Douchedrain plaatsen in beton cire advies gevraagd vloer

Cuprani

  • #1
Ik wil een douchedrain plaatsen in mijn badkamer, en ik heb hiervoor een easy-drain-compact-30-modulo-stone-douchegoot-met-waterslot-30-90cm-rvs-edm1nat900 - 80 cm Easy Drain compact 30 besteld met een inbouwdiepte van 63 mm.

Ik wil de vloer niet afwerken met tegels, maar met beton cire.
De beton cire is eigenlijk een cement gebonden pleister met een mooi kleurtje. Deze wordt afgewerkt met een 2 componenten lak om het geheel volledig waterdicht te maken. Dit komt zowel op de douchevloer als op de muur.

Graag ontvang ik wat advies over deze klus.
Bij de Hornbach adviseerde zij om de complete vloer in/op te vullen met zand cement. Hiermee zou ik tevens het afschot mee kunnen creëren als voorbehandeling op de beton cire. Echter is zandcement volgens de specificaties niet krimpvrij.
Volgens de Hornbach medewerker maakt dit niks uit en wordt dit altijd zo gedaan.

Ze verkopen ook krimpvrije gietmortel. Deze is echter een stuk dunner van specie en maar liefs 4 keer zo duur.

Dus wat is verstandig? Kan ik bijvoorbeeld 1 zak krimpvrije mortel halen om de drain in te fixeren en de rest met zandcement? Of heb ik nog andere opties?

Hier foto's van de huidige situatie:



Het oppervlak is +/- 90 cm x 150 cm.
Er komen glazen douchewanden in deze opstelling waarbij de eerst 60 cm dus als inloop fungeert.


In die eerste 60 cm leg ik de vloerverwarming ook door. Dit moet tevens het hoogste punt worden.

Er komt een granieten dorpel omheen te liggen (4 cm breed 3 cm hoog). Indien noodzakelijk kan ik de dorpel nog 1 cm hoger leggen op de vloer zodat ik totaal (5 + 3 + 1) 9 cm heb.

De dekvloer is reeds uitgehakt en was helaas maar 5 cm. Er was een elektra leiding geraakt die ik 1 cm in de betonvloer heb gelegd bij het herstellen er van.
Dit ging vrij simpel dus ik wil waarschijnlijk ook voor de riolering 1 cm van de betonvloer slijpen zodat ik voor het riool voldoende afschot heb. (Dit durf ik wel aan zonder de bewapening te raken).

Het riool wordt 40mm en de totale afstand naar de 50mm afvoer in de vloer wordt dan 1 meter. Ik wil hier 1 cm afschot in aanbrengen.

Hoe kan ik het beste de vloer zelf van afschot voorzien? Dit moet totaal 1,5 cm zijn over de totale 150 cm, maar hoe doe je dit netjes? Schuine latjes over de lengte richting leggen en een kam er overheen trekken? Of hebben jullie misschien nog andere tips?

En hoe werk ik de goot verder af?

Ik heb loodmenie gekocht en zal de onder en zijkant insmeren en zand er overheen strooien.

Normaal kit je de drain ook voor de tegels, maar bij mij komen er dus geen tegels maar beton cire. Is het verstandig om een ruimte over te houden tot de goot zodat ik de boel nog kan kitten? Of kan de beton cire straks gewoon opgezet worden tot tegen de goot? (er komt nog een 2 componenten dichtmiddel overheen).

Omdat de vloer meer 1 geheel wordt heb ik ook (nog) geen folie oid gekocht, wat je normaal wel gebruikt voor tegels. Dit heb ik niet gekocht omdat dit volgens mij niet zo veel toevoegd? Of zie ik dat mis en kan ik tussen de dekvloer en het betoncire beter wel nog folie leggen en met een dichtmiddel/pasta aansmeren?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #2
    Ik zou van het hele idee afstappen, om dit op de vloer te gaan gebruiken.
    Zeker omdat je 3 verschillende soorten aansluitingen van wand/vloer hebt.

    Dit is vragen om lekkage problemen.

    Ook kun je dat spul niet zo maar even op de muren en vloer smeren, daar moet een hele voorbehandeling aan vooraf gaan, met vrij dure materialen.
     

    Cuprani

    • #3
    Waarom zou ik dat moeten laten? En wat Is duur?
    Duur is niet onmogelijk..

    Ik kan alles 100 % in de Eurocol 685 Eurocoat zetten. Dus alle naden met band en de rest (gips en wand) in een dekkende laag..

    Dat is duur spul, maar dan ben ik 100 euro extra kwijt.. Of is dat niet afdoende..

    Verder regelt de stukador dat het lekvrij wordt. Aanbrengen kost ook 1500 euro voor 10 m2, maar dat heb ik er voor over.
     

    Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #4
    Mooi zo, gewoon doen dan.
    Maar ik heb in het verleden al veel problemen hiermee gezien.

    Pff ik wou dat ik ook maar stucadoor was geworden, in plaats van tegelzetter.
    Die verdienen zo te zien nog meer, voor die paar M²
    Had ik aan een uurtje werken per maand genoeg.
     

    Cuprani

    • #5
    Zandcement a 3 euro per 25 kg?
    Of toch de krimparme mortel a 20 euro per 25 kg gebruiken om de goot te verankeren, uit te vullen en egaliseren?
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #6
    Of deze toevoegen aan een standaard zand-cement dekvloer:



    In onze woning zijn deze in alle dekvloeren verwerkt. Echter zettingsscheuren hou je er niet mee tegen.
     

    Cuprani

    • #7
    Dat is iets van glasvezel of een polyester vezel zo te zien. Houdt dat krimpen tegen dan? Of maakt het dat alleen steviger?

    Wat is de exacte benaming hiervan en welke eigenschappen voegt het toe?
     

    Cuprani

    • #8
    Heb het al gevonden, maar je mag geen merken noemen hier natuurlijk. Zelfde merk als mijn BBQ zo te zien :mrgreen: Kosten vallen ook mee zo te zien.
     

    Hessie

    Specialist Verwarming
    • #9
    Laat de stucadoor ook even de garantie op de waterdichtheid op papier zetten.

    De combinatie houten wand met gipsplaten + beton ciré, aangesloten op een massieve muur, in de douchehoek, is zo ongeveer een garantie op ellende.
     

    Cuprani

    • #10
    Ook wanneer goed afgewerkt met kimband?
    Zo ja, waarom?
     

    Hessie

    Specialist Verwarming
    • #11
    Omdat alle materialen verschillend uitzetten, daarnaast veert de houten wand teveel. Gevolg is (haar)scheurtjes die gaan lekken. Daar helpt geen kimband meer tegen.

    Hout in de badkamer (en zeker in de douchehoek) is gewoon een no-go.

    Bovendien zijn de regels achter de gipswand trouwens verkeerd geplaatst, deze hadden 90 graden gedraaid moeten worden om een beetje sterkte te geven.
     

    Cuprani

    • #12
    Op zowel 80 cm als op 160 cm hoogte zijn de staanders verankerd aan de muur! Onder aan de vloer en boven aan het plafond natuurlijk ook. Je kan er met 100 kg tegenaan springen en dan zit er nog geen beweging in!

    Er is voor hout gekozen omdat er nissen/uitsparingen in de muur zitten. Dit vergemakkelijkt de montage.
     

    Hessie

    Specialist Verwarming
    • #13
    Ik help je hopen dat het goed gaat, maar zelf had ik het nooit zo gemaakt.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu