Frezen van sandwichplaat

Collinh

  • #1
Voor het maken van een rand wil ik 4mm sandwichplaat hoogglans wit aanschaffen.

Alleen het bedrijf wil/kan alleen rechte stukkenafleveren.

Nu wil ik zelf de hoeken onder 45 graden gaan frezen

Hiervoor wil ik een * gebruiken.

Vragen:

Welke frees heb ik hiervoor nodig
hoeveel lengte meer moet ik hiervoor rekenen
Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #2
    Wat voor sandwichplaat bedoel je?

    Een Polyethyleen kern met aan beide zijde een dunne aluminium toplaag?

    Ik denk dat je dit beter kan zagen dan frezen. Aluminium zagen is hier wel meer over geschreven, welk zaagblad en toerental je dan nodig hebt.
     

    Collinh

    • #3
    Bedankt voor je info.

    Het gaat inderdaad om Polyethyleen kern met aan beide zijde een dunne aluminium toplaag van totaal 4mm dik.

    Omdat de platen op maat gezaagd worden wil ik ze alleen nog frezen.

    De vragen zijn.

    Welke frees moet ik hiervoor gebruiken
    Hoeveel lengte meer moet ik hiervoor rekenen
    Zijn er nog ander zaken waar ik rekening mee moet houden
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #4
    Hardmetaal freesje voor in een bovenfrees met regelbaar toerental.
    Extra lengte: minimaal de materiaal dikte + 1 mm per verstek.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #5
    Je hoeft niet dikgedrukt te worden. Ik geef alleen aan dat zagen waarschijnlijk een beter resultaat geeft, en het veel makkelijker uit te voeren is. Ik begrijp uiteraard dat de platen eerst recht worden gezaagd, jij kan ze daarna zelf onder 45° zagen.

    Als je toch wil gaan frezen, zorg dan voor een goede geleider. En reken op schuurwerk om het glad te krijgen.

    Een paar mm tot 1 cm extra breedte is al voldoende, rekening houdend met de breedste kant.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #6
    Polyethyleen bewerken is leuk maar zodra er wrijving en warmte ontstaat gaat het plakken. Zou even wat gaan expirimenteren.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #7
    Valt wel mee, enige voorwaarde is dat het snijgereedschap scherp genoeg is. Wij verspanen enkele 100-en kilo's PE per dag. De eindproducten zijn allemaal zichtwerk, met zo weinig mogelijk machineslag.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #8
    Verschillen de snijsnelheden van PE met die van aluminium?
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #9
    Dit geven wij op voor PE:
    • Freessnelheid: 3000 meter/minuut
    • Freesvorm: Vrijloophoek 15-30º
    • Spaanhoek: 15-20º
    • Aanvoersnelheid: 0,1-0,3 mm per mes
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu