Dolle - kapotte imbus-schroef

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #21
Ik zou eenvoudig beginnen met de bout goed inspuiten met WD40 en tijdje laten inwerken.

Dan proberen sleufje te slijpen en met schroevendraaier los te draaien. Het wil nog wel eens helpen om met een hamer zachtjes wat tikken op de schroevendraaier te geven.

Lukt dit niet dan zou ik uitboren met de gereedschappen die je hebt. Zorg eerst dat je een center hebt door bijvoorbeeld eerst een heel klein stukje met een groter boor te doen. Dan boren met een mm kleiner dan de bout.

Je hebt al vrij snel de kop van de bout los geboord. Dan kun je het deksel van de spot af nemen.

Vervolgens met een (grip)tang proberen het restant van de bout alsnog eruit te draaien.

Lukt dit niet dan alsnog verder boren.
Uitzetten e.d. valt volgens mij wel mee.

Ik heb het op deze manier vaker gedaan en werkt eigenlijk altijd.
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie en Anthony-67

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #22
Een (linkse) boor is niet geschikt om een bout los te draaien.
Met het onderste setje op de foto heb je de minste kans op doordraaien, daar zit fijnere schroefdraad op wat inhoudt dat er meer grip is en minder kans op uitzetten van het boutje.
Verwacht niet teveel van die tap.
Bij een 5 mm boutje een gaatje boren van 3 mm of iets groter als de tap dikker is, in elk geval niet te diep boren om te voorkomen dat de kop van het boutje af knapt.
Lukt het helemaal niet dan verder boren en een zelftapper gebruiken als bout.
Denk ook aan de tip hierboven met een torx bitje.
 
  • Like
Waarderingen: Anthony-67

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #23
Dat schroefverwijdersetje heeft meerdere maten. Zo te zien heb je de kleinste maat gebruikt. Gebruik gewoon eerst eens een maatje groter :idea:
 

Anthony-67

  • #24
Hij maakt er bij de kleine maat die mij al te groot leek er alleen maar een kuiltje in. Waarom zou hij zich bij een grote maat in vastgrijpen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Krunnie

Specialist Elektra
  • #25
Hij moet zich vasthappen. Bij een grotere maat is er meer vlees van de boutkop om zich in vast te bijten.

Als het kan met de hand proberen of anders met een accuboormachine met twee snelheden en dan heel langzaam op de lage snelheid. Als hij in één keer op hoge snelheid hapt dan hakt hij waarschijnlijk weer materiaal van de kop weg en wordt het gat alleen weer rond en groter.
 

cool1

  • #26
' dat zullen ze mij aanrekenen ' schrijft TS. Uit de hand gelopen klus denk ik.
Nouja 1x uitschieten met boor of frees en je hebt een lelijke beschadiging. Een groot avontuur als je de techniek onvoldoende beheerst. Succes.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #27
Nogmaals: een torx-bitje werkt perfect, maar wel met zoals aangegeven met een losse bithouder langzaam eruit draaien.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #28
Als er al met een schroefverwijderaar in geboord is, verwacht ik niet dat een torx nog pakt. Maar het is makkelijk te proberen als je die bitjes hebt liggen.

Ik heb ook een (goedkoop) schroefverwijdersetje. De eerste keer gebruik (de kleinste maat) dacht ik ook dat wordt niets, maar een maatje groter pakte wonderbaarlijk goed! Meestal eerst met de achterkant opboren.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #29
rvs is raar spul als je niet koelt wordt het ontzettend hard en komt een standaard boor er niet meer in.
 

Lampje45

  • #30
Hoe kleiner je boort hoe minder grip of je hebt en hoe kleiner de kracht die je uit kunt oefenen, want als je met een linkse tap het niet voor elkaar krijgt en die breekt dan ben je verder van huis. Want een goede linkse tap is keihard en die boor je niet meer uit. De setjes die je toont als ik de prijs bekijk durf ik te twijfelen of je daar enige kwaliteit van zult kunnen verwachten.
Want vergeet een ding niet!! Goed gereedschap is het halve werk en dat is niet te koop bij de discounter met het blauwe logo. En zoals meerderen al aangegeven hebben bij de montage alle bouten invetten met een zeewaterbestendig vet. Dan rotten ze ook niet vast.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #31
goedkoop is relatie.
die verwijder bitjes zijn een beetje taps en werken uitstekend als je ze goed gebruikt het is vooral belangrijk dat diep genoeg uitboord zodat het schroefdraad over een relatief grote hoogte past.

in tegestelling tot een tap zal het bitje niet breken omdat daar meer materiaal in zit dan in de schoef
 

straten91

  • #32
Ik had als ik jou was inderdaad ook een nieuwe gekocht!
 

Tiho

  • #33
Boertje125 schreef:
rvs is raar spul als je niet koelt wordt het ontzettend hard en komt een standaard boor er niet meer in.
Een cobaltboor ook niet hoor. Als je een keer geboord hebt tot het rood wordt, kun je beter ernaast boren.

Dat kan in dit geval niet. Ik zou als het echt eruit moet een nieuwe lamp zoeken.

En @Jan. Een linkse boor krijgt vaak de bout al los als hij hapt tijdens het boren. Waarom zou dat niet geschikt zijn ?
 

Lampje45

  • #34
Als het echt vast gerot is dan maakt die happende boor weinig indruk, waarschijnlijk breekt dan de boor als je hem stevig vast hebt.
 

cool1

  • #35
Ben wel benieuwd hoe ver TS met alle tips is ?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #36
@Anthony-67 hiermee nog verder gekomen? Na het overweldigend aantal reacties zijn we ook wel benieuwd naar de afloop natuurlijk :wink:
 

pba7

  • #37
Heb net hetzelfde gehad. Niets lukte. Een zeskantsleutel eraan gelijmd met secondelijm. En dan kwam hij gewoon wél mee :-)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #38
Het risico is dan wel, dat wanneer de secondenlijm heel even, hoeft maar een minieme hoeveelheid te zijn, naast de schroefkop terecht komt, deze zich vastzuigt in de ruimte tussen schroefkop en de omgeving ervan. Een betere borging bestaat haast niet, dus dan krijg je de schroef gegearandeerd helemaal niet meer los. :?
 

Anthony-67

  • #39
Vorige jaar was in de initiator van dit topic . Een aantal mensen hebben mij proberen te helpen met hun adviezen. Het leek me welzo aardig met feedback te komen want vandaag ( 3/4 jaar later) heb ik het probleem kunnen oplossen.

Eerder had ik een schroef verwijdersetje bij een bekende NL winkel beginnende met een A gekocht. Deze set was te groot en te grof voor de imbus en maakte het probleem alleen groterr. Onlangs heb ik als laatste poging een screw-extractor setje gekocht bij een bekende Chinese webwinkel en ben daar vandaag mee aan de slag gegaan. Eerst leek het niet te werken totdat ik de extractor schroef met geweld in de imbusschroef heb geslagen. Toen kwamen ieder van de 4-dol gedraaide imbus schroeven elk los.

De imbus schroeven zijn buiten door de blootstelling aan vocht geoxideerd en door de kleine imbus opening en de masale kracht die nodig is om ze los te krijgen, draaiden 4 van de 8 te openen schroeven dol.

Het probleem is opgelost. Bedankt voor het meedenken.

Mvgrt - Anthony

H5ec09b843ec7419fb3ffc1b3cbc536adk.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Rooster

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #40
Nu de nieuwe schroeven wel voorzien van een beetje kopervet dan kun je ze de volgende keer ook gewoon weer losdraaien zonder dat ze vast zijn gaan zitten.
Trouwens nu wel gevonden wat de oorzaak was waarom het lampje het niet meer deed?
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
1
15
8
8

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu