Enkele schutting vragen

Freakin

  • #1
Hi,

De planken van mijn schutting (type; "om en om" een plank)zijn inmiddels 20 jaar oud en aardig verrot. Dus vandaag even 40 nieuwe planken gehaald en ik ben gereed om de oude planken te vervangen. Voordat ik begin heb ik nog enkele vraagjes:

1) Welke schroefsoort kun je het best gebruiken om de planken op de palen te bevestigen (is RVS spaanplaat schroef oke?)

2) De (hardhouten-)tuinpalen waar de planken tegenaan komen wil ik even verven. Moet dit eerst met grondverf? Of gewoon opschuren en dan met 1 of meerdere lagen verf?

3) De tuinpalen staan (vraag me niet wie t verzonnen heeft) 2,10m uit elkaar. Ik heb nu planken van 2,40 gekocht. Zal ik deze allemaal zo plaatsen of is het beter om een aantal 4,80m planken te kopen en die ter versteviging er tussendoor te plaatsen?

4) Er is me verteld dat het geimpregneerde hout dat ik nu heb gekocht, nog voorlopig niet gebeitst mag/kan worden. Klopt dit?

Bedankt alvast!!! :cool:
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Bouw-maatje

    • #2
    Haha ja planken van 2.10 had makkelijker geweest lol
    hetbeste kun je toch de palen verzetten op 2.40 anders zullen de uiteinde van je planken krom gaan trekken je kunt ook achter alle uiteinde een koppel plankje zetten met de volgende plank maar dat is geen mooi zicht

    schroeven is rvs wel een optie maar duur en houd er rekening mee je moet ze allemaal voorboren want anders breken ze direct af in hardhouten palen en eruit gaan ze nooit meer zonder af te breken
    ik zou geel verzinkte schroeven gebruiken en goed opletten dat je een passend bitje hebt als er een soort sterretje in de kopvan je schroeven zit dus een + en daarnaast nog 4 kleine gleufjes heb je een bitje nodig met de aanduiding pz en waarschijnlijk bij schroeven van 45mm lang een pz 2 bitje

    de hardhouten palen eerst schuren en dan grondverf erop want je hebt kans met hardhout dat er anders vlekken in je verf komen van het rood van het bloed (sap)van de paal ookal staat hij al jaren als je de palen ook beitst kan dat gelijk erop dan hoef je geen grondverf te gebruiken

    en je planken beitsen kan gewoon, in ned. worden de planken zo ligt behandeld dat het waarschijnlijk geen enkel probleem geeft voor de zekerheid kun je eerst een proef stukje proberen je zult wel een gevlamd effect krijgen maar dat hoeft niet lelijk te zijn de planken zo gaan maar een jaar of 5 mee in een vochtig klimaat al zeggen ze langer maar dan zijn ze zeker onbehandeld niet mooi meer maar ja dat is de verkopers handel lol
    vrg
    bouw-maatje
     

    Exiled

    • #3
    Die gele schroeven die bovenstaande beantwoorder aanbeveelt, heten gebichromatiseerde schroven. Ideaal: loeisterk en roesten niet.

    Veder zou ik de palen 2x beitsen (na ontvetten met Holy Marcus), met dezelfde beits die je op de planken aanbrengt.
     

    Freakin

    • #4
    Hmm oke..

    Dus kort en bondig kan er gezegd worden:

    1) Gebichromatiseerde schroeven kun je het best gebruiken om de planken vast te schroeven op de hardhouten tuinpalen.
    (zijn deze schroeven te verkrijgen bij de bouwmarkten?)

    2) De hardhouten tuinpalen zijn dus gewoon te beitsen zonder deze te grondverven.

    3) Nog geen antwoord.

    4) Het geimpregneerde hout kan dus gewoon geverfd worden.

    Klopt dit allemaal?

    Bedankt jongens! :cool:
     

    Exiled

    • #5
    1) Bij een goede dhz- en bouwmarkt volop verkrijgbaar (zie je PB)

    3) Overbodig; alles gewoon op 2,10 afkorten en vastschroeven.

    4) Beitsen lijkt me beter; let op dat de planken wel 'n beetje droog zijn.
     

    BertPleizier

    • #6
    Inderdaad de planken op het hard van de palen afzagen, zodat je de volgende plank ook op dezelfde paal nog kan vastschroeven.
     

    Waldy

    Specialist Zonwering
    • #7
    Als de palen 210cm uit elkaar staan dienen de planken 210+dikte paal te zijn volgens mij en bij het begin 210+1,5 dikte paal.

    tenzij men bedoelt dat deze h.o.h. 210cm uit elkaar staan
     

    EGeen

    • #8
    Nee, beitsen kan niet.. laat hem in ieder geval een half jaar tot een jaar verweren door weersomstandigheden...

    Beits hecht soms wel, maar als het tegenzit bladderd de hele boel eraf.
     

    Freakin

    • #9
    Sjee..

    Wat is t nou, kan ik nou wel of niet beitsen op dit moment?
    Bouwmarkt zeiden ze van niet. Sommigen zeggen van wel, en EGeen zegt beter van niet :roll:

    Ik vind het geen probleem om de schuttingplanken te plaatsen en een half jaar, of een jaar later pas te beitsen, maar als het mag (alleen dan) dan doe ik ze liever eerst beitsen en dan pas plaatsen.

    Wie heeft er uitsluitsel?

    Groetjes en bedankt
     

    BertPleizier

    • #10
    Ik zou zeggen: kijk op de bus van de verf / beits / lak die je nodig hebt. Daar staat het vast wel op.
     

    Arie206rc

    • #11
    Heb van geimpregneerde palen een afdak gemaakt.
    Alles gebeitst meteen.
    Staat nu al jaren en geen problemen ermee.
     

    BertPleizier

    • #12
    Vaak geeft geimpregneerde hout nog veel vocht af, vandaar dat je meestal even moet wachten met beitsen / verven. Met een goede beits kan het echter direct. Wel moet het hout droog zijn aan de buitenkant.
     

    EGeen

    • #13
    En hangt af op welke manier het hout is geimpregneerd, (onder druk, simpel kwasten etc etc..)

    Heb het zelf bij klanten meegemaakt dat de hele boel eraf bladderd. Waarom zou een goede beits dit wel kunnen en een goedkope niet? Vooral bij de beitsen zijn vaak de goedkopere soorten dunner waardoor deze beter in het hout trekken dan zouden deze een betere hechting hebben... dat klopt neit..

    En tevens.. waarvoor bestaan er verfspeciaalzaken? deze bestaan door kennis en advies.. de meeste potjes staat algeme informatie, niet dat er toevallig een nieuw hekwerk buiten van geimpregneerd hout is geplaatst dat overgeschilderd moet worden door deze soorten verf..
    Om het erger te maken, geloof wat er op de dhz merken staat als H!$t0r en Fleksa. hierop staat zelfs dat een brandweerrode muurverf in één keer dekt op alle ondergronden... ik zou zo zeggen, probeer het eens!

    Dat wil meteen niet zeggen dat dit meteen fout zal gaan, ik meld enkel dat er een kans(je) bestaat dat de verf er binnen gerede tijd weer afligt... en dan is de keuze: Nu en later dus zeg maar vier keer verven en kaal maken van het hout... of later twee keer en zeker weten dat het goed zit..
    Mijn keus is snel gemaakt...

    Stel je neemt de gok... zorg er dan wel voor dat de eerste laag wel goed verdund wordt.

    (excusses moest even mijn typcursus opfrissen)
     

    Freakin

    • #14
    Weet je wat ik eens ga doen? Een plankje pakken en die als proef beitsen, kijken hoe het pakt :)
     

    Aristonos

    • #15
    Er zijn 3 methoden om te impregneren:

    1. Handmatig met kwast of roller
    Het impregneermiddel zal hierbij niet zo diep in het hout dringen. Op deze manier kunt u als klant zelf eventueel uw blokhut impregneren. Let op: het impregneren moet gebeuren voordat u de blokhut plaatst. De messing en groef moeten immers goed behandeld zijn - hier kunt u later niet meer bij.
    Het bekende ****** (voor impregneren met de kwast) is geen eindafwerking en moet afgewerkt worden met verf, beits of ***** Houtolie.
    2. Dompelen
    Hierbij wordt het hout in een grote bak met impregneermiddel gedompeld. Deze methode is beter dan handmatig met de kwast maar is thuis niet mogelijk. Het wordt aangeraden om hout dat op deze wijze geïmpregneerd is binnen anderhalf jaar af te werken door verf, beits of ***** Houtolie.
    3. Vacuum/druk
    Hierbij wordt het hout in een grote ketel gedaan. Na het sluiten van de deur wordt de ketel vacuüm getrokken (lucht gaat uit het hout). Zodra de ketel (nagenoeg) drukloos is wordt deze vol gelaten met impregneermiddel. Zodra de ketel vol is komt hier nog eens 9 bar druk op. Het impregneermiddel zal in het hout geperst worden waardoor de druk in de ketel minder zal worden. Als de druk onder een bepaalde waarde komt, geeft de computer een signaal aan de pomp om de druk weer op te voeren tot 9 bar. Dit blijft zich herhalen (in steeds lager wordend tempo) totdat de druk niet meer zakt. Het hout is dan maximaal verduurzaamd.
    Vervolgens wordt het impregneermiddel gebonden aan de houtcellen (fixatie) en wordt het hout nog gespoeld. Deze methode is verreweg de beste impregneermethode en is thuis niet mogelijk. Wij impregneren middels deze methode, en geheel onder KOMO-keur.
    Op deze wijze geïmpregneerd hout hoeft geen verdere afwerking m.b.v. verf, beits of houtolie. U kunt echter drukgeïmpregneerd hout gewoon over schilderen als u dat wilt. Wij adviseren hiervoor ****** Houtolie.



    Het is hier geen reclameforum, lees de forumregels. Mod.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu