Energieverbruik vloerverwarming

HansWolters

  • #1
Beste leden,

Net als andere bezoekers heb ook ik problemen met het energieverbruik van mijn vloerverwarming.

1) De temperatuur in huis is lastig te regelen. Mijn CV van Intergas is gekoppeld aan 3 verdelers met pomp. De 3 etages van mijn huis hebben vloerverwarming (ca. 45m2 per etage). Elke etage heeft een eigen pomp en aan iedere pomp hangt een pompschakelaar waarvan ik de werking niet helemaal begrijp eerlijk gezegd:Pompschakelaar.). Verder heeft iedere pomp een eigen thermostaat. Op elke etage hangt dus een thermostaat die gekoppeld is aan de pomp.
Als ik de aanvoertemperatuur te hoog in stel wordt het in huis gigantisch warm (25 graden) en wordt er 24 uur per dag water rond gepomp. Ik zit te denken om als eerste aanpassing een andere pomp te komen te weten: deze.

2) Heeft iemand een idee wat het gemiddeld verbuik van gas per maand is. Sinds juli heb ik inmiddels 2200m3 verbruikt, dit is erg veel in mijn ogen. Ik denk dat het komt doordat de pompen eigenlijk 24 uur per dag aan staan waardoor steeds warmte wordt gevraagd van de CV.

3) Heeft iemand ervaring met de nieuwe Alpha2 pomp van Dunfoss. Gezien het A label ben ik erg benieuwd of dit een mogelijke besparing kan opleveren momenteel heb ik 3 Dunfoss UPS pompen.

Indien iemand het leuk vind om on-site te komen kijken om advies te geven houd ik mij aanbevolen, over voorrijdkosten worden we het wel eens denk ik.

Ik hoor graag van jullie want ook ik wil een beetje om het milieu en mijn portemonnee denken.

Met vr. gr. Hans Wolters
Amsterdam
 

Xr8

  • #2
Er is inmiddels al genoeg geschreven over intergasketels in combinatie met vloerverwarming.

Als er een tweede of meerdere pompen in de installatie aanwezig zijn dan is het noodzakelijk om een keerklep te plaatsen. Zie installatie voorschriften van de ketel. Uw ketel staat mogelijk veelvuldig op warmwater te verwarmen, dit indien tapcomfort aan staat.

Succes.
 

HansWolters

  • #3
Dank voor de reactie. Ik zal mijn zoektocht op dit forum hervatten.

In reactie op je bericht kan ik melden dat alle verdelers een klep hebben en dat tapconfort is uitgeschakeld.

Hierbij de tekst van de website van de leverancier (Heatnet):
"Bij toepassing van een digitale klokthermostaat op een vloerverwarmingsverdeler kan het noodzakelijk zijn om een extra ventiel + klep (24 of 220 Volt) toe te passen."

 

HansWolters

  • #4
Nog een bijkomende vraag. Van de installateur van de vloerverwarming moest ik ook de thermostaatdraden die naar de CV lopen aan elkaar verbinden, waardoor de zogenaamde klep in de CV ten alle tijde openstaat, Is dit goed?
 

Red

  • #5
Er is 135m2 vloerverwarming geïnstalleerd over 3 verdiepingen en sinds juli ca 2200m3 verbuikt. Ikzelf heb met een vloer van slechts 55m2 in een eenvoudige hoekwoning ca 2100m3 verbruikt sinds april. Van april tot juli is het verbruik nihil, dus absurd lijkt me het verbuik nou ook weer niet, tenzijde woning perfect geïsolleerd is.

Het verhaal over draadjes etc.. kan ik niet volgen.

Heeft iedere vloerverwarming een zonneklep die vanuit één centrale thermostaat wordt geregeld? wordt er van een weerafhankelijke regeling gebruik gemaakt? Als het verbruik al te hoog is ligt het niet aan de pompen van de vloerverwarming, maar meer aan de manier van regelen en of de boel goed afgeregeld is.
 

HansWolters

  • #6
Iedere etage heeft een eigen thermostaat welke niet weersafhankelijk is.

Verder heb ik vannacht alle 3 de thermostaten op 15 graden gezet om te kijken wat er met het energieverbruik zou gebeuren. Vanmorgen weer op de gasmeter gekeken en het blijkt dat er vannacht weer 4m3 aan gas is verbruikt, dit lijkt mij niet normaal omdat er geen warmte is gevraagd door de thermostaten omdat het continue boven deze 15 graden is gebleven waardoor de klep op de verdeler (zie bovenstaande afbeelding in voorgaand bericht) de aanvoer van warmwater zou moeten keren waardoor mijn CV niet meer aan zou moeten slaan.

Zoals eerder vermeld staat mijn intergas ketel niet op de confort stand maar op de Eco stand ingesteld.

Verdere details zijn het volgende:
Aanvoer temperatuur vanuit de CV. 45 graden
Maximaal beveiliging op de verdeler 65 graden
Thermostaatknop op verdeler 30 graden
Kamerthermostaat welke is aangesloten op een klep op de verdeler 22 graden.

Als ik de aanvoertemperatuur vanuit de CV en metname de thermostaatknop op de verdeler verhoog wordt het direct een stuk warmer dan de ingestelde 22 graden (zelf tot boven de 25 graden.

Wie heeft er ideeën?
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #7
de thermostaatdraden die naar de CV lopen aan elkaar verbinden
Op deze manier zal niet alleen de 2 wegklep onder de ketel op CV blijven staan, maar ook de ketel continu laten opstoken voor cv.

In uw woning zal ook een zogenaamde bypass (avdo) ventiel zitten, deze zal open gaan wanneer er wel warmtevraag is
de thermostaatdraden die naar de CV lopen aan elkaar verbinden
maar alle servomotoren van de vloer verdelers gesloten zijn.


m.a.w. U wilt geen warmte ( kamerthermostaten staan allemaal laag), maar toch blijft de ketel de cv verwarmen en zo de aanvoer en retour op themperatuur houden ( zie de quote's)
 

HansWolters

  • #8
Op elke verdeler (type Thermo Briljant) zit een zogenaamd bypass ventiel als ik goed ben geinformeerd.

Screech, wat betekend dit concreet als ik in oplossingen denk voor mijn installatie?

Moet ik de draden die naar de thermostaat draden die naar de CV lopen dan niet met elkaar verbinden om zo de klep te sluiten?
 

HansWolters

  • #9
Ik hen eens zitten brainstormen en kom mogelijk op 2 oplossingen voor het CV klep 'probleem'. Ik weet echter niet of dit ook technisch mogelijk is

1) De kamerthermostaat aansluiten op zowel:
- Klep op de verdeler
- Klep op de C.V. installatie
Kan deze C.V. klep gestuurd worden door 3 afzonderlijke draden? En kan de kamerthermostaat zowel de verdelerklep als de C.V. klep aansturen?

2) In principe hetzelfde idee als bovenstaand echter dan draadloos met behulp van bijvoorbeeld

danfossverwarming Brochure RF thermostaten.pdf
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #10
Punt is dat de kamerthermostaten alleen de servo motoren van de vloerverwarming bedienen, en niet de ketel aan of uit sturen.

1. U zou de cv installatie weersafhankelijk kunnen laten schakelen.

2. Hang ergens in de woning een kamerthermostaat op die de ketel aan en uit schakelt. deze moet dan wel altijd op een hogere temperatuur staan dan de andere thermostaten. U kunt dan in ieder geval een nacht verlaging hanteren.

3. Er zijn servo motoren die een zogenaamde eindschakelaar hebben. Dit houdt in dat wanneer de motor open stuurt, deze een gesloten contact maakt naar de cv ketel zodat deze gaat branden.

Ik weet niet zeker of dit werkt
4. knoop de themostaat draad die de ketel schakelt op de contacten van de kamerthermostaten, als de bewuste kamerthemostaat schakelt, zal de ketel ook aan schakelen. ( dit is wel afhankelijk of u battery voedende kamerthermostaten heeft of niet)


Misschien zie ik nog wat over het hoofd, en zijn er mede forumleden die er anders tegen aankijken.

groet
 

Red

  • #11
Ik begin nu een beetje te begrijpen wat Hans bedoeld:

- De drie vloeren hebben een eigen thermostaat met een maak contact (no=normaly open) die parallel?staan
- Zodra één van de vloeren warmte vraag heeft wordt de CV aangestuurd

Dit kan niet zomaar werken, zodra één van de vloeren warmte vraag heef wordt inderdaad de CV aangestuurd, maar ook de overige vloeren (vanwege de parallel schakeling) die wellicht al op temperatuur zijn (en dus te heet worden).

Zodra één van de vloeren op temperatuur is, moet de zonne klep (elektrische klep) van deze vloer, zelfstandig kunnen sluiten en niet elektrisch worden opengehouden omdat één van de andere vloeren nog warmte vraag heeft.

Als het zo is bedoeld als ik hoop te begrijpen (en dat is niet zeker :cool: ), zou de thermostaat van iedere vloer moeten zijn voorzien van twee maak contacten. Het 1e maak contact van iedere thermostaat schakel je parallel met het 1e contact van de andere thermostaten en gebruik je om de CV vraag te regelen. Het 2e (onafhankelijke) contact van iedere thermostaat gebruik je om de zonneklep te regelen van zijn eigen vloer verwarming.

Een WA regeling is niet perse nodig, zolang je geen radiatoren hebt, een bypass zal er wel in moeten maar die zou er al in zitten bij iedere vloer unit als ik het goed heb begrepen.

Een WA regeling is wellicht wel makkelijker te realiseren. De drie ruimte thermostaten sturen alleen nog de vloerverwamings units aan (of de afzonderlijke groepen) , terwijl een WA regeling zorgt voor voldoende heet CV water, al is een WA iets minder efficiënt.
 

HansWolters

  • #12
Red, door jou verhaal begrijp ik zelf niet meer echt wat ik heb. Ik zal mijn situatie nogmaals uitleggen met de stappen in mijn CV systeem.

1) CV installatie van Intergas, de thermostaatdraden welke aan de CV zitten heb ik op aanraden van de installateur aan elkaar verbonden, gevolg de klep in de CV staat continue open
Uitgaande temperatuur is ca 45 graden
Staat ingesteld op de Eco stand

2) Vanuit de CV loopt het water naar 3 aparte verdelers met ieder een klep. Voor de klep zit een thermostatische draaiknop (ingesteld op 30 graden). Daarna volgt de klep.
De klep is verbonden met de kamerthermostaat. Als de temperatuur te laag wordt in de kamer zou de klep open moeten gaan om warmte te vragen. Indien geen warmte wordt gevraagd loopt het water continue van de CV naar de verdelers en loopt dan via de bypass.
thermostaat per etage

Er lijken momenteel 2 problemen te zijn
1) Gasverbruik
2) Electraverbruik

Voor het eerste probleem heb ik nu een idee te weten het schakelen van de kamerthermostaat aan de klep op de verdeleren EN op de CV. Is dit mogelijk?

Het tweede probleem wil ik proberen op te gaan lossen door een pompschakelaar te kopen gekoppeld aan iedere thermosataat. Als de kamertemperatuur is bereikt wordt de pomp op de verdeler uitgeschakeld.

Tot slot de vraag welke thermostaat het beste resultaat opleverd
1) Aan/Uit
2) Weersafhankelijk
3) Modulerend

Ik wacht jullie berichten weer af. Ben benieuwd.
 

Red

  • #13
Gezien de 'complexheid' van je installaltie, moet je het staps gewijs aanpakken:
1) Zorgen dat het technische goed werkt, dwz dat alle vloeren/verdiepeingen goed in temperatuur worden geregeld
2) Zorgen dat de ketel ook uitgaat als er vanuit de kamer thermostaten geen warmte vraag meer is

Dan pas optimaliseren:
1) Je gas verbruik reduceren, door de CV water temperatuur te begrenzen tot datgene wat de vloeren maximaal nodig hebben
2) Je electra verbruik (wat van die 3 pompjes echt niet absurd zal zijn) reduceren

Uitleg:
- De draaiknopen bij je vloerverwarming verdelers begrenzen op een nette manier de maaximaal mogelijke aanvoer temperatuur van je vloer units. Indien deze op bv 30grc zijn ingesteld, zal het water in het vloer circuit nooit boven deze temperatuur uitkomen
- De elektrich gestuurde klep is de precieze naregeling door je kamer thermostaat, de bedrading van deze klep moet dus minimaal naar de bij behorende kamer thermostaat lopen
- De pomp schakelaar, meestal een kastje op het buiswerk van de verdeler, dient alleen om in noodgevallen de pomp van je vloerverwarming af te schakelen, om te voorkomen dat je de vloertegels uit je tegelvloer blaast vanwege een defect waardoor het water bv 70grc zou kunnnen worden

Ik heb op dit moment niet het gevoel dat het functioneel goed werkt, los van het verbuik. Het kan niet zo zijn dat dat als de kamer thermostaten goed werken (aangesloten zijn in het geheel) het structureel veel te warm wordt, wanneer je de aanvoer temperatuur wat veranderd. De kamerthermostaat van die ruimte(n) moet dat corrigeren, hoe hoog de aanvoor temperatuur ook is.

Als dit niet goed werkt, ben ik erg benieuwd wat er gebeurd indien je de kamer thermostaat van de twee boven verdiepingen helemaal omlaag zet en de begane grond op een normale temperatuur zet:
- is de temperatuur regeling van die ruimte dan wel goed
- gaat de ketel dan ook uit als er geen warmte vraag meer is

Mocht dat wel goed werken, maar het fout gaan zodra je de thermostaten van de één van de twee boven verdiepingen ook omhoog zet, moet we eens bekijken hoe of al die thermostaten eigenlijk aangesloten zijn.

Ik zou benden beginnen, warmte stijg op en de vloer beneden, beïnvloed de temperatuur boven, maar dat zou na enige tijd door de regelingen van boven moeten worden opgeheven, als het allemaal goed zou werken.

Dan nog even kort je vragen:
- Aan/uit: Ik denk dat dit op zich wel goed moet kunnen werken
- WA: heb ikzelf, werkt ook goed, maar lijkt me niet perse nodig en zal waarschijnlijk een wat hoger verbruik geven
- Modulerend: een modulerende ketel wil zeggen dat de CV water temeratuur geregeld is, dus de brander brand niet perse maximaal. Dit is alleen bij modernere ketels het geval. Dit gaat denk ik niet werken met 3 kamerthermostaten die allemaal de CV willen regelen. Het gaat wel (als de ketel geschikt is) in combinatie met WA regelen


....het is erg veel informatie maar je systeem is ook niet 'standaard rijtjes huis' maar dat is niet erg....het kan ook nog moeilijker :cool:

Het verstandigst doe je er aan om een verwarmings expert te laten komen kijken, maar ik weet ondertussen uit eigen ervaring dan niet iedereen die zich als expert uitgeeft dat ook is :cry: mijn eigen (vloer) verwarming problemen heb ik uiteindelijk in overleg met Nefit en de lokale groothandel opgelost (gratis), maar de vloerlegger zucht....
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #14
Wat je nodig hebt zijn inderdaad zonekleppen met een eindcontact.
Dus voor elke verder een klep, die je aanstuurd met de thermostaat, en die vervolgens weer de ketel aanstuurd.
Overigens: Op die manier kan de ketel gewoon moduleren op water temperatuur. Het is hetzelfde idee als wanneer je gewoon een kraan open draait: Er wordt koud water bijgemengd(uit de voerverwarming die je aanzet) en de ketel gaat harder branden om de aanvoertemperatuur op de ingestelde waarde te houden.
 

Red

  • #15
De problemen worden in mijn beleving veroorzaakt door het 'zomaar' aan elkaar knopen van thermostaten, dat kan niet goed gaan.

Daarnaast is de vraag hoe je de ketel wil aan sturen:
- of via een aan/uit regeling, maar welke van de drie kamer thermostaten pak je dan, dit is niet ideaal maar ik zou de begane grond nemen, of je gaat zo op boven beschreven manier aansluiten
- of via een WA regeling, maar ik weet niet hoe dat werkt bij een Intergas ketel, hierbij wordt niet één kamer thermostaat met de CV verbonden, eventueel een 4e thermostaat, specifiek voor de WA regeling

Ik zie niet waarom de bestaande kleppen in de vloerverwarming verdelers niet zouden voldoen, mits goed gebruikt (aangestuurd) natuurlijk.
 

HansWolters

  • #16
Dank allen voor jullie antwoorden. Ik ga nu dus opzoek naar 3 stuks nieuwe servo motoren met eindschakelaar.

Iemand een tip welk merk en type?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #17
Wij adiseren niet over merken.
 

Red

  • #18
Als ik het goed begrijp Ingmar wil je de eindcontacten van deze 3 zonne ventielen parallel zetten en direct op de thermostaat ingang van de ketel aansluiten.

Vervolgens schakel je met iedere kamerthermostaat alleen het eigen bijbehorend zonneventiel.

Als je aan die kleppen met hulp contacten kan komen, moet dat werken. Alternatief is om de ketel via een apparte WA regeling (thermotaat met buitenvoeler) te sturen. Je kan dan dezelde zonneventielen blijven gebruiken.

Als tijdelijke oplossing kan je misschien alleen de thermostaat en zonneventiel van de beneden verdieping op de ketel aansluiten. Je hebt kans dat het dan beneden goed werkt maar boven minder...

Misschien hoef je alleen de koppen van de zonneventielen te vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu