Driewegklep angst

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben altijd een beetje bang om zelf iets te repareren.
En achteraf denk ik altijd oooh is dat alles?
Ik heb al eens eerder gemeld dat mijn cv continue 20 graden blijft terwijl ik hem op 16 heb ingesteld.
Warm water duurt wat langer dan normaal.
Nu was ik er met wat hulp dus uitgekomen dat het waarschijnlijk aan de driewegklep ligt.

Als ik mijn cv opnieuw aanzet beweegt het motortje het witte palletje op en neer.en als de ketel (vailliant vhr24-28)op mode 0 staat, staat het palletje beneden klopt dit?Of hoort deze door de klep naar boven geduwd te zijn?

Het aluminium palletje aan de onderin de voorkant demonteer je hiermee alleen het motorgedeelte(grijs) of de hele klep?

Zo als ik dit weet heb ik denk ik moed genoeg om die driewegklep eens te vertellen wat ik van hem vind. :wink:
 
Oow het zit anders in elkaar dan ik dacht.
Ik dacht dat de zwarte en grijze helft van elkaar afmoest.
Aluminium palletje indrukken en flop hele ding eraf.
Klep zit muurvast.
Morgen even nieuwe halen en klaar.
Alleen is er natuurlijk wel een oorzaak waarom hij is vastgelopen.
Moet ik iets schoonmaken om herhalen te voorkomen?

Gegroet n.swart
 
Honneywell heeft een bepaalde tijd kleppen gemaakt die na een tijdje vastlopen.
Deze kleppen zitten in zeer veel ketels.
Oorzaak van vastlopen is vervuiling die zich vasthecht aan de cartridge.

Als je de cartridge vervangt, dan schijnt het probleem niet snel weer voor te komen.

De cartridge hoort ingedrukt te kunnen worden en moet uit zichzelf weer terug komen.
Blijft deze beneden hangen dan is er nog geen schade aan de klep motor.
Blijft hij echter regelmatig boven in hangen dan gaat je motor defect.

Wel eerst het toestel aftappen en stekker eruit.
Vervolgens de motor afkoppelen zoals je eerder gedaan hebt.
Er zit een sleuteltje bij de nw. cartridge deze valt in de vertanding op de oude cartridge.
Oude cartridge losdraaien, en de nieuwe erin draaien.

Vervolgens even met de hand de stift indrukken, gaat dit soepel dan mag je weer bijvullen.
Tijdens het vullen controleren of de cartridge niet lekt, motor terug plaatsen en de cv- installatie ontluchten.
Cv- bijvullen tot bedrijfs druk en opstarten.

Even hoog stoken helpt om het laatste lucht weg te krijgen.

Wachten tot de installatie is afgekoeld, druk nogmaals controleren/bijvullen en je bent gereed.

Experts mischien nog aanvullingen?
 
@The headhunter

Ik heb er vandaag 1 vervangen,die zat er nog geen half jaar in.

Die was een jaar daarvoor na 1 jaar ook al vervangen. :oops:
 
Soms zit het mee soms zit het tegen.

En als je een installatie hebt die oud is kan er natuurlijk extreem veel vervuiling in de leidingen zitten en daar kunnen ze niet tegen, als je dat vermoeden hebt, direct een filter plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan