Dikte vloer badkamer optimaliseren

Capela

  • #1
Ik wil voor mijn nieuwe badkamer een zo dun mogelijke vloer. De vloer wordt gemaakt van lewisplaten op houten balken. Daarop beton met een tegels. Nu wil ik een inloopdouche maken en zie dat de compact Taf 30 van easydrain daar geschikt voor is. Maar zoals je ook in het plaatje kan zien is de hoogte 67 mm boven de lewis plaat en daarboven zit nog ruimte voor 8-18mm tegel. Bij elkaar dus 91 tot 101 mm.
Hoe gaan jullie daar standaard mee om? Zou ik 'm ook op de onderflens mogen installeren?
 

BeeTeeWee

  • #2
Normaal stort je zo'n drain al mee in de betonvloer. Je slijpt met de haakse slijper (of zaagt met een ijzerzaagje in de decoupeerzaag) een gat in de zwaluwstaartplaat ter grootte van de sifon en houdt rekening met de dikte van de vloertegel. In principe kan het platte deel van de drain dan zakken tot op de bovenkant van de zwaluwstaartplaat, maar dat is vaak al te diep. Als je het goed doet komt de vloertegel net een millimetertje hoger dan de drain.

De minimale dikte van het beton (bovenop de bovenkant van de ribben van de zwaluwstaartplaat) is 20 mm, als je er tenminste geen vloerverwarming in legt.
Zie ook de montageheandleiding.
 

Capela

  • #3
Ik ga de drain ook meestorten. Dacht in eerste instantie dat je de ronde ingebouwde waterslot/sifon op de lewisplaat moest zetten. Er komt vloerverwarming op te liggen. Buizen zijn 18mm. Daarboven moet geloof ik nog minimaal 20 mm dekking zitten. Als ik dus een vloer maak van 55 mm dikte dan steekt de easydrain 1 a 2 cm onder de lewisplaat uit.
 

BeeTeeWee

  • #4
Nee, de drain zakt met het diepste deel (waar je de sifon aan schroeft) tot IN de zwaluwstaartplaat. Daar zul je dus sowieso een gat in moeten maken, anders loopt het water niet echt weg. :D
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #5
Bij deze drain, moet je geen gat zagen in de zwaluwstaart platen, waar het sifon gedeelte inzakt.
Deze sifon heeft een zij uitgang, en dan kom je met de afvoer in de knoei.
Ook verzwak je zo de constuktie van de zwaluwstaart platen, en heb je een grotere kans op lekkage, want er zit dan namelijk een flink gat onder de drain door de vloer.

De drain kun je het beste een stukje boven de platen stellen, en dan geheel mee instorten met de ondervloer.

Het beste is ook, om er nog een afwerkvloer op de betonvloer te maken, waar je een goed afschot kunt geven naar de goot.
 

Capela

  • #6


Ik heb even de 3 opties uitgetekend. De bovenste is natuurlijk de beste maar dat levert ook de grootste dikte op. Bij de tweede en derde is over een breedte van 22 cm de lewisplaat ingezaagd. De drain zelf blijft natuurlijk nog boven de plaat. Daarvoor gebruik ik dan de stelpoten. Ik begrijp zowel uit het antwoord van Peter als van BeeTeeWee nog niet of optie 2 en 3 nu wel of niet kunnen. Verder moet ik nog met 2x 45 graden naar onderen voor de uiteindelijke afvoer, waardoor het gat lokaal nog iets groter wordt.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #7
Optie 1 is het beste.
De andere opties, dus een stuk uit de platen zagen, zou ik niet doen.
Dan ben je een heel stuk constuktie van de plaat kwijt, en is het een zwak punt in de vloer.
 

Capela

  • #8
Ik heb nog even met de leverancier van de platen contact gehad. Optie 1 is logischerwijs de beste. In optie 3 moeten de platen volledig ondersteund worden met bv raveelbalken, omdat de platen veel van hun sterkte verliezen. Zie tekening.


Wellicht plaats ik nog een paar extra 44x69 balken boven de afvoer voor nog meer ondersteuning.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #9
Je kunt ook eventueel een ander type goot nemen, als je de afvoer onder de balken door laat lopen.
Je neemt dan een goot met onder afvoer, met een aparte sifon er
onder.
Zo hoef je alleen een rond gat te maken.
 

Capela

  • #10
Afgelopen week met twee tegelzetters gesproken.
Tegelzetter 1 adviseert om een betonvloer van 4 cm te storten met daarbovenop een 3 cm zand-cementvloer. De dekking op de wapening waarop de elektrische kabels liggen wordt dan min of meer door de zand-cementvloer gemaakt en niet door de betonvloer zelf.

Tegelzetter 2 adviseert om een betonvloer van 6,5 cm te maken en met egaline uitvlakken waarbij ter plaatste van de douchehoek de hoogte van het beton 4 cm wordt door middel van 2 latten die ik plaats tijdens het storten voordat ik het aanliggende deel van de vloer naar 6,5 cm breng. De doucheruimte kan daarna met zand-cement op afschot worden gelegd.

Vinden jullie beide ideeën evengoed?

Optie 1 lijkt mij makkelijker maar de vloer wordt dan minder sterk en de dekking op de wapening komt dan niet van het beton zelf.
Optie 2 heeft het risico dat het beton onder de latten wil doorvloeien tenzij ik waarschijnlijk hele brede latten gebruik.
 

Ahuber

  • #11
Hoi Capela,

Ik zit momenteel met het zelfde vraagstuk en hoe je het uiteindelijk hebt opgelost?

Groet,
Alexander
 

Capela

  • #12
Ik heb uiteindelijk voor optie 1 gekozen. Ik vind het trouwens veel makkelijker om met zand-cement te werken dan met egaline. Je kunt er nl niet vanuitgaan dat je met egaline de vloer perfect glad krijgt als je er niet zoveel ervaring mee hebt.
 

Ahuber

  • #13
Ok, daar neigde ik ook naar. Thx voor je reactie en je tip
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu