Doe-Het-Zelf vloerverwarming infrezen en vloeropbouw: Wapenen of niet?

Hi klussers!

Wapenen bij een ingefreesde vloerverwarming... ik snap er niets meer van!


Hier onze situatie..
We hebben een klein huisje van 43m2 op de begane grond waar we een vloerverwarming in willen.
We hebben de tegels er al uit, nieuwe leidingen omgezet etc en hebben nu minimaal 3cm (waarschijnlijk) zandcement als de bovenste laag.

In die 3cm willen we vloerverwarming frezen. Daar bovenop heb ik gelezen moet er nog minimaal 30mm aan dekkend materiaal om de warmteverdeling goed te krijgen.

Oorspronkelijk dacht ik; eerst nu egaliseren (vloer is oneffen met overal 5mm kratertjes), dan frezen, dan weer egaliseren (30mm), maar dat kost zo'n 2000 euro alleen aan egaline.
Nu kwam het idee om zandcement te gebruiken als tussenlaag dus... egaliseren (5mm), zandcement (25mm) en dan weer egaliseren (5mm). (scheelt honderden euros)

Ik heb sterke en buigbare egaline gevonden (Atlas SMS 30, CT-C30-F7) die in het budget past, en we zijn van plan om het sneldrogende zandcementmortel van Sakrete te gebruiken (CT-C30-F5).
Nu lees ik hele tegenstrijdige berichten over wapenen bij een ingefreesde vloerverwarming...
--- wapenen MOET of de vloer barst
--- niet wapenen bij een ingefreesde vloerverwarming want dan gaat ie barsten
--- wapenen met vezels is niet voldoende, dat werkt maar 28 dagen tenzij er additieven in zitten, daar moet alsnog een wapeningsnet in
--- een wapeningsnet hoeft pas boven de 20m2

Ik zie door de bomen het bos niet meer, maar wil graag een stevige vloer. Ons plan is om door het hele huis dezelfde vloer te hebben, dus ook de badkamer. We willen de geegaliseerde dekvloer uieindelijk een 2 deelse PU coating geven als afwerking.

En als wapenen moet... welke kies je dan? En waar haal je dit?

De vloer moet echt zo dun en goedkoop mogelijk zonder in te leveren op kwaliteit (leuke combi, ik weet t), dus alle informatie is enorm welkom!
 
Wat is er mis met infrezen, sleuven dichtsmeren, egaliseren en afwerkvloer eroverheen?

Hebben wij ook gedaan, 4mm egaline en 3mm dik plak pvc.

Stuk minder dan die 30mm die jij wilt.
 
Durf niet te zeggen wat wel of niet 'verplicht' is hierin, maar de titel zegt al voor een nog aan te brengen dekvloer.
Die zandcementvloer van 3 cm die je noemt is al je dekvloer, daar hoeft er niet nog eentje bovenop.
 
Gewoon sleuven (laten) frezen de slangen erin leggen en inderdaad egaline er over zodat de vloer glad en vlak is.
Hoe dikker de laag is die boven de slangen komt des te langer het duurt voor dat het warm wordt.
De temperatuur is dusdanig laag van een vloersysteem dat zo glad afwerken gewoon prima is.
Leg er wel genoeg slang in, zodat het ook echt warm kan worden in de woning?

Vr Gr en succes ermee
 
Wat wij hebben gedaan:

1. In bestaande dekvloer van 5cm sleuven frezen
2. Slangen er in
3. Met krimpvrije mortel sleuven dicht gesmeerd (geen tegellijm genomen). Goed laten drogen.
4. Dunne laag egaline er overheen. Goed laten drogen

Al jaren plezier van.
 
Als ik zie hoe ze in die pdf het patroon leggen, dan lopen ze een beetje achter.
Ik lees daar niks over warmteverdeling (maar snel gelezen dus zeg gerust op welke pagina het staat)

Zandcement zelf heeft een minimale laagdikte van ongeveer 3 cm. Mogelijk is dat de reden waarom het zo "moet"

In dit geval is de huidige dekvloer 3 cm.
Niet (zomaar) dieper dan 3 cm frezen, anders verzwak je de constructievloer. 20mm is al diep genoeg. Dichtsmeren, dunne laag egaline.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan