Dilatie noodzakelijk?

Tom95

  • #1
Hoi allemaal,

Ben nieuw op het forum en zou graag jullie kennis en ervaring willen vragen voor mijn nieuwe project.

In onze tuin willen we graag een tuinmuur metselen als erf afscheiding. De muur wordt 20 meter lang. Hij begint tegen de aanbouw van de buren en eindigt tegen ons tuinhuis (die nog gebouwd/gemetseld) gaat worden. De tuinmuur gaat ongeveer 2 à 2,5 meter hoog worden (met toestemming van de buren).
Het liefst zouden we de tuinmuur in een rechte lijn metselen, zonder penanten of zigzag. Van een gepensioneerd metselaar heb ik vernomen, dat als de muur 30 cm dik is er geen penanten of zigzag nodig is.
Vervolgens wordt de muur beplakt met steenstrips om het uiterlijk van een oude Franse muur eraan te geven.

Echter ben ik zelf bang voor het schuren van de muur en in het ergste geval schuren in de aanbouw of tuinhuis, door de werking van de muur.

Het liefst zou ik het zonder dilaties doen, omdat het afbreuk doet aan het Franse muur uiterlijk wat we willen creëren.

Hoe noodzakelijk is het om dilaties toe te passen? Of zijn er nog andere mogelijkheden om de werking van de muur op te vangen, die niet te zien zijn aan de buitenkant?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Tom
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Wat voor stenen ga je gebruiken?
Wordt de muur 1,5 steens dik?
Hoe wordt de muur gefundeerd?
Hoe is de aanbouw en het tuinhuis gefundeerd?
 
  • Like
Waarderingen: stylish

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #3
Wat betreft de ervaringen: Staat hier al 25 jaar zonder problemen (meer dan 50 meter lang en 2.10 hoog). Wel robuust gefundeerd: 30 cm dik en ruim 70 cm diep gegoten op zandgrond, voor zover ik kon zien bij graafwerk hebben ze dezelfde dikte en zelfde soort beton gebruikt als bij de bouw van de kelder. Vorige eigenaar en bouwer van het huis was zelf aannemer, die zal wel geweten hebben wat hij deed. Bij de buren en overburen staat ook zeker 30 meter, ook geen probleem. Wel dilatatie tegen het huis aan overigens. Zal van fundering en bodemgesteldheid / grondsoort afhangen of het goed blijft. Ik zie hier in het dorp vooral bij projectmatige bouw wel hier en daar een scheur, ook bij nieuwere huizen (zelfde bodem, maar ik vermoed minder robuuste fundering of mindere kwaliteit bouwstoffen).
 
Laatst bewerkt:

stylish

  • #4
een dilatatievoeg wordt beschouwd als een voeg die geen moment~ of dwarskracht kan doorgeven. Vandaar de dilatatie aan de muur van het huis. Nu zijn er sinds het jaar 2000 omtrent baksteen constructie bepaalde normen gekomen, zoals de NEN-EN 1996-1-1 maar die is meer van gevelconstructies en dat is je tuinmuur niet, tenzij je daar weer tegenaan zou bouwen met je tuinhuis (zo lees ik) Dan zou ik daar wel dilatatie aan weerzijden aanbrengen.

Zou werkelijk niet inzien waarom je dilataties zou aanbrengen in de gehele tuinmuur als je zo degelijk metselt op een degelijke fundering maar ik ben geen deskundige verder.
 
Laatst bewerkt:

Tom95

  • #5
Bedankt voor de snelle reacties. Ze geven al veel meer duidelijkheid.

De muur wil ik metselen met bia betonblokken of met open betonblokken met daarop een deksteen. Welke van de 2 zouden jullie aanraden? Zou het zelfs mogelijk zijn om de muur minder dik te metselen, maar toch zonder penanten of zigzag?

Voor de fundering wil ik een 70 cm (2,5 keer de muur dikte) brede fundering storten van 60 cm diep op zandgrond.
Hoe de aanbouw van de buren gefundeerd is durf ik niet te zeggen en de huidige buren weten het helaas ook niet. Voor het tuinhuis is het geen enkel probleem om deze apart te metselen. Een dilatie voeg tussen het tuinhuis en de aanbouw zou perfect zijn. Hierdoor blijft de muur een gehaald wat mooier oogt als de steenstrips erop zitten.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #6
De dilatatievoegen krijg je vanzelf in de vorm van scheuren als je deze niet voorziet. Oorzaak: temperatuur. Muur wordt nooit egaal aangestraald door de zon. Met metselwerk wapening kan je wel het eea opvangen maar 20 meter uit één lengte is wel erg lang.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #7
@Rola interessant, nooit aan gedacht. Zou het voor de TS nog wat uitmaken of je de muur afdekt? Bij mij is de muur afgedekt met zinkwerk, dus altijd droog. Bij mij is voor zover ik weet idd ook wapening aangebracht, in ieder geval op de 2 (afgeronde) hoeken.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Als je met holle betonblokken gaat werken neem dan wat stekken uit de fundering mee in de muur.
met wapening kom je er ook wel met blokken van 200 dik. dan heb je meer ruimte voor de aankleding.
 

Tom95

  • #9
Bedankt voor de informatie en tips.

Horizontale bewapening is een heel goed idee om de scheuren die ontstaan zonder dilatievoeg. Zouden de scheuren (die ontstaan zonder dilatievoeg) geen kwaad kunnen voor de steenstrips die erop geplakt gaan worden? Ben bang dat er strips los gaan zitten.

De verticale bewapening om zo dunnere holle blokken te gebruiken is ook een zeer goed idee. Zo blijft er inderdaad meer ruimte over voor de bekleding. Hoe worden deze verticale bewapening meestal geplaatst? Worden ze om de steen in de verticale voeg verwerkt of worden ze in de holte van de steen verwerkt en daarna vol gestort met beton?

Om de hoeveel meter adviseren jullie beide bewapeningen de plaatsen?
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu