Een thermostaatkraan een kwart draaien

Adriaans

  • #1
Beste mensen,

Ik heb een klusje te doen. Eenvoudig, maar ik wil het liefst ook eenvoudig houden en het dus maar vooraf aan jullie voorleggen.

Ik heb een thermostaatkraan die de kamer inwijst en ik wil die een kwart slag slag draaien zodat hij evenwijdg aan de muur loopt.
Ik wil nl. lange gordijnen over de radiator en dit scheelt me diepte. Ik hoef dan ook de gorijnrails niet te verhangen. Het gaat om 2 thermostaatkranen/radiatoren.
De radiatoren staan de op 1e verdieping, boven zijn er ook radiatoren, beneden vloerverwarming
Ik heb het volgende plan.

OPTIE1; moer onderaan de bocht losdraaien, moer bovenaan het voetventiel losdraaien;
pijp + radiatorkraan een kwart draaien in de gewenste stand draaien en beide moeren weer aandraaien
of
OPTIE 2; moer bovenaan radiatorkraan losdraaien, moer/contramoer onderaan radiatorkraan losdraaien;
radiatorkraan een kwart draaien in de gewenste stand en de moer en de moer/contra-moer weer aandraaien

OPTIE 1 lijkt me eenvoudiger met minder kans op ellende, beschading van de pijp bij de moer/contra-moer. Wat vinden jullie?

Aandachtspunten
1. De radiator heeft een voetventiel; die kan ik begrijp ik dichtdraaien met een grote inbus; dichtdraaien tot hij niet meer kan neem ik aan; water van onderen krijg ik dan niet meer
2. Radiators laten leeglopen met een slang in de afvoer is afdoende dan; met de ontluchter voorkom ik een vaccuum
3. Een knelkoppeling aandraaien met de hand, kwart slag natrekken met steeksleutel
4. Voetventiel weer naar zijn oorspronkelijke stand; ketel uit; ketel bijvullen tot 1,5 bar
5. Knelringen eerst laten zitten; (heeft de bovenverbinding ook een knelfitting?); bij een lekkende koppeling zachtjes natrekken; als dat niet werkt knelfitting vervangen; als dat niet werkt pijpje in de geheel vervangen incl knelfittingen
6. Ik begrijp dat ik een pijpje mag zagen in een verstekbak; bramen verwijderen met schuurpapier voor metaal alleen aan de randen (binnen en buitenrand); verder geen krassen maken

Vraag:
1. is er een kans dat ik de gehele kraan moet vervangen?

Opmerkingen en suggesties zijn welkom. Bij voorbaat mijn dank daarvoor.

verwarming3.jpg verwarming1.jpg verwarming2.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Optie 2 is veruit het eenvoudigst. Dan hoeft niet eens het systeem leeg. Zorg wel dat je goed passende steeksleutels hebt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Ze gaan wel minder goed werken achter gordijnen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik zou het zo doen:

verwarming.jpg


Leg vooraf een paar dweilen neer voor eventueel uittredend water, met name rond de buis op de vloerbedekking.

1. Voetventiel dichtdraaien met inbussleutel, daarbij het aantal slagen tellen tot hij dicht is.
2. Verwarming ontluchten tot de druk eraf is, dus tot er geen water meer bij het ontluchtingsventiel uit komt. Draai de ontluchting daarna beslist weer dicht, vóór de volgende stap.
3. Met een passende steeksleutel of een verstelbare sleutel ('Bahco') de moer 3 een heel klein beetje losdraaien.
4. Idem met de moer 4.
Gebruik bij voorkeur geen waterpomptang maar een passende sleutel of een op maat afgestelde bahco, want met een waterpomptang beschadig je de moeren.

Nu kun je de kraan verdraaien en vervolgens de moeren 3 en 4 weer vastdraaien. Waarna je het voetventiel evenveel slagen opendraait als voorheen nodig o dicht te draaien. Als je met stappen 3 en 4 redelijk snel bent en ze niet meer losdraait dan strikt noodzakelijk zal er volgens mij nauwelijks water uit komen.

Eventueel sijpelt er bij 3 nog iets water langs, want de knelring aldaar is van richting veranderd en moet je hem iets strakker draaien dan voorheen.
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie

Adriaans

  • #5
Dank voor jullie reacties!

@headhunter:
De gordijnen gaan alleen in de nacht dicht. Dus dat geeft niet dan niet. Ik snap je punt.

@Walker, @Kees:
Optie 2 maakt het mogelijk de radiator minder of zelfs niet leeg te laten lopen. Dat snap ik. Dank voor de de precieze manier van uitvoeren daarvoor! Wat ik me wel afvraag of in deze optie de kans op een lekkende koppeling bij punt 3. niet groter is dan als ik optie 1. zou toepassen. Maar nu ik daar dieper over nadenk maakt het idd niks uit, want in beide gevallen wordt één knelkoppeling een kwart gedraaid; op punt 3 in optie 2 of anders bij het voertventiel optie 1).

Als ik het klusje gedaan heb, wordt ergens deze week, zal ik het resultaat vermelden. Groet voor nu.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Als je alleen het voetventiel dicht draait dan zal er altijd druk op de complete radiator
en kraan blijven staan. Het stappenplan hierboven lijkt mooi maar dat werkt niet.
Je kunt niet een voetventiel dichtdraaien en daarna de druk van een radiator er afhalen door
de ontluchter even open te draaien. Dat is wel mogelijk als je ook de radiatorkraan dichtdraait
maar dat heeft hier geen zin omdat je deze juist wil verdraaien.

Ik zou het als volgt doen:
-Stekker uit ketel halen en evt. andere pompen (vloerverwarming) uitzetten.
-De ketel een beetje aftappen zodat de druk wat lager wordt, of bijna helemaal drukloos.
-De moer boven en onder de radiatorkraan wat losdraaien zodat je de kraan met een beetje
moeite een kwartslag kunt draaien. Daarna beide moeren vastzetten en de volgende kraan aanpakken.
-Daarna de installatie weer bijvullen en mogelijk een beetje ontluchten.
 

Adriaans

  • #7
@Ronny; Dank voor je input. Ik begrijp je opmerking. Je stelt de klassieke manier voor. Cv installatie groterdeels leeg laten lopen. zodat bij de radiator er geen water meer uitloopt. Meer werk, maar dat is voor mij ook niet echt van belag, als het maar lukt en veilig gebeurt.

Het voetventiel zorgt toch voor het ontkoppelen van de waterverbinding met de rest?
Dan zou het toch ook afdoende moeten zijn om de radiator wat leeg te laten lopen via het aftappunt op de radiator? Dan is de druk van de radiator toch ook weg? Dan zal ik idd. zoals je aangeeft de CV-installatie moeten uitzetten omdat ik hem weer serieus zou moeten bijvullen.

Ik overweeg wel op voorhand een cv-pijpje en knelfittingen in huis te hebben in geval van de koppelingen lekken of ik ze verknal. dat is mijn grootste huiver.
Dank voor je bijdrage. Ik hou jullie op de hoogte.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #8
Je snapt het niet. Ik geef niet aan dat je de installatie grotendeels leeg moet laten lopen,
het systeem aftappen tot de drukmeter op 0 of bijna op 0 staat is meestal voldoende.
Het klopt ook niet dat het voetventiel de radiator helemaal afsluit, dat is niet zo.
Het retourventiel sluit alleen de retour af en daardoor staat de volledige druk nog op de aanvoer.
Het aanvoerventiel wil je juist verdraaien waardoor je de druk zover mogelijk naar 0 moet brengen
zonder het hele systeem leeg te laten lopen.
 

Adriaans

  • #9
Oke, bedankt voor je extra uitleg. Geen volledige afkoppeling dus.
Des te belangrijker om de druk er dus substantieel af te halen.
Goed om het te begrijpen. Tnx!
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #10
Het is dan een kwestie van niet te los draaien en snel werken.
Mocht je het niet vertrouwen, dan kun je nog het volgende doen:
Ketel uit
Vloerverwarming uit (pomp uitschakelen)
Alle thermostaat- en gewone knoppen van de CV dichtdraaien
Druk van de ketel halen (bijna naar 0 of naar 0 bar) afhankelijk waar de ketel hangt.
(op zolder: naar 0 bar, op de b.g. of kelder: niet helemaal naar 0 maar wel goed de druk er af halen.
Kranen aanpassen
Vullen, ontluchten, controleren op lekkage en weer in bedrijf zetten
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Lampje45

  • #11
Iedereen heeft het over het mechanisch oplossen van het probleem, dat is allemaal natuurlijk uitvoerbaar, maar wat gaat er met het regelgedrag gebeuren als de voeler dicht tegen de muur aanzit en niet meer of althans minder in de bewegende luchtstroom zit?
Ik denk dat het regelgedrag een stuk onnauwkeuriger gaat worden en de dode band zal vergroten.
De voeler zit dan nog eens verder van de luchtstroom af die de radiator veroorzaakt.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #12
Het mooie is dat veruit de meeste thermostaatkranen parallel aan de muur geplaatst worden.
Heb je daar wel eens op gelet?

Achter gordijnen is inderdaad zeker niet altijd de beste manier maar in de praktijk heb ik
daar eigenlijk nooit klachten over gekregen...
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #13
Haaks op de muur zoals op de foto hadden we in de vorige woning en we liepen om de haverklap tegen die uitstekende dingen aan. We hebben ze daarna omgedraaid parallel aan de muur zoals @Adriaans het ook graag wil. Daarna nooit problemen gemerkt met de temperatuurregeling.
 

Adriaans

  • #14
@Lampje; Ik heb wel ervaringen met dat thermostaatknoppen op de radiator niet echt een fijne plek zijn om de temperatuur te meten. Bij mij leidde dat zelfs tot hete radiatoren in de nacht bij openstaande ramen bij herfstnachttemperaturen met de thermostaatknop op de minimale 6 graden stand. Daar werd ik niet blij van. Elke kamer heeft bij mij een eigen ruimtethermostaat die de temperatuur in de gaten houdt en de ketel/thermostaatknop (draadloos) aanstuurt. Ook niet altijd een feest, maar het werkt nu wel goed. :-)
 

Lampje45

  • #15
@Adriaans,
Als ervaren meet- en regeltechnicus heb ik daar zo mijn ervaringen in.
Daarom heeft men ook de thermostaatklepbedieningen op de markt gebracht, die dit soort problemen voorkomen en met een capillair op soms wel vele meters afstand de gewenste temperatuurwaarde bewaken.
Maar als anderen het als niet storend ervaren, dan is het probleem toch opgelost?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #16
Je hebt hiervoor thermostaatknoppen met voeler op afstand, deze voelers kunnen op een andere
plek gemonteerd worden. In veel gevallen zal het prima werken maar als je openstaande ramen achter
de gordijnen hebt of zodanig dikke gordijnen in plaats van vitrages dan kun je beter een andere oplossing
vinden.

PS, maar ook bij radiatorkranen die wel naar voren steken heb je problemen bij gordijnen.
Zou je daar dan gaten in willen knippen om er de thermostaatknoppen doorheen te steken?
 

Adriaans

  • #17
Het is helemaal waar, zoals ik al schreef, en waar een ieder al op heeft gewezen, dat radiatoren en thermostaatknoppen achter lange gordijnen, in welke stand ze dan ook staan, zeker niet aan te raden zijn. In mijn geval heb ik dat al opgelost door een losse ruimtethermostaat per kamer, want ik had het probleem al toen mijn gordijnen nog kort waren. Dank voor de reacties.
 

Adriaans

  • #18
Beste mensen,
alles in huis, alleen huiver voor plan b; wat als het spul lekt en aandraaien helpt niet? Cv-buis, pijpsnijder, knelringen, etc alles in huis. Ga ik dan eerst de knelring vervangen, of meteen de gehele buis met nieuwe knelringen, maar vooral krijg ik die cv-buis er wel tussenuit ?? Kan iemand mij daar nog wat tips over geven? Zit die buis niet volledig ingekneld tussen de haaksbocht en het voetventiel die beiden in de radiator "vast" zitten?
 

KlusserHein

  • #19
De buis krijg je er alijd tussenuit als je de bovenste moer van de kraan losdraait en de snelset aan de onderkant los hebt.
Maar als ik u was zou ik nog geen beren op de weg zien.
De kans dat hij niet lekvrij terug gemonteerd kan worden lijkt me vrij klein.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #20
Je hoeft bijna niks in huis te hebben, doe het dan alleen niet 's avonds, maar (zaterdag) overdag en niet vlak voor sluitingstijd, zodat je als je nog wat nodig hebt dat kan gaan halen.

En bevalt het niet, dan zet je het terug weer terug, niet te moeilijk denken mensen.
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu