Draaitrap bekleden met hardhout

BramS

  • #1
Ik heb een twee vuren wentel trappen in mijn huis welke bekleed zijn geweest met vloerbedekking. We hebben graag de "look" van een hard houten trap. :cry:
Hierom wil ik de treden en de stootborden met dun hardhout te bekleden.
Deze plankjes kopen bij een Parket vloeren bedrijf.


Hierbij heb ik de volgende problemen/vragen.
  1. We willen een rode (natuurlijk) kleur hout. Welke is dan geschikt (weinig werken, hard, niet splinteren)?
  2. De maatvoering van de treden: deze zijn grillig omdat het een draaiende trap is. Er zijn 'Spinnen', maar waar kan ik die kopen/lenen.
  3. De eerste trede wordt hoger door de opgelegde plank (de vloer is niet opgehoogd). Welke hoogte is nog acceptabel zodat men niet tegen de eerste trede aan trapt?
  4. De treden worden zwaar belast. Welke lijm is hiervoor het meest geschikt? (elastisch?) Zodat de planken niet los breken uit de trap.
  5. De meest parket vloeren hebben plankjes van 6 - 8 mm dik en zijn maar ~ 50 mm breed. Zijn er ook breedere dikkere planken te koop?
    10 - 14 mm dik en 120 - 160 mm breed?
  6. Als de dikke brede planken niet te verkrijgen zijn, kan ik ook de dunne plankjes verlijmen op een goede tri/multiplex? Maakt het dit sterker of zwakker?
Alvast bedankt voor de reacties,

BramS
 

EdP

  • #2
Volgens mij is dit er eentje speciaal voor H@ns. :)
Misschien kun je ondertussen ook nog wat googlen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Er stond hier een antwoord van Willem.S met verwijzing naar een site.

Ik wou de link corrigeren, omdat hij niet werkte, maar was ineens het bericht kwijt.

Willem zei dat Sapeli triplex hiervoor een goede houtsoort is.

Ik weet niet wat er fout is gegaan, maar hier is alsnog de link:

Sapeli

Excuus, Willem!
 

H@ns

  • #4
Ik begrijp dat het een dichte spiltrap is.
De houtsoorten zul je "live" uit moeten zoeken, rood en rood is twee namelijk. Er zijn inderdaad veel soorten die wat roodachtig zijn maar structuur en textuur speelt ook een rol.

Sapeli (Mahonie) heeft bij kwartiers de eigenschap om veel glansverschil te geven, iets dat bij een spiltrap nogeens extra naar voren komt door de steeds wisselende ligging van de treden.
Het is optisch gezien (beetje dubbelop :? ) beter om dosse delen van ongeacht welke houtsoort te nemen.

Voor wat betreft het lijmen:
Een goeie montagekit die over het hele oppervlak met een lijmkam verdeeld wordt. (maar dan ook echt het hele oppervlak hè)

Over die "spinnen";
Afgezien van de geleedpotige diertjes... Wat zijn dat?

De eerste trede
Ja die wordt een tikkie hoger, de eerte drie keer merk je dat, daarna is het over. Denk vooral niet: "die paar millimeter merk je toch niet". Ga maar eens op het toilet zitten, terwijl je vergeten was de bril naar beneden te doen..

Alle maten en hoogtes staan in je hersenen opgeslagen tot de millimeter nauwkeurig, onverwachte wijzigingen komen hard aan!
Het gevaar zit 'm in het naar beneden lopen. De nieuwe hoogte kan zomaar zorgen dat in één keer je meniscus scheurt wegens foutieve (onbewuste) inschatting.

Nogmaals dit gaat alleen voor de eerste paar keer op daarna weet je het gewoon weer. Het geldt ook alleen voor de vaste bewoners, vreemden merken niets van het verschil.

De plankjes
Moet je laten maken. Kijk eens bij een parket/vloeren bedrijf of ze afzaagsels hebben die qua partij volstaat om de hele trap mee te doen.
Laat de vloerdelen dan terugschaven naar 6 mm (of 5 afhankelijk van wat de vandiktebank aankan aan minimale dikte) en wel zó dat er aan alle kanten even veel af gaat anders trekt je plankje meteen krom.
De breedte moet uiteraard volstaan om de trede in zijn geheel te bedekken.

Verbreden
plankjes aan elkaar lijmen zou ik niet doen, hoewel het in kleine hoekjes misschien noodzakelijk wordt als je met de breedte niet uitkomt. Dit doe je dan in het werk zelf en niet van te voren!

Methode
Koop of huur een zaagtafel van perfecte kwaliteit!! En zorg dat je hiermee om kunt gaan.
Je moet ermee kunnen schulpen langs de parallelgeleider, zuiver op maat. En je moet kunnen afkorten onder een hoek.
Maak voor elke trede een mal in de vorm van een stuk stevig papier of dun grijsbord = een soort karton.
Zorg dat de mal perfect op de trede past en neem hem dan over op het stuk hout dat je op die trede wilt door hem met potlood over te trekken. Zorg voor een heeeeel scherp potlood zodat je niet groter uitkomt dan de mal.
Pas het stuk een keer en schaaf waar nodig nog een haartje er af. Nummer de delen zodat je weet wat waar hoort.

Als alles gezaagd is ga je lijmen; zorg dat bij alle delen de hartzijde boven zit (hartzijde is waar ooit het midden van de boom zat, de schorskant komt dus op de trap).
Zorg dat je de delen kunt klemmen. Hoe? Daar moet je zelf iets op verzinnen, één of ander stellage, gewichten, etc.

Bedenk wat voor trapneuzen je wilt in of deze in het werk meegelijmd moeten worden of dat ze later geplaatst worden.

De trapboom zou ik gewoon schilderen of beitsen.

Succes!
 

EdP

  • #5
H@ns schreef:
Over die "spinnen";
Afgezien van de geleedpotige diertjes...Wat zijn dat?
Stel je een 4-weg liniaal voor die je vanuit het midden kunt draaien. Daarmee kun je de treden, die allemaal uniek zijn qua afmeting, nauwkeurig opmeten. Google maar eens op Trapspin
 

BramS

  • #6
Het is inderdaad een dichte (spil?)trap met een boom.

Wat de houtssoort en kleur betreft: Ik wil graag weten welke houtsoorten voldoen als traptreden/bekleding. Ik denk hierbij aan: hardheid, verlijmbaarheid, versplinteren, werken/krom trekken (vocht/temperatuur). Ik zoek namelijk liever eerst naar de geschikte houtsoorten (ook prijs en verkrijgbaarheid) om vervolgens een mooie soort te kiezen (dan maar geen rood, als het niet anders is).

Mahonie (plus punt: is eenvoudig te verkrijgen) heeft inderdaad ongeveer de kleur welke we in gedachten hebben.

Sapeli triplex
Als ik al een kleine radius aan de neus van de trede maak dan krijg ik het dwars hout te zien, toch? Tevens is mijn ervaring dat het op de hoeken (langs richting) niet zo sterk is omdat de top laag meestal zo dun is. Heb ik het mis? / zijn er verschillende kwaliteiten?

De Kwartiers eigenschappen (reflextie)
Is deze reflextie storend of kan dit ook een mooi (= moetjevanhouden) effect hebben.

Op de link naar Mahonie schrijven ze over het drogen van Mahonie, dat het niet te snel mag. Bestaat er de kans dat ik slechte planken koop? Als ik deze bij een goed timmer bedrijf laat bestellen/maken/schaven.

Trapspinnen
Ik heb ze nog nooit gezien maar het zijn de metalen varianten van de moeder natuur versie. Het is iets van een plaat met daarop een aantal puntige stangen die je in de hoeken van de treden steekt en vervolgens vast zet op de plaat. Als je deze vervolgens op een plank zet kun je van punt naar punt de trede aftekenen.

Maar even practisch
Ik heb al effe geGoogled en veel vraag gezien en geen echt antwoord om zo'n vrouw vriendelijk diertje op de kop te tikken. Ik ga het doen met kartonnen stroken, 3-4cm, welke ik aan twee zijde aanpunt tot een trapezuim. Deze maak ik op lengte van hoek tot hoek en tik ik met twee spijkertjes vast. Als ik de trede rond ben snij ik een centrale plaat karton welke overlapt over alle stukjes en lijm ik vast. Even wachten, spijkertjes er uit en hoppa een copy van de trede.

De eerste trede
Begrijp ik je goed: Voor vreemden is het geen enkel probleem. Voor de vaste bewoners met wasmand in de hand kan het de eerste paar weken gevaarlijk zijn, of blijft dit probleem? Als het een probleem is kan ik overwegen de eerste 3 trede te verwijderen en deze voorzien van de bekleding en juist (de afwijking verdeeld) terug plaatsen.

De plankjes
Ik begrijp dat ik hout met de afmeting moet zoeken om de trede met 1 plank te bekleden. 1 plank maakt het wel makkelijker, maar loop ik dan niet het risico dat het hout met de tijd krom gaat trekken/scheuren. Of wordt dit voorkomen door het verlijmen op de oude tredes?

Ik ken een paar meubelmakers/timmerbedrijven welke voor mij het hout kunnen voor bewerken. Is de gestelde 6 mm voldoende? De tredes zijn ~280 mm diep, wordt dat niet te breed/zwak voor zo'n dunne plank? Vandaar dat ik dacht aan meerdere dunne planken aan elkaar te verlijmen.

Verbreden
"Plankjes aan elkaar lijmen zou ik niet doen, hoewel het in kleine hoekjes misschien noodzakelijk wordt als je met de breedte niet uitkomt. Dit doe je dan in het werk zelf en niet van te voren!"
Wat gaat hier dan mis? Dit is toch de klasieke manier (elk tweede plankje draaien) op een vlak blijvende brede plank te maken uit een plank van een stam.

Methode
Ik heb al vele zaken gemaakt van hout (heb nog 10 vingers :D ) en beschik over goed materiaal. Ik heb een machine met kogelgelagerde parallelgeleiding (loopt als een trein) ter beschikking en heb ook de mogelijk extra zaken op te bouwen. Ik weet dat het schulpen ("in de lengte richting van het hout zagen") lastig is onder een flauwe hoek zeker bij harder hout. Nu je aangeeft dat dit belangrijk is, zal ik hiervoor een hulp gereedschap (ik ben van huis uit mechanisch machine ontwerper/bouwer, dat zit wel goed) maken. Ook na deze kluns wil ik nog mijn 10 vingers hebben. :wink:

"Zorg dat je de delen kunt klemmen. Hoe? Daar moet je zelf iets op verzinnen, één of ander stellage, gewichten, etc."
Ik denk aan gewichten. Ik heb voldoende staal tot mijn beschikking....

"Bedenk wat voor trapneuzen je wilt in of deze in het werk meegelijmd moeten worden of dat ze later geplaatst worden. "
De trapneuzen ga ik mee lijmen en onder dubbel verstek zagen. (De naad op de buitenhoek) Deze wil ik wel vooraf gaan verlijmen, dat klemt het zaakje wat makkelijker.

Extra vraag
Op de meeste houten trappen zit een rubbere anti-sliprand. Deze zit normaal een 5-6 mm in de trede gefreesd. Is hier een ondiep alternatief voor?

"De trapboom zou ik gewoon schilderen of beitsen."
Is ook mijn idee.


Alvast bedankt,
Groeten,
Bram.
 

EdP

  • #7
Gewoon aflakken met een anti-slip coating?
 

H@ns

  • #8
BramS schreef:
Mahonie (plus punt: is eenvoudig te verkrijgen) heeft inderdaad ongeveer de kleur welke we in gedachten hebben.
Mahonie voldoet prima (ik geloof dat het op het moment wel erg duur is; schaarste en olieprijzen i.v.m. transport)
Kijk ook eens naar: rode merantie, Afzelia, Bubinga (wel erg warrig), Yang (maar trekt nogal), Merbau, Makoré (stofkap op bij het zagen!), Basralocus en Locus.
BramS schreef:
Sapeli triplex: Als ik al een kleine radius aan de neus van de trede maak dan krijg ik het dwars hout te zien, toch? Tevens is mijn ervaring dat het op de hoeken (langs richting) niet zo sterk is omdat de top laag meestal zo dun is. Heb ik het mis? / zijn er verschillende kwaliteiten?
Ik weet dat het gebruikt wordt maar ik heb er m'n twijfels over. Zoals je al terecht opmerkt; het is maar een laagje fineer. dan is Sapeli ook nog eens vrij zacht. En inderdaad die triplex rand in het zicht lijkt me ook niet mooi.
BramS schreef:
De Kwartiers eigenschappen (reflextie).
Is deze reflextie storend of kan dit ook een mooi (= moetjevanhouden) effect hebben.
Kan. Het is eigenlijk meer dat de rechte lijnen, versterkt door de glansverschillen binnen één deel, optisch een storend "scheefachtig" effect kunnen veroorzaken. Juist omdat de trede trapeziumvormig is!
BramS schreef:
Op de link naar Mahonie schrijven ze over het drogen van Mahonie, dat het niet te snel mag. Bestaat er de kans dat ik slechte planken koop? Als ik deze bij een goed timmer bedrijf laat bestellen/maken/schaven.
Die kans is gering. (Eiken moet ook erg lang drogen..) als je FSC gekeurd hout koopt, wat bijna een morele verplichting is bij tropische soorten, is de kans vrijwel nihil.
BramS schreef:
Trapspinnen
Ik heb ze nog nooit gezien maar het zijn de metalen varianten van de moeder natuur versie. Het is iets van een plaat met daarop een aantal puntige stangen die je in de hoeken van de treden steekt en vervolgens vast zet op de plaat. Als je deze vervolgens op een plank zet kun je van punt naar punt de trede aftekenen.
Kopen! Netjes aftekenen is essentieel!!
BramS schreef:
Maar effe practisch
Ik heb al effe geGoogled en veel vraag gezien en geen echt antwoord om zo'n vrouw vriendelijk diertje op de kop te tikken.
Wilde er wel het fijne van weten en ging zoeken. Kwam er één tegen op marktplaats:
80 Euro :mrgreen:
BramS schreef:
Ik ga het doen met kartonen stroken, 3-4cm, welke ik aan twee zijde aanpunt tot een trapezuim. Deze maak ik op lengte van hoek tot hoek en tik ik met twee spijkertjes vast. Als ik de trede rond ben snij ik een centrale plaat karton welke overlapt over alle stukjes en lijm ik vast. effe wachten, spijkertjes er uit en hoppa een copy van de trede.
:shock:
BramS schreef:
De eerste trede.
Begrijp ik je goed: Voor vreemden is het geen enkel probleem. Voor de vaste bewoners met wasmand in de hand kan het de eerste paar weken gevaarlijk zijn, of blijft dit probleem? Als het een probleem is kan ik overwegen de eerste 3 trede te verwijderen en deze voorzien van de bekleding en juist (de afwijking verdeeld) terug plaatsen.
Je begreep het goed. Na het wennen geen probleem meer. Als ik jouw verhaal nu goed begrijp over geleidelijk laten wennen dan denk ik; nee dit is het probleem naar boven verplaatsen. Ik zou voor de "cold turkey" methode gaan.
BramS schreef:
De plankjes
Ik begrijp dat ik hout met de afmeting moet zoeken om de trede met 1 plank te bekleden. 1 plank maakt het wel makkelijker, maar loop ik dan niet het risico dat het hout met de tijd krom gaat trekken/scheuren. Of wordt dit voorkomen door het verlijmen op de oude tredes?
Ja. dus: goed verlijmen betekend goed en blijvend vast. Omdat je langs over langs verlijmd (draadrichting trede en bekleding lopen paralel) heb je geen probleem met krimp en uitzetting.
BramS schreef:
Ik ken een paar meubelmakers/timmerbedrijven welke voor mij het hout kunnen voor bewerken. Is de gestelde 6mm voldoende? De tredes zijn ~280mm diep, wordt dat niet te breed/zwak voor zo'n dunne plank? (vandaar dat ik dacht aan meerdere dunne planken aan elkaar te verlijmen.)
[zie boven] Na verlijming is het één geheel met je bestaande trede. Het beste zou zijn om een PVAC (vloeistof dispersie lijm) te gebruiken maar vanwege de lijmresten en vuiligheid op de treden is dit niet meer mogelijk. Een goede kit (tixotrope lijm) geschikt voor eenzijdig poreuze oppervlakken is het beste alternatief. De "plankjes" zijn zwak totdat ze stevig verlijmd op je trede zitten
BramS schreef:
Verbreden
Plankjes aan elkaar lijmen zou ik niet doen, hoewel het in kleine hoekjes misschien noodzakelijk wordt als je met de breedte niet uitkomt. Dit doe je dan in het werk zelf en niet van te voren!"
Wat gaat hier dan mis? Dit is toch de klassieke manier (elk tweede plankje draaien) op een vlak blijvende brede plank te maken uit een plank van een stam.
:D Haha, ik zie dat het metier van "l'ebenist" je niet geheel vreemd is. Wat je zegt klopt. Echter: hier gaat dat niet op omdat van te voren verbreden onmogelijk is vanwege de geringe dikte. [zie nogmaals het verhaal over lijmen hierboven] Als de delen eenmaal op de treden zitten heeft de verbreding volle kracht (in feite een soort parket leggen)
BramS schreef:
Methode
Ik heb al vele zaken gemaakt van hout (heb nog10 vingers :D ) en beschik over goed materiaal. Ik heb een machine met kogelgelagerde parallelgeleiding (loopt als een trein) ter beschikking en heb ook de mogelijk extra zaken op te bouwen. Ik weet dat het schulpen ("in de lengte richting van het hout zagen") lastig is onder een flauwe hoek zeker bij harder hout. Nu je aangeeft dat dit belangrijk is, zal ik hiervoor een hulp gereedschap (ik ben van huis uit mechanisch machine ontwerper/bouwer, dat zit wel goed) maken. Ook na deze kluns wil ik nog
mijn 10 vingers hebben. :wink:
BramS schreef:
...Ook na deze kluns wil ik nog...
:lol: Ik mag hopen dat dit ironisch bedoeld is :wink:
Ik heb er alle vertrouwen in!
BramS schreef:
"Zorg dat je de delen kunt klemmen. Hoe? Daar moet je zelf iets op verzinnen, één of ander stellage, gewichten, etc."
Ik denk aan gewichten. Ik heb voldoende staal tot mijn beschikking....
Niets aan toe te voegen...
BramS schreef:
"Bedenk wat voor trapneuzen je wilt en of deze in het werk meegelijmd moeten worden of dat ze later geplaatst worden. "
De trapneuzen ga ik mee lijmen en onder dubbel verstek zagen. (De naad op de buitenhoek) Deze wil ik wel vooraf gaan verlijmen, dat klemt het zaakje wat makkelijker.
OEF! lastig klusje... (dubbel verstek lijkt me niet nodig, het is gewoon 45 graden want de zijden lopen parallel)
Ik zou het zelf -koud op elkaar- recht doen. Een verstek staat snel open, zeker bij dit dunne hout. Klemmen wordt ook lastig, bedenk dat de "plankjes" best wat krom kunnen trekken nadat ze geschaafd zijn omdat ze nogal dun worden (en dus uit een dikker deel gehaald zijn)
Als je ze afwerkt met een radius van 6mm zie je niets meer van de overgang.

Mijn advies:
Eerst treden belijmen op de dikte kant, dan de treden zelf (trede"plankje" valt dus over de diktekant, radius er aan frezen, hoekjes effe met een schuurpapiertje doen, klaar.
Misschien moet je uitzien naar een vullende lijm omdat de treden aan de diktekant mogelijk wat rond zijn gesleten.

Mocht het zo zijn dat de diktekanten gewoon echt rond zijn, van origine dus, dan zou ik er een halfronde lijst op plakken. (kun je dan ook laten maken) Dit geeft net iets meer stevigheid.
In dat geval éérst treden doen en dan de diktekanten met die halfronde lijst en een vullende lijm gebruiken. (PolyURethaan montagekit)
BramS schreef:
Extra vraag:
Op de meeste houten trappen zit een rubberen anti-sliprand. Deze zit normaal een 5-6 mm in de trede gefreesd. Is hier een ondiep alternatief voor?
2 of 3 mm aluminiumstrip? Je wilt dus èn een neus èn zo'n strip?!
Ik denk dat bovenstaande optie (halfronde lijst) alles dekt...
BramS schreef:
"De trapboom zou ik gewoon schilderen of beitsen." Is ook mijn idee
Mooi!!

Nu we toch zo uitgebreid bezig zijn [ :!: ]
Misschien is het leuk als je wat foto's plaatst van zowel het proces als het eindresultaat...
Dit is een weinig voorkomend klusje maar ik kan me voorstellen dat andere mensen enthousiast raken over dit topic en ook zoiets willen doen.
Dan zou dit een mooie referentie zijn!

Succes!
 

BramS

  • #9
Effe de tussen stand.

Ik ben bezig uit te zoeken welke hout soorten mooi/geschikt zijn en waar ik die kan krijgen en op maat kan laten maken. Een mooie link is deze.
Hier staat (te) veel houtsoorten met hun eigenschappen met foto's op.

Ik denk te gaan werken met 6-8 mm hardhout OP de trede en 4 mm tegen de voorzijde van de trede. Het kopschot zal dan ook 6-8 mm gaan worden om het de timmerfabriek niet moeilijker te maken.

Ps. Bestaan er bepaalde technieken/machines om dunne breede planken te laten zagen. Hierdoor kan ik mogelijk het benodigde volume van het hout reduceren ($$), als ik het bij de juiste fabriek bestel.

Ik ben nog opzoek naar een nette methode voor grip op de trede. Ik heb al stroeve tape gevonden welke mogelijk geschikt is. Is echter te breed (30mm ipv 10-15mm), effe door zoeken/vragen dus.
Een alternatief is 10mm van de trede af te zagen (wel veel werk :( ) aan de voorzijde en dit weer op te vullen met een masieve lat aan de voor zijde van de trede (ik zal een schets maken om te verduidelijken)

Ik ga binnekort een proef maken met MDF ofzo. Dan weet ik op het werkt en heb een beetje een idee van de tijd die het me kan gaan kosten.. Ik zal het netjes fotograferen en beschrijven. Ik nl. ook nog het probleem dat de werkplaats (van mijn pa) het komende half jaar niet beschikbaar :x is wegens verbouwing.

Groeten,
Bram.
 

EdP

  • #10
Goeiemorgen! Wat een boel houtsoorten. Handige link.
 

H@ns

  • #11
Wat een heerlijke site!

Dat zagen zal niet mee vallen maar misschien is er een bedrijf dat hier iets voor heeft? Ik denk meteen aan parketproducenten...
Anders is het een optie om fineerresten te kopen.

Dit is de overgebleven plank uit een stam waar leeuwenburgh.com/ dutch/horizontaal/ index2bh.htm fineer van gesneden (url werkt helaas niet meer) is zo'n 12 tot 15mm dik. (herkenbaar aan de deuken in de langskanten waar de grijper heeft gezeten)
Deze zijn dus wel zuiver kwartiers (zuiverder kan niet :P )
Ze worden in klassieke meubels gebruikt om lazijden mee te maken omdat deze doorgaans 8mm dik zijn en rete stabiel moeten blijven!

Andere tip; informeer eens bij een goed gesorteerde fijnhouthandel bijvoorbeeld die in Arnhem, zij kunnen je zeker verder informeren!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu