen.

20230422_113357.jpg
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Breng eerst in kaart wat de totale vloeropbouw is. Hoeveel isolatie er nu zit. Bepaal daarna hoeveel isolatie er bij moet/kan komen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #3
Beton is in principe waterdicht. De plekken die je ziet zullen eerder condens zijn dan optrekkend vocht.
 

Remcoow

  • #4
@IJkenhout
ik heb de tekeningen van de bouw opgevraagd bij het register en daar staat enkel de betonvloer op, direct op zandbed. Er is dus geen isolatie aanwezig.
Omdat we de ruimte gaam verwarmen en gebruiken als tuinkamer wil ik wel iets doen met de vloer qua isolatie.

Ik kan max 8cm verhogen ivm de kozijnhoogte
Dat zou dan 60mm pir (qua dikte de beste oplossing denk ik om zo hoog mogelijk le rd te krijgen met deze hoogte) zijn gevolgd door 18mm osb en 2/3 mm plakpvc

@Walker
Tot nu toe nooit condensvorming gehad in de garage.
Een aantal vlekken zouden olievlekken kunnen zijn van de vorige bewoner toen de auto er nog in geparkeerd werd.

Wij hebben er 8 jaar terug vinyl over heen gelegd (deze was nu behoorlijk beschimmeld toen we deze weghaalden)



Dank beide in ieder geval voor het meedenken.
Impregneermiddel is inmiddels besteld en gaat er sowieso op/in. Kan nooit kwaad denk ik.
Zijn er verder nog tips in de opbouw?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
Voordat je de vloer gaat behandelen zou ik eerst kijken hoe je die wilt gaan isoleren vooral omdat je die ook in de toekomst wilt gaan verwarmen.
Kijk ik naar je toegangsdeur dan heb je waarschijnlijk geen of maar weinig ruimte voor isolatie.
Zou je dan toch willen isoleren dan lijkt mij de aangewezen weg, de vloer er uit (6 cm is immers niet zo veel), uitgraven tot de juiste diepte, isolatie er op en er weer een betonvloer oid. overheen, die kun je impregneren maar is niet nodig met de isolatie er onder.
Bedenk verder dat vocht meestal niet door de vloer omhoog komt (of er moet buiten iets lek zijn, verstopt zitten oid.) meestal komt er condens op de vloer omdat warme vochtige lucht zijn vocht kwijt raakt aan de koude vloer.
Met een geïmpregneerde of geschilderde vloer wordt dit meestal nog erger met dat de vloer daarnaast dan ook nog eens spekglad wordt.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
Vocht gaat gewoon door beton, met vinyl erop is het daaronder een prima plek voor schimmel.

Isoleren = verwarmen. Het zal er altijd verwarmd moeten worden om geen vocht problemen te krijgen.
Ik zou gaan rekenen hoeveel je denkt dat verwarmen gaat kosten (rekening houdend met nog hogere energie prijzen)
Het zou best eens uit kunnen komen om de vloer eruit te tikken en goeie isolatie aan te brengen.
Aan de andere kant is 60 mm PIR zeker niet slecht.

De extra kosten voor sloop + nieuw kan je ook in de muren steken en dat zal meer opleveren.
HSB kan, met PIR+gips (zelf maken is een optie) heb je geen koudebruggen en een hoger waarde per cm dikte.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #7
Jackd schreef:
Vocht gaat gewoon door beton, met vinyl erop is het daaronder een prima plek voor schimmel.
Klopt maar dan moet er wel een reden zijn om door de vloer heen te komen, een druppel water bedenkt echt niet van "eens kijken of ik door dat beton kan komen"
Leg een tegel op een bultje zand en hij zal nooit aan de bovenkant nat worden, leg hem in een plas water met de bovenkant 2 cm boven het water en hij wordt overal nat.
Daarom ook de opmerking dat vocht niet zomaar door een vloer komt, meestal is het condens en komt het water toch door de vloer dan is er meestal buiten iets aan de hand, verkeerd af laten lopen van de bestrating, een lek, een verstopping enz. waardoor de onderkant van de vloer veel te nat wordt en dit uiteindelijk aan de bovenkant zichtbaar wordt.
Pak je daar dan ook nog eens isolatie + hout bovenop dan kan het vocht ook nog niet verdampen en kan het wel eens van kwaad tot erger gaan.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #8
Mee eens, maar dit is/was een onverwarmde ruimte. Met vinyl op beton krijg je dan in de winter een dampscherm op het dan relatief warme beton. Dan kans op condens aan de onderkant van het (dan koude) vinyl. Voor schimmel hoeft er niet veel vocht te zijn als er geen ventilatie is.
Dus ik gok condens, maar condens van vocht uit de grond.

Maakt verder niet uit, want of het vocht uit de grond of uit de ruimte komt, het is als er straks isolatie op ligt geen probleem meer. Dan is er daar geen condensatiepunt meer.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Impregneer heeft hier geen toegevoegde waarde. Kies een drukvaste isolatie, anders gaat de vloer straks bewegen. Als de isolatie een alu laag heeft, tape die dan af. Zorg voor een goede aansluiting rondom. De wandisolatie aan laten sluiten op de vloerisolatie.

Zorg ook dat de ruimte geventileerd wordt.
 

Remcoow

  • #10
@Gerrit B
Goed gezien van de toegangsdeur.
Deze zal echter plaats maken voor een kozijn met openslaande deuren. Ik kan ongeveer 8cm verhogen op de bestaande vloer qua ruimte voor het nieuwe kozijn.

@Jackd
De ruimte gaat verwarmd worden middels een airco.
De tuinkamer dient in de zomer dan als overkapping als de deuren open staan en wordt 's avonds en op andere momenten gebruikt als werkkamer. We hebben geen extra ruimte in ons huis hiervoor vandaar dat we de garage hiervoor willen gebruiken.

De airco zal dus niet constant draaien maar we houden het boven de 10graden.
Wanneer je er wilt werken is het met de airco snel warm (mijn aanname)

De halfsteens murenworden geïsoleerd door een hsb wand te plaatsen 2a 3 cm van de muur en deze te isoleren met steenwol (ongeveer 10cm). Of kan je daar ook pir voor gebruiken?
De voorkant waar de openslaande deuren komen wordt volledig HSB met een isolatiedikte van 12cm
 

Remcoow

  • #11
Gerrit B schreef:
Klopt maar dan moet er wel een reden zijn om door de vloer heen te komen, een druppel water bedenkt echt niet van "eens kijken of ik door dat beton kan komen"
De afwatering in de aangesloten brandgang is belabberd en als er een flinke bui geweest is blijft het water lang staan.
Ik ben nog van plan wat drainage gaten te maken in de brandgang van 1meter diep voorzien van grind zodat het water sneller de grond in kan
Vermoedelijk
 

Remcoow

  • #12
IJkenhout schreef:
Impregneer heeft hier geen toegevoegde waarde. Kies een drukvaste isolatie, anders gaat de vloer straks bewegen. Als de isolatie een alu laag heeft, tape die dan af. Zorg voor een goede aansluiting rondom. De wandisolatie aan laten sluiten op de vloerisolatie.
Zeg jij daarmee dat de vloer eerst gedaan wordt en daarna de wand daarbovenop?

Ik ben aan het zoeken geweest naar isolatie en drukvast maar ben niet bekend met al de termen en getallen die benoemd staan.
Is pir altijd drukvast of zitten daar nog verschillen in?
En kan ik anders een raamwerk maken van 60mm planken waar de isolatie tussenkomst. Zo ligt de osb vloer daarna ook mooi vast op de planken (heb je alleen wel kleine koudebruggen?)
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #13
Remcoow schreef:
De afwatering in de aangesloten brandgang is belabberd en als er een flinke bui geweest is blijft het water lang staan.
Ik verwacht dan dat daar het probleem zit van je natte vloer.
Ga je de vloer impregneren oid. dan maak je het probleem waarschijnlijk alleen maar groter omdat het water dan nergens meer naar toe kan en op zoek gaat naar plekken die niet behandelt zijn om daar naar boven te kunnen komen.
Mijn advies zou zijn om eerst het probleem buiten aan te gaan pakken en dan pas binnen te gaan beginnen.
 
  • Like
Waarderingen: Walker

Remcoow

  • #14
Gerrit B schreef:
Ga je de vloer impregneren oid. dan maak je het probleem waarschijnlijk alleen maar groter omdat het water dan nergens meer naar toe kan en op zoek gaat naar plekken die niet behandelt zijn om daar naar boven te kunnen komen.
Klinkt ergens wel logisch.
Als ik dan helemaal terugkijk naar mijn eerste post en de opbouw. Raad jij dan aan niet te impregneren maar wel de opbouw te doen : dampwerende folie, isolatie, osb, pvc

Of daar nog iets in aanpassen
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #15
Dat is op zich een prima plan, maar plak-pvc kun je denk ik wel vergeten. Daar is OSB niet vlak genoeg voor, en de opbouw is ook niet heel stijf. Ik zou dan eerder naar klik-pvc kijken.

Verder kun je inderdaad ook PIR voor de wanden gebruiken, dat geeft een veel betere isolatiewaarde - zeker als je PIR+gips gebruikt en dus geen koudebruggen hebt. Steenwol kan echter ook prima; het is maar net hoeveel ruimte je wil/kan missen.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #16
Ik zou zelf ook de neiging hebben om meteen binnen aan het werk te gaan en te voorkomen dat het vocht naar binnen kan maar dat is symptoombestrijding terwijl het echte probleem nog steeds aanwezig is.
Het is meestal veel beter om de oorzaak van het vochtprobleem eerst op te lossen omdat vocht altijd weer een weg naar binnen weet te vinden en je mogelijk met natte wanden, opzwellend hout, afbladderende verf enz. te maken krijgt.

Wat ik aangaf eerst buiten het probleem oplossen en pas als dat weg is dan ga je binnen aan het werk.

Zelf ben ik geen voorstander van hout op isolatie, maar dat heeft puur te maken met het geluid als je met harde zolen over zo'n vloer loopt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Jackd schreef:
Mee eens, maar dit is/was een onverwarmde ruimte. Met vinyl op beton krijg je dan in de winter een dampscherm op het dan relatief warme beton. Dan kans op condens aan de onderkant van het (dan koude) vinyl. Voor schimmel hoeft er niet veel vocht te zijn als er geen ventilatie is.
Dus ik gok condens, maar condens van vocht uit de grond.

Maakt verder niet uit, want of het vocht uit de grond of uit de ruimte komt, het is als er straks isolatie op ligt geen probleem meer. Dan is er daar geen condensatiepunt meer.
Dus dampopen materialen op de vloer, de temperatuur en de luchtvochtigheid goed beheersen.
Gerrit B schreef:
Daarom ook de opmerking dat vocht niet zomaar door een vloer komt, meestal is het condens
Dat vocht zit in de beton en is een dampopen materiaal Mu 100 de vinyl zal zeker dampdichter zijn daarom wordt deze vochtig aan de onderzijde waardoor er snel dauwpunt is.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #18
Vocht in het beton is niet erg, als het tenminste niet teveel is. Overal zit wel een beetje vocht in.
Het probleem was een koude ruimte, dat probleem is straks weg.
Het probleem draait zelfs om, de ruimte wordt warm en het beton koud (relatief), dus dampdicht werken.

" Is pir altijd drukvast of zitten daar nog verschillen in? "
Ja, daar zit verschil in, drukvast(er) PIR is iets zwaarder en heeft een iets lagere isolatiewaarde. Scheelt weinig hoor, maar wat druk betreft scheelt het wel.
Gewone PIR kan ook al best wat hebben hoor, ik weet niet zeker of de drukvaste versie nodig is voor een huisvloer.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #19
Vocht zit alleen in het beton als het er onder vochtig is, anders zou in elk huis de schimmel onder de vloerbedekking zitten.
TS geeft aan dat in de brandgang er naast vaak lange tijd water staat en waarschijnlijk zit daar het probleem van de vochtige vloer.
Los eerst dat op en hoogstwaarschijnlijk is je vochtige vloer probleem dan ook al opgelost en voorkom je zo een muffe niet al te fris ruikende ruimte.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #20
Remcoow schreef:
Zeg jij daarmee dat de vloer eerst gedaan wordt en daarna de wand daarbovenop?
Ik denk dat dit handiger is. Je kan eventueel waar de wand komt een laag gasbeton gebruiken als een koudebrugbeperker. Als je hout tot op het kale beton laat doorlopen, dan moet dit hout zijn wat daar tegen kan (verduurzaamd of het juiste hardhout). Dat geldt ook voor eventuele balkjes op de vloer om ertussen te isoleren. Al is dat bij de juiste isolatie niet nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu