Garage isoleren - enkelsteens balastdak

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de voorbereiding voor het isoleren van mijn garage. Dit is namelijk een hobbyplek en het is in de winter bijna niet te verwarmen.

De garage 6300mm x 3300mm bestaat uit een enkelsteense muur met een balastdak. Ik wil in ieder geval beginnen met het isoleren van de wanden. Dit wil ik als volgt doen:

Van buiten naar binnen de opbouw:
-Bakstenen muur
-Geimpregneerde latten (minimaal 28 dik) horizontaal en verticaal op de naden van de isolatieplaten
-PIR 2440 x 1220 met twee kanten Alu direct tegen de geimpregneerde latten. Vloer en bovenzijde 1 cm ruimte en afpurren.
-naden en vloer en bovenzijde afplakken met Alutape
-18mm OSB of underlayment

Nu vraag ik me af of dit goed gaat en of ik nog stootvoegen moet openmaken voor ventilatie in de spouw. Zo ja, hoeveel. In ieder compartiment van de geimpregneerde latten 2?

Voordat de reactie komen over dat PIR duurder is. Ik weet het ;). Maar de isolatiewaarde is het dubbele in vergelijking met steenwol en het scheelt me ruimte.

Hoor graag jullie reactie/visie.

gr
 
Weet je al hoe je de aansluiting met het dak gaat maken.
Maak eens een foto van de aansluiting muur dakbeschot aan de binnenzijde gemaakt. Hoe is de dakrand afgewerkt, boeideel of een daktrim.
 
Hierbij foto's van aansluitingen aan de binnen en buitenkant

79279_IMG2297_1.jpg


79279_IMG2298_1.jpg


Ik wil de bovenkant ook 1cm vrijhouden, dichtpurren en alu tape
 
Dak is trouwens nog niet geisoleerd maar als dit gebeurt dan waarschijnlijk van de bovenkant. Zit er ook nog over te twijfelen of ik er een zadeldak op zet voor wat extra opbergruimte.
 
Je ziet de aansluiting van de muur met het dak. Die spleet zou je kunnen gebruiken om via het boeideel te ventileren.
 
Ik zie een moderne baksteen. Die zal weinig vocht doorlaten. Dus isolatiemateriaal rechtstreeks tegen de muur zou goed moeten gaan.

Je kan ook een nieuw regelwerk ervoor maken. Als je dit (in delen) prefab op de grond maakt, zet je die in z'n geheel overeind.

Bij ballast dak dacht ik al meteen: dakbedekking is zo oud dat deze toch vervangen gaat worden ;) Voordeel is dat de constructie vanwege de ballast zwaarder is uitgevoerd, dus vaak uitstekend geschikt voor een puntdakje.
 
IJkenhout,

Voor mijn gevoel wil ik toch een regelwerk erachter. toch maar de geimpregneerde latten van 28mm tegen de muur aan.
Wat betreft het dak vroeg ik me af wat er mogelijk is zonder vergunningsaanvraag. Ik las hier en daar tot 5meter maar kan je de dakconstructie dan ook zo maken? Dit geeft meer ruimte om rechtop te staan.
79279_test_1.jpg
 
De totaalmaat is 5m, niet de kap :lol: Zie omgevingsloket voor een toets of het vergunningsvrij is. Als je er niet uitkomt, vraag dan de gemeente.

Regelwerk achter de isolatie is prima. Maar waar zet je de OSB dan op vast?
 
Kan geen kwaad, zelf zou ik het zo laten zitten. Die PIR alu is dampdicht dus veel vocht zal er niet van binnen naar buiten gaan.
In de toekomst als de voegen zo slecht worden dat ze water gaan doorlaten misschien.
 
@IJkenhout, het underlayment of OSB wil ik gaan bevestigen middels schroeven door de isolatie aan het regelwerk.

@Wgb, zou er ook nog voor kunnen kiezen om de gevel te impregneren. Zal ook schelen neem ik aan. En dan de stootvoegen dicht laten.
 
Ilovebrewski schreef:
het underlayment of OSB wil ik gaan bevestigen middels schroeven door de isolatie aan het regelwerk.

Dit kan nooit een vlakke wand opleveren.

Als de bakstenen geen vocht doorlaten (zoals door impregnatie), is een spouw in principe niet nodig. De onderrand is wel een aandachtspunt. Als het metselwerk op de vloer staat, zonder sponning, kan daar water naar binnen komen.
 
Omdat de isolatie indeukt waar je de schroeven indraait. Misschien bij overlappende naden en heel voorzichtig schroeven dat het meevalt. Ik zou er niet voor kiezen. Een normale schroef / slagschroef is ook niet bedoeld om een afstand te overbruggen.

Het kan beter op een regelwerk van hout of metal stut. Er zijn ook isolatieplaten waar al een afwerking opzit (multiplex of gips) maar die zijn denk ik duurder dan een regelwerk maken.
 
Misschien dat het niet duidelijk was maar er komt een regelwerk achter van 28mm dik en 70mm breed. Op de positie waar de isolatie word vastgezet zit dus regelwerk achter en geen loze ruimte.
 
Dat maakt mijn verhaal niet anders. Ik bedoel met een regelwerk, balken van min. 44x70, waar je het hout rechtstreeks op vast zet. Isolatie kan daar tussen. Dat is de normale manier van een voorzetwand maken.

5508_download_1.jpg


Als je het anders gaat doen, ben ik erg benieuwd naar het resultaat.
 
Klopt. Op deze wijze heeft wel mijn voorkeur alleen zag ik mijn voorgestelde opbouw ook terug. Wanneer ik het op deze wijze doe ben ik minimaal 20mm luchtspouw+69mm balken+18mm OSB = 107mm aan ruimte kwijt.

Zou de opbouw van een voorzetwand met houten balken van 50x50mm ook afdoende zijn. In plaats van 44x69mm?
 
Opbouw zou dan als volgt worden.

Van buiten naar binnen de opbouw:
-Bakstenen muur
-Spouw van 2 cm
-Voorzetwand van 50mmx50mm vuren met hierin 5cm PIR
-Onderste balk behandeld met menie
-Naden afwerken met alu folie of in zijn geheel dampwerendefolie
-18mm OSB of underlayment

Zouden jullie aan de achterzijde van de voorzetwand nog dampdoorlatende folie plaatsen of is dat overbodig?
 
De opbouw wordt niet dikker als je regels gebruikt of de plaat rechtstreeks op isolatie plakt. Maar als je een vrijstaande voorzetwand wilt, moet die stevig genoeg zijn. 70mm dus. 50 is te weinig, tenzij je weer verbindingen maakt naar de muur.

Vurenhout wat in contact komt met koud metselwerk moet in de grondverf gezet worden (menie is niet nodig).

Folie aan de spouwkant is in theorie niet nodig bij PIR, maar wel aan te raden om de luchtdichtheid te verbeteren.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
0
Weergaven
4K
Binnenmuren, wanden en plafonds
Jakobs
Reacties
0
Weergaven
8K
Binnenmuren, wanden en plafonds
Joeybrooks
Reacties
1
Weergaven
4K

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu