Discussie: CV Tuning

Chathanky

  • #21
Ketelman, in de beantwoordingen heb ik naar mijn weten ook de vragensteller duidelijk beantwoord, als er antwoorden volgen die niet kloppen wil ik deze wel recht kunnen zetten, mocht dit bij mij gebeuren heb ik er ook geen probleem mee. dat er leden zijn die moeilijk te overtuigen zijn komt wel eens voor.

Ik zal zoveel mogelijk rekening mee proberen te houden om het begrijpend te houden, mocht dit niet zo zijn hoor ik dit graag.

Ik denk dat niemand gebaat is met verkeerde info,

Groeten, Chathanky
 

Ketelman

  • #22
Nee ik weet het Chathanky maar er zijn meer posts verzand in een ja/nee discussie.
Er zijn jammer genoeg bepaalde personen die, niet gehinderd door enige kennis, gelijk willen hebben.

Jij houdt het wel begrijpelijk en hebt ook wel gelijk met je anwoorden die je geeft maar dat geldt helaas niet voor ieder die aan deze discussie meedoet.
 

Intersloop

  • #23
De nefit modulerende thermostaten bepalen inderdaad hoe "hoog" een toestel aangestuurd wordt. Vraagt u weinig warmte, dan zal het toestel laag blijven branden. De temperatuur in het toestel zal dan meestal niet hoog worden. Het is niet helemaal duidelijk of u wel of niet weersafhankelijk stookt.
 

Leandres

  • #24
Ik stook NIET weersafhankelijk.

Erg leuk dat deze topic nu uitdraait op een heuze discussie. Waar het mij om gaat is, hoe kan ik mijn installatie zo zuinig mogelijk afstellen.

Helaas ben ik op meer "min" punten gestuit. Mijn radiatoren zijn niet kruislings aan gesloten qua water aanvoer/retour. Ik heb gelezen dat dit negatief water stroming betekend.

Ook zit er in mijn installatie wat 'buis' fouten. Met andere woorden, 2 radiatoren op 1x 15mm aanvoer en 1x 15 mm retour, ipv een 22mm voeding en een 15mm aftakking.

Maargoed, de opzet was, hoe zo zuinig mogelijk je cv installatie afregelen.
 

Chathanky

  • #25
Ik kan je mischien gerust stellen dat kruislings aansluiten alleen echt nodig is voor lange standaard radiatoren vanaf een meter of twee.

Wat betreft de aftakking van twee radiatoren met een 15 mm voeding is ook niet rampzalig zolang het geen enorme vermogens zijn moet je er niet zo druk maken.
 

Leandres

  • #26
Chathanky schreef:
Ik kan je mischien gerust stellen dat kruislings aansluiten alleen echt nodig is voor lange standaard radiatoren vanaf een meter of twee.

Wat betreft de aftakking van twee radiatoren met een 15 mm voeding is ook niet rampzalig zolang het geen enorme vermogens zijn moet je er niet zo druk maken.
Ok als jij als specialist dat zegt, geloof ik je op je woord. Maar wil dan wel gelijk ff gebruik maken van de kennis. ;)

Heeft het misschien nog zin om eventueel de voeding van 22 mm te verlengen tot zo dicht mogelijk bij de radiator?

Bij mij gaat dus in de voorkamer 2 x 15mm (aanvoer + retour) naar boven, en daar zitten dus voor de 2 voorste slaapkamer de radiatoren op.

Achter in mijn kamer gaan ook 2 x 15 mm pijpen naar boven en daar zit slechts 1 radiator op voor de studeer kamer.

De badkamer heeft zijn eigen rechtstreekse voeding op de 22 mm.

Maar het nog wat uit hoe lang de 15mm pijpen vanaf de voeding zijn? Of heeft dat geen invloed, zolang er 1 radiator op 1 x 22mm aftakking zit?
 

Chathanky

  • #27
Als je een 22 rechtstreeks van een 22 voedingsleiding haalt heb je het voordeel dat er meer water verdeeld kan wordt over de 2 radiatoren.

Ik neem aan dat je voetventielen hebt in deze radiatoren en dat ze ingesteld zijn voor het vermogen wat je radiator vraagt. In dit geval zal het niks uithalen, de hoeveelheid water is dan zo gereduceerd dat dit ook over een 15 mm kan lopen.

De 22 mm is eigenlijk alleen voor een voedende lijn omdat in het begin van het circuit een grote capaciteit nodig is om alle radiatoren te voorzien verder in het circuit is de capaciteitsbehoefte minder omdat hier nog maar enkele radiatoren overblijven.

Een 22 mm leiding geeft op lange circuits minder leidingweerstand en een lagere stromingssnelheid.

Zelf zou ik hier niks aan veranderen, het is een hoop werk voor een minimum aan resultaat. Dit soort dingen zou je bij een geheel nieuwe installatie wel kunnen overwegen.
 

Leandres

  • #28
Mijn langste radiator is 225 cm lang. Is nog een oude maat.

Wat mijn opvalt is dat vaak de radiatoren onder "koud" cq "lauw" blijven. Mijn gevoel zegt dat dit komt doordat hij niet kruislings aangesloten is, of omdat er te weinig capaciteit of waterdruk door de radiator stroomt.

Ik kan het natuurlijk mis hebben.

Het is overigens bij meerdere radiatoren in mijn instalatie het geval.

Ik heb geen voet ventielen, in geen enkele radiator. Ik heb simpelweg in mijn 2 slaapkamers de radiator kranen vervangen voor thermostaat kranen.

Zijn voetventielen makkelijk te plaatsen? Of moet ik hiervoor het bestaande leidingwerk aanpassen ?
 

Fiesiekus

  • #29
Leandres schreef:
Zijn voetventielen makkelijk te plaatsen? Of moet ik hiervoor het bestaande leidingwerk aanpassen ?
Het plaatsen van voetventielen is veel werk; bij alle radiatoren moet er een stuk van de retourleiding afgezaagd worden en de puntstukken in de radiatoren gedraaid worden. Dit alles natuurlijk nadat de hele installatie leeg is gemaakt. Nog afgezien van lekwater met van die zwarte smurrie erin.

Verder heb ik uit jouw eerste verhaal begrepen dat:
Ketelvermogen > radiatorvermogen > gevraagd verwarmingsvermogen.

En dat is in principe de goede verdeling. Verder worden je radiatoren lauw/koud aan de onderkant; knijpen via voetventielen werkt dan averechts op comfort. Verder is een lage retourtemperatuur gunstig voor het ketelrendement; er wordt dan meer warmte uit de rookgassen aan het CV water overgedragen door de hogere pinch.

Conclusie: wees blij met uw goed werkende CV-installatie en ga niets wijzigen in de vermogens/stromingen.
 

Bernhard

  • #30
Het temp. verschil tussen aanvoer en retour van een radiator mag bij de huidige buitentemp. niet meer dan ca. 10grd zijn.
Bij een veel groter verschil is er een probleem met de verdeling van het water. Als een of meerdere radiatoren eerder warm worden dan de
radiatoren in de woonkamer zal een te hoge aanvoertemp. ontstaan.
De radiatoren in de woonkamer blijven "achter" waardoor de thermostaat
de ketel langer zal laten branden.
En met zo'n situatie heb je een laag installatierendement.
Remedie is het inregelen van de te radiatoren die te snel warm worden.
Het inregelen kan door een stift in te draaien in de spindel van het radiatorventiel. Er zijn ook ventielen waarbij je het radiatorhandwiel
in een andere positie terug moet zetten. Met het inregelen wordt de weerstand verhoogd en zal door deze radiatoren minder water stromen.
Groetjes Bernhard.
 

Chathanky

  • #31
Bernhard,
hoe weet je nou dat bij Leandres de overige vertrekken voorlopen tov zijn woonkamer. ik kan dit nergens uit opmaken dat dit het geval is. Leandres schrijft dat hij in z`n slaapkamers 2 thermostaatkranen geplaatst heeft, dan is het wenselijk dat deze iets vooruit lopen op de kamerradiatoren, gelijktijdig is ideaal maar haast niet te realiseren, als het anderom is komen deze kamers niet op de gewnste temperatuur. Ook is niet bekend hoe zijn aanvoertemperatuur geregeld wordt. Alleen bekend is dat Leandres een modulerende ketel heeft zegt nog niks over hoe deze aangestuurd is. Hoe moet Leandres zijn ventielen inregelen als hij ze niet heeft?

Leandres,

Dat de radiatoren onder kouder zijn is heel normaal, het water geeft z`n warmte af en zal in de stromingsrichting afkoelen, daar krijg je ook het temperatuursverschil van aanvoer en retour. In oudere systemen is dit 20 graden in de nieuwere lage temperatuur verwarming (LTV) kan dit 10 graden zijn maar ook vaak nog 20 graden (50/30 of 40/30). Als je wilt weten of de stroming in een lange radiator goed is meet of voel het aan de bovenkant bij de aanvoer en aan het eind, zit hier een groot verschil dan hadden ze beter kruislinks kunnen zitten.

Als de kamer gewoon op temperatuur komt moet je je geen zorgen maken en dit zal niet leiden tot zuiniger stoken. Dit heeft alleen te maken met het verschil van aanvoer en retour temp.

Ik heb de regelingen van de nefit nog nooit nader bekeken, maar als ik het goed heb zit hier een modulerende pomp op, als deze regelt op de retourtemperatuur of aanvoer en retourtemperatuur zit je kwa zuinig stoken altijd goed. Als alle vertrekken ook de gewenste temperaturen halen valt er aan inregelen weinig eer te behalen.

Op de site van nefit moet je maar eens zoeken naar de installatiehandleiding jouw type ketel hierin staat de werking van de ketel uitgebreid beschreven.
 

Bernhard

  • #32
Chathanky,

Je hebt gelijk dat ik niet weet hoe de situatie is bij de vragensteller.
Het idee was om een manier te geven hoe je kan konstateren dat radiatoren later warm worden dan andereen dan inregelen.
Met de ventielen wordt bedoeld radiatorkranen, dit is bij de techneuten
een gebruikelijke omschrijving.
Over het rendement of de juiste werking van een ketel met thermostaten
ga ik me niet verdiepen dat is reeds uitgedokterd door de fabrikant.
Stooktechniek is niet mijn passie.

Het instellen van de aanvoerltemp. met de bedoeling daardoor zuiniger te stoken is niet haalbaar.
De benodigde aanvoertemp. wordt door de installatie en de omstandigheden bepaalt .
Voorbeeld, je geeft 1/2 gas in de auto met wind tegen ga je 55km/h en met wind mee 60km/h. Dus de ene keer moet je meer gas geven dan de
andere keer. En zo is het ook met de aanvoertemp.

Misschien is soms iets niet duidelijk omschreven , laat het weten.

De groeten Bernhard.
 

Chathanky

  • #33
Nee, niet echt duidelijk om hierin een verband te vinden.

Mijn visie op de cv techniek is dat je alle facetten moet kunnen, en dit hoeft niet alles in details te zijn maar wel de werkingsprincipes.

Als je je bezighoud met de regeltechniek is een ruime kennis geboden en nog verder op de details.

Hoe wil je iets goed in regelen als je de werking van bepaalde onderdelen niet weet hoe ze werken? Het stukje stooktechniek is de basis van dit geheel.
 

Bernhard

  • #34
Chathanky.
Geen enkel antwoord van je komt met de basistheorie overeen.
Je antwoorden zijn meer gevoelsmatig.
Om een cv-installatie optimaal te laten functioneren moeten alle onderdelen op elkaar zijn afgestemd. De ketel afstellen op een temp.
heeft niets te maken met het installatie-rendement.
Een auto heeft ook 4 wielen nodig om te rijden . En met een lekke band
zal meer brandstof verbruikt worden.
Het heeft voor mij geen zin dit onderwerp nog nader toe te lichten.

Vriendelijke groet Bernhard
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #35
Het lijkt mij dat deze discussie, voor welke klusser dan ook, niets meer oplevert dan onduidelijkheid.

Is het niet beter te stoppen met deze discussie ?

Groeten, Jan.
 

Klusidee ralf

Administrator
Admin
  • #36
Mee eens.

Einde discussie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu