DIY open kast / roomdivider

Neb

  • #1
Hallo allemaal,

Ik was van plan om zelf een open kast / roomdivider te maken, gebaseert op mn eigen design. Aangezien dit de eerste keer is dat ik een meubelproject probeer, heb ik nog wat zorgen, voornamelijk over de bevestigingen tussen het hout en de algehele stevigheid van de constructie. Het zal voornamelijk een display kast zijn aan de bovenkant, met opberg ruimte aan de onderkant.

Het design is als volgt, alle vakjes met een groene streep door de achterground gaan een achterkantje hebben van hetzelfde hout als de planken, al de andere vakjes zijn open. De tekening is volledig op schaal gemaakt:



Ik was van plan de gehele constructie uit meubelplanken van 40cm breed and 1,8 cm dik te maken, heb hiervoor vurenhout gekozen. Ik wil uiteindelijk in het onderste gedeelte van de kast nog plankes maken, of misschien een schuiflade, om meer opbergruimte te hebben. Voor de connecties tussen de planken dacht ik aan houtepluggen en houtlijm, met alleen schroeven voor de lange plank die het onderste en bovenste gedeelte scheidt.

Als iemand met wat ervaring naar mijn ontwerp kan kijken en mij kan vertellen of dit gaat lukken of niet dan ben ik heel dankbaar! Ik zat er nog aan te denken om versteviging aan te brengen in het onderste gedeelte door het frame te versterken met wat houten balkjes aan de binnenkant.

Alvast bedankt voor alle reacties!
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Nicklatu

    • #2
    In principe is het mogelijk wat je heb getekend.Achterwand in bepaalde delen voorzien is een goede zaak. Het houd je roomdivider haaks en stevig.
    Verbinding met deuvels is een goed uitkomst, mits het strak in past. Probeer zoveel mogelijk lijmoppervlakte te creëren. Je gaat immers kopshout verlijmen.

    Maar even een vraagje, laat je het los in de ruimte staan?
     

    Neb

    • #3
    Dank je wel voor je reactie! Fijn om te horen dat het project in ieder geval 'mogelijk' is, nu is het aan mij om het waarheid te maken.

    Ja het was de bedoeling om hem los in de ruimte te laten staan, er zou wel 1 zijkant tegen de muur aan staan, maar ik was niet van plan om het vast te maken. Denk je dat het een probleem kan zijn omdat hij maar 40cm breed is?
     

    Nicklatu

    • #4
    Ik denk idd. dat het een probleem zal kunnen veroorzaken. Ik ga altijd vanuit dat er iemand ertegen aan loopt. Je kan bij het opbouwen zelf even testen en als nodig toch even vast te maken. Ik zet bij klanten altijd de kastenwand vast, dit ook om mij te verzekeren. Ik weet niet of je vloer waterpas staat (Lijkt me sterk) en of er toevallig een bobbel in de vloer is waardoor je divider een beetje wankelt.

    Ik zou de 2 buitenzijde door laten lopen. Zo zie je de kopsekant van de dek en bodem niet en heb je voor de bodem, dek en tussen schap 1 maat.

    Ik ben benieuwd naar de resultaat. Heel veel succes!!
     

    Frank

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #5
    Voor zo'n project zou je kunnen overwegen om een lamello machine aan te schaffen. Niet zo'n heel dure professionele.
    Wel eerst even oefenen met wat reststukjes hout vwb aftekenen .
     

    Neb

    • #6
    Bedankt voor jullie reacties! Ik zal dan inderdaad wat beugels aan de bovenkant monteren om hem aan de muur vast te maken, als hij staat. Is een goed punt, dat er iemand tegenaan kan lopen, wil niet dat hij omvalt! Ik heb een erg hobbelige vloer dus die zekerheid is inderdaad wel fijn.

    Ik dacht dat het steviger zijn zijn als ik de boven en onderkant op de buitenzijdes zou laten leunen? In plaats van de buitezijdes helemaal door te laten lopen. Het ziet er wel mooier uit als ze doorlopen, dus als dat stevig genoeg is dan doe ik dat!

    Lamello machine is een interessant idee, zou wel compleet nieuw zijn voor mij, ik heb wel ervaring met deuvels, hebben lamellen veel voordelen over deuvels? Het lijkt me wel makkelijker en meer beginner vriendelijk dan met een boormachine gaten boren voor deuvels, heb ik daar gelijk in?
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #7
    Met deuvels werken is een stuk lastiger dan lamello's. Deuvels moeten in 2 richtingen op de juiste maat zitten, lamello's maar in 1. Ze verwerken vlugger als deuvels, maar de instap modellen van deze machines zijn niet echt nauwkeurig.
     

    Nicklatu

    • #8
    Op mijn werk gebruik ik altijd lamello's. Het gaat sneller en je krijgt een breder lijmoppervlak. Werking van lamello en deuvels is het zelfde. Je creëert groter lijmoppervlak en de deuvel/lamello zet zich uit in het gat/gleuf. Met een lamello kan je in de lengte enigzins iets verschuiven, is het niet zo dan kan je de lamello wat dieper zetten.

    Met een lamello kan je snel een tussenschap frezen. Hoe dat werkt kan je op youtube bekijken.

    https://www.youtube.com/watch?v=Mdjei_54mEM

    Vanaf 6:00 minuten wordt dat haarfijn uitgelegd en op die manier produceer ik kasten in een mum van tijd.

    Zoals ik net aangaf. Lamello's zetten zich uit in het lijm, daarom moet je altijd de lamello's droog bewaren.

    Je heb gelijk dat als je de bodem/dek door laat lopen steviger is, als je een poot onderzet wat niet direct onder de zijde staat. In jou geval staat het koud op de vloer waar de druk op de zijde direct op de vloer komt en niet op de bodem.
     

    Neb

    • #9
    Okay, ik ben overtuigd, heb een lamello machine besteld en heb die hopelijk maandag binnen. Ben nu alles aan het afmeten en dan ga ik maandag aan de slag met een huur cirkelzaag van de praxis. Ik zal een update posten na de kerst met de voortgang van dit projectje.

    Bedankt voor de hulp in ieder geval, en fijne feestdagen alvast!
     

    LHelson

    • #10
    Gezien de 'beperkte' breedte zou ik er toch ook voor kiezen om de kast vast te maken. Je weet maar nooit... Veel succes ermee! Benieuwd naar het resultaat.
     

    Frank

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #11
    Een advies nog, maak vanuit je tekening een zaagstaat van alle delen. Verwerk die zaagstaat in een tekening hoe je die delen het meest economisch uit platen hout van standaard afmeting kan zagen (122 x 244 of 125 x 250) en laat het zagen door de houthandel waar je het hout koopt met een formaat zaag.
    Dat scheelt echt een heleboel werk en je hebt het keurig op maat.

    Ik maak zelf ook wel eens wat meubels uit plaatmateriaal en ik heb een cirkelzaag met geleider en een compacte zaagtafel. Maar als je zoveel verschillende stukken met allemaal dezelfde breedte moeten hebben dan is laten zagen met een goede formaatzaag heel prettig en scheelt veel ergernis en nawerk.
     

    Neb

    • #12
    Dat is goed advies Frank! Helaas had ik het al in mn hoofd gehaald om een cirkelzaag te huren, en het zelf te proberen. Ik had meubelplanken van de Hornbach gehaald die allemaal al 40cm breed waren, dus gelukkig hoefde ik over het algemeen alleen de lengte goed te zagen.. Maar inderdaad! Wat veel werk, en frustrerend ook om de juiste lengtes, tot op de milimeter te krijgen. Volgende keer laat ik het 100% door de bouwmarkt doen, want het was echt een frustrerend process, wat veel te veel tijd opnam ook nog.

    Verder zijn die meubelplanken echt scheef, en krom, wat het ook niet makelijk maakt bij het in elkaar zetten.

    Dit is het frame in elkaar:



    Het probleem wat ik heb, en dit is in 90% van de verbindingen zo, is dat het hout niet lekker op elkaar aansluit, wat tot echt een erg fragiele kast leid.

    Ik vroeg me af of dit normaal is met zulk krom hout, of dat het verkeerd gedaan heb. En verder, wat de oplossing is om verder te gaan. Hier een voorbeeld:



    Zoals jullie kunnen zien, er is een grote kier tussen de verbindingen, waardoor de oppervalktes dus niet aan elkaar gelijmd worden, alleen de lammello's. het hout van de meubelplanken lijkt krom getrokken waardoor dit een erger probleem wordt. Ik heb geen grote houtklemmen voor meubelair als dit, ik doe mn best met twee bagage banden. Ik dacht, als ik gewoon gewicht op de verbindingen leg, dat het genoeg zou zijn om de verbindingen bij elkaar te houden terwijl het droogt, maar ik ben nu bang dat ik zoveel gewicht nodig heb dat de kast in elkaar stort, alleen maar om de verbinding hierboven dichterbij elkaar te brengen.

    Dit is een overzicht van mijn voortgang op het interieur van de kast:



    Elk advies is welkom, ik had gelezen dat je de kieren op kunt vullen met houtlijm, en wat zaagsel van het hout zelf (waar ik genoeg van over hebt), maar ik heb ook houtvuller gezien van vurenhout, waar ik dan meer naar neig.

    Kan ik dit op een van die manieren oplossen? of is er een betere manier, of ben ik gewoon gek bezig en gaat dit ding in elkaar storten als ik er ook maar wat mee doen? Hij wordt nu helemaal met houtlijm en lamello's in elkaar gehouden, ik ben bang dat als ik degelijke schroeven in de planken boor, hij gaat splijten omdat het redelijk dun is (1,8mm). Elk advies is welkom! En hartstikke bedankt voor al het advies tot nu toe!
     

    Frank

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #13
    Beetje mosterd na de maaltijd, maar dit soort meubels maak je beter uit mdf. Met dat meubelplaat moet je ook een beetje geluk hebben qua vlakligging. Als het van erg jong hout gemaakt is dan loop je dit risico.
    Maar je moet ook waar mogelijk lijmtangen gebruiken ipv spanbanden.
    18mm is wel te schroeven indien goed voorgeboord.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu