Drukverlies Agpo Ferroli nagenoeg geen druk in het systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Allemaal,

Vandaag kwam ik thuis en de CV ketel stond uit.
Stom genoeg was er nagenoeg geen druk in het systeem (de meter stond op 0).

De pomp was hard aan het draaien, maarja echt veel te draaien viel er natuurlijk niet.

Ik heb met spoed de CV ketel van het stroom gehaald en ben daarna water gaan bijvullen. Toen het eenmaal gevuld was, de boel weer aangesloten en in de gaten blijven houden.
Na niet al te veel tijd ben ik weer eens gaan kijken hoe het met de CV ketel stond. Daar hoorde ik water in de goot lopen.

Na wat onderzoek bleek dit van het overstortventiel (naam ook na onderzoek gevonden) te komen. Tegelijkertijd hoorde ik ook ook de vlotter behoorlijk pruttelen, deze bleek ook vochtig te zijn.

Nu vond ik al op het forum dat het overstortventiel de grote boosdoener kan zijn in geval van enorme rap drukverlies. Nu ga ik het overstortventiel dus vervangen.

Ik vroeg me echter af een enorm drukverschil ook kon ontstaan door een defecte vlotter?
 
Zou ook voor druk verlies kunnen zorgen.
Als je overstort lek is, heb je een hele grote kans dat je expansievat (vaak grote rode bol) ook lek is. Als je de installatie leeg hebt dan het expansievat even los draaien, zit ie vol water dan moet je deze ook vervangen anders kun je er binnen de kortste tijd weer een nieuwe overstort opzetten.

Remko
 
Waarschijnlijk expansie vat defect,dus ventiel vervangen en het vat,en eventueel lekkende automatische ontluchter . succes
 
Ik ging er idd al van uit dat het expansievat stuk was. Ik wilde bij een volgende keer dat ik het systeem leeg zou maken het vat ook vervangen. Die tijd is dus nu aangebroken.

Ik heb er wel de kl*re in want de bouwmarkten kennen blijkbaar alleen een overstortventiel met schroefdraad aan de binnenkant. Gevolg is dat je ongeveel de hele gamma leeg moet kopen om dat verrekte stuk weer op orde te krijgen.

Bij het inbouwen van het overstortventiel kwam ik er achter dat het 'opvangglaasje' van de inlaatcombinatie ook defect is.

Onder de vlotter bevind zich ook nog een grote 'pot' vanaf daar loopt een buisje die naar het overstortventiel gaat. Dit buisje is er op vast gesoldeerd / gelast maar ook deze is helemaal stuk.
Dus ook die moet ik vervangen. Best klote want ik zit in een langzaam maar zeker afkoelend huis en geen enkele bouwmarkt hier in Lelystad heeft zo een stompzinnig ding (geen idee hoe die pot moet heten).

Dus het zijn me de kosten wel. Eigenlijk is het tijd voor een nieuwe ketel, maargoed dat moet nog even op zich laten wachten ik ben niet zo welvarend dat ik die even kan aanschaffen,...
 
Hier een foto van die 'pot'
Kan iemand mij vertellen hoe dat heet en of die makkelijk te verkrijgen zijn?

89_ketel1_1.jpg
89_ketel2_1.jpg
 
Bij de moer met groene aanslag, kan gewoon een pakkingbusje vervangen worden, echter als dit droog is zou je het ook gewoon zo kunnen laten zitten. De vlotter ontluchter kan eraf gedraaid worden, wil dit niet met de hand dan voorzichtig even met een waterpomp tang, let wel op dat u niet teveel kracht zet, dan kan hij ergens anders scheuren in de leiding die eraan vast zit. Dan even met een 2e tang de pot onder de ontluchter vast houden.
 
Ja het gaat er alleen om dat het buisje die naar de overstortventiel gaat defect is. Gevolg is dat die gehele pot er uit gehaald moet worden.

Geen idee echter hoe ik daaraan moet komen... Gelukkig heb ik nog pakkingen liggen...

Is zo een pot (hoe heet dat eigenlijk) te krijgen bij de bouwmarkt?
 
Ik ben net via google op een site gelopen die de hele CV ketel in onderdelen op plaatjes heeft staan:

hier de mijne:
helaas offline
het betreft nummertje 17 en dat is de...
Luchtafscheider aanv.CV

Weet iemand of zo een ding te krijgen is bij de bouwmarkt?
 
Das lastig want het is zondag :( en ik heb niet de behoefte om tegen dik geld iemand te laten komen die dan ook vind dat er tegen dat tarief veel meerwerk gedaan moet worden...
 
Die "pot" hoef je er niet uit te halen.
Je kunt simpel de moer met de groene aanslag losdraaien, daar de pakkingsring
uitnemen en een nieuwe pakkingsring plaatsen. Daarna de moer weer vastdraaien.
Het is een standaard 3/4 vlakke pakkingsring die overal te krijgen is.

Zoals ik de foto's hier kan beoordelen is er verder niets aan de hand...
(en geloof me, ik heb letterlijk honderden van deze ketels gerepareerd :-)

Van dit verhaal begrijp ik trouwens niets:
Bij het inbouwen van het overstortventiel kwam ik er achter dat het 'opvangglaasje' van de inlaatcombinatie ook defect is.
 
Natuurlijk, je hebt gelijk. Die breken meestal af bij de moer.
Dit heeft natuurlijk niets te maken met het drukverlies.
 
Nee idd, maar wel met het gerommel van alle onderdelen die het zo langzamerhand begeven :)


Verder is die (inmiddels gevonden) luchtafscheider gewoon stuk.
Het buisje wat naar de overstort ventiel gaat is lek. Die kan je niet los draaien omdat deze gesoldeerd danwel vastgelast zit.
Gevolg de afscheider moet vervangen worden. Das dus amper te vinden. Ik hoop dat de warmteservice hier het ding heeft liggen, maar ik ben bang dat dit niet het geval is.

Opzienbarend genoeg is mijn huis al enige tijd onverwarmd, maar blijft het ca 18 graden. Das wel prettig.
 
Ik heb het buisje zo goed als het gaat gefixed. Ofwel binnenkort wederom ellende, voor nu een warm huis.

Hoe Bouw je dit om met gewone koppelingen?
Of bedoel je het buisje doorsnijden en dan een knelkoppeling oid er op zetten?

Hier de foto nog een keer gezien we op een nieuwe pagina zitten.
89_ketel1_1.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

  • Gesloten
Reacties
7
Weergaven
6K
Verwarming inclusief leidingwerk
Malle pietje
Reacties
6
Weergaven
2K
Verwarming inclusief leidingwerk
Obelix2
A
Reacties
1
Weergaven
5K
Verwarming inclusief leidingwerk
Anonymous
A
Reacties
1
Weergaven
166
Verwarming inclusief leidingwerk
Cvolieboy

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu