Dubbel glas: wel of geen ventilerende glaslat?

BertPleizier

  • #1
Ik ben met het mooie weer met buitenschilderwerk bezig. Het is hard nodig en als het pas in het voorjaar aflakken wordt is dat nog altijd beter dan nog een winter wachten. De kwaliteitsgrondverf kan een jaar zonder aflak dus dat is geen probleem.

Ik wil de glaskit aan de buitenzijde ook gelijk vervangen, aangezien hier droogtescheurtjes in beginnen te ontstaan.

Nu ben ik eens rond het huis gelopen en het viel me op dat niet overal geventileerde glaslatten (met van die halve maantjes er uit) geplaatst zijn aan de onderzijde van de ramen.

Ik weet niet beter dan dat geïsoleerde beglazing altijd geventileerd moet zijn op de dorpel. Is dat juist?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #2
    Toen de ruiten nog vol in de kit gezet werden niet, later is men begonnen met ventilerende beglazing. Bij draairamen werden er ook wel eens gaatjes in de sponning verticaal door de dorpel geboord.
    Onder die komo latten treedt regelmatig houtrot op. Een variant hierop is een aluminium stoeltjesprofiel.
    Nu past men neuslatten toe bij buitenbeglazing.
     

    BertPleizier

    • #3
    Wat bedoel je met “vol in de kit zetten
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #4
    De ruimte tussen het glas en het kozijn werd volledig met kit gevuld, maar dat bleek ook nadelen te hebben. Nu worden ruiten ventilerend geplaatst, anders vervalt ook de garantie.
    Nee, onder moet een geventileerde lat zitten, bij voorkeur een neuslat.
     

    BertPleizier

    • #5
    Dan heb ik de juiste in huis en maak ik overal geventileerde.

    Kan ik gelijk de uitsparingen netjes centreren in ieder raam want dat stoort me. Geeft iets meer zaagverlies maar het oog wil ook wat.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #6
    Maak de latten pas. Schuur het schaaf-en vreeswerk van de latten glad. Zet de latten rondom twee keer in de aflak. De fabriek doet wat grondverf op de latten en wij zijn zo dom om dan te denken dat dat voldoende is. :wink:
     

    BertPleizier

    • #7
    De latten worden sowieso nog 2 x gegrond. Afhankelijk van het weer ook nog 2 x afgelakt. Anders doe ik dat laatste pas in het voorjaar.

    Schuren en rondom even gronden is met de losse latten veel handiger dus dat ga ik eerst even doen.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #8
    Afhankelijk van het weer! Ik vermoed dat jij zoveel knutselruimte hebt dat je die latten vooraf rondom in de aflak zet. Mijn vermoeden, grondlak is toch enigzins poreus.
     

    BertPleizier

    • #9
    Ik mag wat klusruimte betreft zeker niet klagen (30 m2). Als ik de auto buiten zet komt er nog eens 25 m2 beschikbaar. En anders heb ik nog tuin genoeg om de latten buiten te lakken.

    Probleem is alleen dat je de latten niet allemaal op maat kunt zagen als de oude er nog op zitten. Dus de kopse kanten doe ik dan tijdens het monteren wel.

    De onderste glaslatten heb ik reeds verwijderd en de sponning aldaar in de grondverf gezet. Dan kan de nieuwe ventilerende glaslat er straks zo op.

    Een paar nieten er in en een paar schroeven en alles is weer volgens de laatste bouwvoorschriften :-).
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu