Dikte balken voorzetwand

Kavermeer

  • #1
Ik wil een (los van de muur staande) voorzetwand maken met houten regels, die ik ga bekleden met 2x12.5 mm gipsvezelplaat. De muur is max. 2m60 hoog. Ik kan balken gebruiken van 69x44 (platen komen op de 44 mm kant), maar vroeg me af of ik met 44x44 ook uit kan, wat betreft stevigheid.

En voor de bonus: Ik ga platen gebruiken van 100x150. Is er nog een voordeel van het horizontaal dan wel verticaal plaatsen van de platen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik vind 44 x 44 wat aan de dunne kant.
Koop het hout bij een houthandel of zoek bij de bouwmarkt de balkjes zelf uit, het hout bij de bouwmarkt is vaak krom , vooral wanneer het bundels betreft.

Voor het plaatsen van de vezelplaat gewoon even kijken wat het minste verlies en het minste zagen oplevert.
Het stevigste is de platen onderling te laten verspringen in verband.
 

Kavermeer

  • #3
Dan houd ik het nog even braaf bij 69mm. Ik vind alleen de totale dikte (in het geval van een tussenwand) vrij fors: 2x12,5 + 69 + 2x12,5 = 119 mm. Terwijl de standaard kozijnen voor deuren uitgaan van 90 of 110. Daar valt natuurlijk wel een mouw aan te passen, maar goed.

Wat dat verband betreft: Kruisnaden zijn sowieso 'niet toegestaan', dus dan kom je altijd uit op verband. En de tweede laag gipsvezelplaat moet verspringen t.o.v. de eerste laag. Dus volgens mij kom je altijd uit op een stevige platen-laag. Of bedoel je wat anders?

De balken komen vooralsnog wel van de bouwmarkt, maar daar zoek ik ze inderdaad zelf uit. Treurig om te zien wat voor kroms er regelmatig tussen zit!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik haal daarom dit soort balkjes bij een groothandel. Zijn altijd recht en hebben ze ook langere lengtes, waardoor je minder afval hebt.

Een andere topic hier ging over een wandje met balkjes 44x44, maar dan eerst aan beide kanten achterhout. En dan een laag gipsplaat. Dat is ook een optie misschien?

Waarom twee lagen gipsvezelplaat trouwens? Alleen de buitenste laag is toch voldoende? Of kost dat je evenveel?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #5
Kavermeer schreef:
En voor de bonus: Ik ga platen gebruiken van 100x150. Is er nog een voordeel van het horizontaal dan wel verticaal plaatsen van de platen?
Normaliter worden de platen verticaal geplaatst(bij gewone gipsplaten). Als je in ieder geval maar zorgt dat de naden op het regelwerk vallen (zowel hor. als vert.). En ook er tussen regels plaatst, dus bijv. verticaal regels op 0-33-66-100 etc.
 

Kavermeer

  • #6
Als ik eerst achterhout en dan een plaat doe, kan ik toch net zo goed twee lagen platen doen? Ik wil die twee lagen vanwege de stevigheid (kan ik wat zwaardere dingen ophangen, zonder nu al te weten waar precies) en de betere geluidsisolatie.

Dat van die verticale regels zie ik niet staan in de instructies van de fabrikant van de gipsvezelplaat. Ik ben van plan ze te lijmen, en dan zou er geen achterhout nodig zijn.

In verband met de isolatie wil ik de balken gewoon op 60 cm zetten. Dan kom ik met 100x150 nooit precies op die balken uit. Wat ik wilde doen is (bij verticale plaatsing) de eerste plaat aan de rand en op 60 cm schroeven, en dan zo doorwerken:
Code:
0123456789012345678901234567890
%     %     %     %     %     %
+---------+---------+---------+
|         |         |         |
|         |         |         |
|         |         |         |
+---------+---------+---------+
%     %     %     %     %     %
% stellen de balken voor (de verhouding klopt natuurlijk niet). En dan op de delen waar je niet op de regel zit schroef ik er nog een stukje gipsvezelplaat achter.

Het kan dus ook met de platen horizontaal, waarbij het voordeel is dat iedere plaat op 3 regels zit:
Code:
0123456789012345678901234567890
%     %     %     %     %     %
+--------------+--------------+
|              |              |
|              |              |
|              |              |
+--------------+--------------+
%     %     %     %     %     %
Maar ik hoor graag een alternatief, waarmee ik wel goed uitkom met de maat van de platen en de breedte van de isolatie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Aan gipsvezelplaat kan heel wat opgehangen worden, het is vrijwel nooit nodig deze dubbel te plaatsen.
Als er iets zwaars aan komt kan dat ook op de houten balken geschroefd worden, die zijn trouwens net zo bepalend voor het op te hangen gewicht als de gipsvezelplaten.
 

Tiho

  • #8
Ik heb op zolder de balken idd tussenmaat 58,5 gezet, daarna stroken OSB platen liggend. Ik heb hele platen in de lengte door laten halen dat is makkelijker omhoog tillen en vervoeren (past bij mij in de auto).

De OSB hoeft niet op een balk uit te komen, omdat je ze weer verbindt met de gipsvezelplaat. Deze hoef je nu ook niet meer in een balk uit te laten komen. Wel de platen goed aan de balken schroeven maar dat snap je neem ik aan wel.

In het Gipsplaat buitenhoek topic kun je het zien :wink:
 

Kavermeer

  • #9
@Jan:
Hoe zou jij de opbouw dan doen, met deze maat platen? En, zoals gezegd, de extra laag gipsvezelplaat is ook voor de geluidsisolatie (een van de redenen om de wand te plaatsen).

@Tiho:
58.5 ben ik niet tegengekomen - nu dus maar met 69 begonnen. Die ene centimeter extra dikte probeer ik dan maar te accepteren :-)

Wat jij met die laag OSB wilde doen, wil ik dus met de eerste laag gipsvezelplaat doen. Die komt dan dus niet netjes op een staander uit, maar daar komt toch nog een laag op. Qua prijs maakt OSB of gipsvezelplaat niet zoveel uit, en het voordeel is dat ik minder verschillende materialen heb.

Hoe heb je uiteindelijk die hoek gedaan? Ik krijg hier ook een stompe hoek waar ik nog iets op moet verzinnen.
 

Tiho

  • #10
Ik bedoel 58,5 cm tussenruimte tussen de balken, zodat je de isolatie juist klemt. Als je hart op hart 60 doet, is de tussenruimte 55,6 dan druk je platen teveel in elkaar naar mijn idee.

Welke hoek bedoel je?
 

Kavermeer

  • #11
Ah, ik begrijp wat je bedoelt. Hoe groot het probleem van het klemmen is zal wel afhangen van wat voor isolatie je er precies tussen stopt. Met hoh 60 heb je natuurlijk wel het voordeel dat je niet verloopt t.o.v. de platen. Ik kan ook altijd een stukje van de platen afsnijden als het meer klemt dan ik lief heb.

Met de hoek bedoel ik de hoek die jij bedoelt in het topic waar je naar verwijst. Je overweeg flex-corner, maar ging eerst een 90 graden profiel platter proberen te krijgen.
 

Chathanky

  • #12
Stalen profielen zijn ook prima te gebruiken.
Die zijn altijd recht, de isolatie steek je tot onder het profiel, wat een voordeel oplevert in de uiteindelijke isolatiewaarde.

Een laag hout achter het gips is heel handig, zeker al je eens wat moet ophangen. Geen pluggen maar gewoon houtschroeven gebruiken en het maakt de gipsplaat tot een stevig geheel.
 

Tiho

  • #13
Ik heb eerst de vloer gedaan en nog wat platen, toen was het kermis hier en ben nu al twee weken aan het overwerken dus het ziet er nog net zo uit.

Ik heb flexcorner gehaald, leek me toch wel betrouwbaar genoeg op het plafond. Van het weekend gaat het beginnen. Zet er nog wel een foto van bij.

Ik vraag me af of een schroef ook trekkracht heeft in vezelplaat, dwz kun je twee platen echt aan elkaar schroeven of draait de schroef dan dol in de achterplaat?
 

Kavermeer

  • #14
Aangezien de fabrikant de methode van de bovenste plaat in de onderste plaat schroeven zelf noemt, neem ik aan dat het goed gaat. Het is veel harder materiaal dan gipsplaat. Je kunt aan een gewone schroef ook niet al te grote lasten ophangen (ook bij axiale belasting).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu