Flex buis >isoduct?

Arj

  • #1
Ben bezig om de oude stenen schoorsteen te slopen en te vervangen voor isoduct 150. Oude stenen schoorsteen is af, met vegen van de pijp komt er telkens een emmer puin mee.

We hebben een hoog dak en de isoduct pijp is lang, rond de 9 meter tot bovenaan. Nu zit ik met het volgende, in de stenen schoorsteen op het dak zit een rvs enkelwandige pijp met een wanddikte van 3mm gemetseld. De isoduct ligt nu tot halverwege de zolder en gaat daar over in de te slopen stenen schoorsteen. Mijn idee was nu om de schoorsteen tot 1 meter onder de nok af te breken, daar ondersteunen met een draagbalk,( de schoorsteen staat op een steensmuur) vervolgens wil ik een stuk rvs flexbuis enkelwandig van 140 door de ingemetselde rvs pijp steken en deze uit laten komen in de isoduct die dan weer ingemetseld is in de oude schoorsteen tot 1m onder de nok. Kan dit en is het een probleem als ik van 150 naar 140 mm ga?
 

Marcn88

  • #2
Misschien iets meer werk maar ik zou mijn kanaal cker tot buitenshuis door laten lopen met dubbelwandig en sowieso niet verkleinen het is een rook kanaal waar makkelijk grote ongelukken mee kunnen gebeuren.
hoe had u gedacht de overgang van 150 naar 140 goed gasdicht te krijgen en hoe zou je het oude kanaal weer gasdicht krijgen
 

Arj

  • #3
Het mooist is isoduct helemaat tot bovenaan en dan iets de schoorsteen uit laten steken maar dit gaat niet lukken zonder de bestaande schoorsteen helemaal te slopen, de isoduct pijp past nl niet door t rookkanaal en dit is niet eenvoudig ruimer te maken.
In wezen veranderd er weinig tov de oude situatie,in de oude situatie kwam de isoduct op de zolder verdieping uit in het gemetselde kanaal dmv een nisbus. Nu in de nieuwe situatie komt de isoduct 1 meter onder de nok uit in de gemetselde schoorsteen. Mijn idee was om een stuk flexbuis in het gemetselde kanaal te maken zodat je een doorlopende buis hebt, in de pet vd schoorsteen zit een rvs pijp van 150 ingestort, deze kan er alleen uit met n hoop breekwerk, cq slopen schoorsteen. Vandaar dat ik een flex 140 wil gebruiken
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #4
Waarom niet die hele schoorsteen vergeten? en met isoduct door het dak heen? en flexpijp van 140 is er niet 130 wel, ook is het van belang wat voor kachel er onder staat.
 

Arj

  • #5
Volgens internet is er wel flex 140 te krijgen. Schoorsteen vergeten en zo door t dak willen we niet, dat is geen gezicht
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #6
Maar niet met een gladde binnenkant. je hebt een goed isolerend kanaal en dan ga je het laatste stukje,omprutsen en ook nog een keer verkleinen?wat voor kachel staat er onder? anders even een paar fotos plaatsen.
 

Arj

  • #7
Hier de situatie, stukje schoorsteen boven de balk blijft zitten. Er komen dus 2 pijpen op de schoorsteen uit, beiden hebben een rvs pijp van 150 bovenin gemetseld.


 

Arj

  • #8
Hier een foto van de situatie.
Stukje kanaal blijft dus zitten ivm stevigheid van de schoorsteen.
Om daar een dubbelwandige isoduct door te maken past kwa maat niet, de keuze voor 140 flex is omdat in de pet vd schoorsteen een rvs pijp 150 gemetseld zit, ik wil deze dr liever niet uithalen omdat dat n hoop gebreek wordt en de schoorsteen verder goed is. Kachel die eronder staat is een nestor martin S33
 

Arj

  • #9
Dit is het rechter kanaal, komt van de zijkant van het huis, lengte ongeveer 9,5 meter tot aan de nok.



Dit is het rechter kanaal, deze loopt als het ware door de steens muur om aan de achterkant van de muur door te lopen naar boven, dr zit dus een extra bocht in.
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #10
En achter die balk is er wel ruimte voor de isoduct buis+ afstand.zorg voor een goede aansluiting dus de aansluiting vast flexibel boven de balk een rvs buis van 140 is meestal 140 binnenwerks en ongeveer 148 buitenwerks,als je dus te veel contact krijgt met je buitenbuis,kan dit nadelig invloed hebben, vooral als je ook nog het model met thermostaat hebt
 

Arj

  • #11
Achter de balk is bijna 40 cm ruimte, isoduct is 22 dus ruimte genoeg.
Is het verstandig om de flex en isoduct bij het verloop af te kitten met hittebestendige silicne kit ? (moet eerlijk zeggen dat ik er zelf niet veel vertrouwen in heb maar het schijnt dat die kit 250 graden kan hebben, bovenin de schoorsteen wordt het niet zo heet)

We hebben de Nestor Martin S33 met externe luchtaanzuiging, deze aanzuigpijp is rond 80.
Er zit wel een stelmotortje met afstandsbediening op maar dat gebruik ik niet, leuk bedacht maar het werkt niet echt.
 

Arj

  • #12
Komende week ga ik eerst het dak op om de diameter van de ingemetselde RVS pijp op te meten of de 140 (die buitenwerks wel 149 is vermoedelijk) erdoor past. Als de diameter te krap is moet de pijp er sowieso uit.
 

GDelea

Specialist Schoorstenen - Houtkachels
  • #13
Dan zou ik eerst dat afwachten. van onder naar boven de zefde maat houden heeft mijn voorkeur,neem als het kan een buis met gladde binnenkant[150] het nadeel ervan de buitenwerkse maat wordt dan snel ongeveer 165 mm ook zorgen dat je om het flex de boel isoleerd zodat je geen luchtstroom tussen metselwerk en rvs krijgt die weer onnodig afkoelt.een veloop vast flexibel moet dan om de fexbuis en in de binnenpijp van het isoduct,evt zou je siliconenkit[gewone] kunnen gebruiken en zorgen dat met materiaal vrij kan uitzetten en krimpin zonder de aansluitingen van elkaar af te trekken. die kachel kan best wel zinnig wezen ,dus hoe beter je de boel voor elkaar hebt hoe beter de kachel brandt.
 

Arj

  • #14
We hebben de rvs pijp van 150 weg gebroken en er een stuk flex van 150 doorheen getrokken (t was maar 2,5 meter maar t ging bar slecht :? ) onderkant rondom de pijp dichtgemaakt en afgestort met vermicellite korrels.
Toen bovenop de schoorsteen opnieuw een deksel gestort en glad afgewerkt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu