Eisen voor waterleiding

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #1
Ik hoorde dat er voor waterleiding meer eisen zijn dan voor gas.

Kan een van jullie ( :mrgreen: ) me daar wat meer over vertellen?
 

Chathanky

  • #2
Of het er meer zijn? Jij zegt het Kees, ik heb ze niet geteld. :mrgreen:

Er zijn zeker een hoop veiligheidseisen omdat het om drinkwater gaat. En dit is niet alleen legionella. Denk ook aan de te gebruiken materialen, verbindingen.

Er zit meer achter dan menigeen denkt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
De vraag kwam door een (off-topic) opmerking hierover van een van de beantwoorders bij een andere topic.

Toen heb ik er een aparte vraag van gemaakt, in de veronderstelling dat ik dan hier een uitleg zou krijgen. Die komt misschien nog wel!
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #4
Hoi Kees.

Voor beide soorten installaties zijn er keuringseisen met betrekking tot het gebruik van goedgekeurde materialen KIWA is bv heel bekent.

Voor gas zijn er globaal maar een paar, in willekeurige volgorde.
  1. De leiding moet van de juiste materialen- en gasdicht zijn (1mm drukverlies in 3 minuten)
  2. De leiding moet stevig zijn gemonteerd zodat deze niet snel bechadigd c.q. lek raakt, door onheil van buiten af.
  3. De leiding moet voldoende capaciteit hebben om het gevraagde vermogen te kunnen leveren zonder te veel drukdaling. (tabel berekening)Als de gasdruk niet stabiel is kunnen er vervelende, maar ook gevaarlijk situaties ontstaan, als deze te hoog wordt kan er bij open toestellen koolmonoxide ontstaan met, en dat lezen we toch te vaak in de krant , dode gevallen, verstikking door koolmonoxide.
Voor wat je erop aansluit gelden de voorschriften van de fabrikant, als de installatie daar niet aan voldoet, mag deze dus niet gebruikt worden.

  1. Voor water, hebben we te maken leiding aanleg niet op plaatsen waar de temperatuur 25 graden is, dus in een vloer met vloerverwarming kan niet. (gebeurd nog veel) waterbederf.
  2. Geen dode einden, aftakleidingen die afgezaagd worden en afgedopt. mag niet langer dan een paar centimeter, maar is soms wel 15 meter lang, (dit zie je toch te veel) waterbederf.
  3. Lange leidingen voor de buitenkraan, in de winter afgesloten, mogelijkheid voor aftappen vaak niet in orde (Waterbederf)
  4. Terugslagkleppen in leidingen waar toestellen, vaatwassers/wasmachines op worden aangesloten, deze ontbreken vaak, (is wel verplicht) waterbederf.
  5. Terugslagkleppen voor kranen waar de tuinslang op kan worden aangesloten, ook voor het vullen van de CV installatie.
    Ik zie hier dagelijks zelfs vaste vulaansluitingen en slangen aangesloten.
    mag niet in verband met. (waterbederf)
  6. Als een lange leiding niet veel gebruikt wordt moet er een omstroomleiding gemaakt worden naar een tappunt wat wel dagelijks of met grote regelmaat gebruikt wordt. (waterbederf)
  7. Inlaat combinatie voor de toevoer van koud water naar een boiler, apparaat met terugslagklep en overstortventiel en afsluitkraan.
    Kost geld en bij de water meter zit wel een kraan. waterbederf door terugstroming en daardoor afkoeling van het water in de leiding naar ca 45 graden
  8. Warmwater voorzieningen in verband met legionella bestrijding.
    In al het consumptiewater zit de legionella bacterie, deze is bij ca 4/8 graden de normale temp als het binnenkomt inactief, als de temperatuur stijgt begint het beestje wakker te worden. bij een temp tussen de ca. 38 en 52 graden grioeit die het snelst, en hangt onderaan het douchehandvat te wachten tot jij hem inademd. de meeste mensen woerden er niet ziek van, alleen als je niet goed in je vel zit een griepje of zo dan kan die toeslaan.
    Boven de 60 graden wordt die weer inaktief maar is er nog steeds.
    In kalkrijke gebieden waar het water dus hard is DH 16 komt het voor dat de bacterie zich in de kalklaag heeft genesteld, je kan dan de leidingen vervangen want daar gaat die niet meer uit.
    Alles in werk stellen om te voorkomen dat de bacterie zich in jou leiding ontwikkeld. Of het water koud houden of het goed heet opstoken en alles wat daar tussen zit vermijden .
Dit is nog maar een beperkte opsomming er zijn hele boeken vol geschreven met voorschriften die de laatste jaren regelmatig wijzigen.
We zullen maar zeggen om erger te voorkomen.

Je ziet veel situaties die om redenen van bederf niet mogen, als je goed kijkt naar de DHZ dingen met betrekking tot water en in het achterhoofd houd dat waterbederf moet worden voorkomen, dan weet ik zeker dat installaties anders worden gebouwd/verbouwd.

Waterbederf kan legionella maar ook een alg of ander diertje zijn, ik heb het maar algemeen waterbederf genoemd.

Zo Kees een heel verhaal ik hoop dat het niet te ingewikkeld is geworden en dat je nu door de bomen het bos niet meer ziet, ik kan van alle fouten in installaties wel een boek schrijven, zoveel kom je het dus wel tegen.

Vr Gr
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving!

Het enige wat ik zo snel zie, is dat ik mijn buitenkraan eigenlijk moet vervangen door een kraan met keerklep, want daar vul ik inderdaad ook mijn cv-systeem mee.

Zal ik bij gelegenheid eens naar kijken.

Kans is overigens nihil dat het fout gaat, omdat ik nooit water laat terugstromen, en de slang er altijd weer afhaal.

Probleem is dat ik eigenlijk liever buiten geen kraan met vaste knop heb, i.v.m. open zetten door anderen. Kraan met los sleuteltje, maar uitgevoerd met keerklep, bestaat dat?
 

Marsepein

  • #6
Als ik bij een ijzerwarenhandel een (af)wasmachinekraan koop, is dat er dan een met keerklep of wordt er ook nog zonder keerklep verkocht?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Aak zonder keerklep is wel verkrijgbaar.

Kees je kan de keerklep ook opnemen in de leiding vlak voor de aftapkraan.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Zijn die dingen erg groot? (ruimtegebrek daar).
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #9
Er is een klein keerklepje wat tusen de kraan en de muurplaat past 1/2 duim er in en 1/2 uit is ongeveer 1.5 cm lang

Om even op jou verhaal terug te komen Kees als de waterdruk daalt tijdens het vullen kan het water terugstromen.
Dat maak ik nog regelmatig mee, het gaat heel ongemerkt tot je erop gaat letten en dan komt het ineens regelmatig voor.


Vr Gr
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik snap het, zal er rekening mee houden.

Ik ga eens kijken naar zo'n keerklepje...
 

Eraser

  • #11
Dat ga ik ook eens doen dan.
Bij mij zitten er zowel voor als achter een buitenkraan met aardig wat meters leiding.
Is het handiger die keerklep te plaatsen vlakna de splitsing van de leiding, of vlakbij de kraan ?

Kan je ergens mee meten of er legionella of ander ongein in je leiding zit ?
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #12
Ja dat kan wel maar dat gebeurt in een laboratorium omgeving dus eenvoudig zelf meten gaat niet.

Als het water een groene of blauwe kleur heeft gekregen ben je al rijkelijk te laat.

Je hoeft je niet ongerust te maken, maar in geval van verdacht systeem, laat dan tenminste de kraan een aantal minuten lopen om het water door te spoelen (bijv. ook als je van een 3 weekse vakantie terugkomt).

Sucses ermee
 

Marsepein

  • #13
The headhunter schreef:
Aak zonder keerklep is wel verkrijgbaar.
Mmm, als ik zo'n kraan heb gekocht, kan ik dat testen door hem open te draaien en dan te blazen door de tuit. (De kraan is nog niet gemonteerd, en als er een keerklep in zit moet je niet door de kraan tuit kunnen blazen, toch?)
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #14
Hoi Marsepein,

Aan de achterkant zit een klepje in de 1/2 "aansluiting.
En inderdaad kan je op de wateruitstroom opening niet terugblazen in de kraan, zeker niet als er ook nog een beluchter inzit.

Vr Gr

PS je hebt de kraan dan toch wel opengedraaid ? :idea:
 

Marsepein

  • #15
Mmmm, dan ga ik ruilen. Ik kan er lucht door blazen.

- Kraan open
- Beluchter dicht gedrukt
- Daar waar normaal het water de kraan binnenkomt, komt er nu lucht uit.

Dus die wil ik niet :cool: (Het zal wel bijbetalen worden, maar dat maakt ff niet uit)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu