Dikke lagen isolatie in Duitsland

Hebeentuin

  • #1
Hallo,

Tijdens onze fietsvakantie in Duitsland zag ik dat de woningen daar werden geïsoleerd met dikke lagen schuim of zoiets, ik geloof grijs van kleur. Het was één blok/plaat. Dus geen dubbele lagen op elkaar. Bij de deuren en kozijnen ging er dan nog een roze band langs. Die lagen isolatie waren zeker wel rond de 25 cm dik.

Het viel mij op omdat in Nederland ik enkel een laag steenwol zie, meer dan 15 cm is het vaak niet, of één of twee lagen pirplaten. Hiermee kom je niet eens boven de 5 RC.

Als ik op internet zoek kan ik ook niet van die dikke blokken of platen isolatie vinden. Ik vind alleen de standaard isolaties die Nederland gebruikt, pirplaten, minerale wol en ecologische zaken. En overal hetzelfde.

Weten jullie wat het kan zijn wat ze in Duitsland gebruiken?


Mijn vraag komt voort uit het volgende. ik vraag me af of het niet goedkoper zou zijn als je in plaats van polystyreen bouwblokken waartussen beton gegoten wordt, het niet makkelijke is KZS muren te plaatsen en daar dan van die dikke platen/blokken isolatie tegen aan te plaatsen. Je kunt dan vast ook een RC behalen van rond de 8/9 en je hebt aan de binnenzijde KZS wat handiger is. En je hoeft geen beton te storten. Het lijkt mij goedkoper omdat je het allemaal zelf kunt doen en die bouwblokken waar je beton in giet aardig aan de prijs zijn.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Ga je zelf bouwen? Zo ja, wat?

Voordeel van 2 lagen isolatie verspringend aanbrengen is dat je geen doorgaande naden hebt. En dus minder tot geen luchtlekken.

Bouwen met kalkzandsteen is niet zo makkelijk als je denkt. De muur moet echt volledig vlak zijn. Een valse spouw achter de isolatie moet je voorkomen.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #3
Fassadenplatte EPS WDV Grau 032 250 mm?

daemmplatte_grau.jpg
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
EPS van 250 mm vind ik ook in Nederland.
Maar er niet aan gedacht om het te vragen of een foto te maken van de sticker op de verpakking?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Hoe dik moet de EPS en de kalkzandsteen zijn om een RC van 8/9 te bereiken.
Even gesimuleerd het is toch de EPS040 350 mm dik die ervoor dat je een RC van 8,7 hebt en de kalkzandsteen 115 mm dik binnen en buiten naar een RC van 9,1.
Dan krijg je een muur van 580 mm dik.
 

Hebeentuin

  • #6
Bedankt, zo heb ik het wel gevonden.

@Rola, ik heb het nergens kunnen zien.

Ik denk dat het Neopor platen zijn. Nu ik de naam heb kan ik het in Nederland ook vinden.

Met een dikte van 30 cm kom je tot boven de 9 RD. Is het niet vreemd dat Nederland dit niet toepast? Wel duur (denk ik) €42 per m2. Met de huidige tijd zou ik het als Nederland zijnde wel weten. Afijn..

Ik probeer een financieringsoverzicht te maken voor het bouwen van een passiefhuis. diverse bouwkeuzes met bijhorende kosten in kaart te brengen. Met daarbij in mijn achterhoofd dat het voornamelijk zelfbouw zou zijn.

Om een voorbeeld te noemen hoe ik denk: Een Belgische ICF systeem heeft ook vloerelementen van EPS die je zelf kunt leggen. Dat scheelt mij een dure kraan en dure kanaalplaten of breedplaatvloeren. Kan het zelf leggen en daarna moet de betonwagen komen. Dat scheelt mij heel wat manuren.

een ander voorbeeld van hoe ik denk: Als ik KZS zou gebruiken scheelt mij dat weer betonwagens. En ik hoop dat KZS met isolatie in totaal goedkoper is dan de ICF blokken waar ik inmiddels een offerte van binnen heb.

Niet dat ik graag steenstrips zou willen. Ik heb ook graag bakstenen. Maar steenstrips plakken zou ik zelf moet kunnen doen. Bakstenen leggen moet ik uitbesteden, iets wat nogal kostbaar is.

En zo zoek ik naar een moglijkheid voor zelfbouw die wij kunnen financieren.

@Walker Is het met KZS niet een kwestie van goed stellen?
 
Laatst bewerkt:

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #7
Voor gevelafwerking heb je andere materialen nodig dan voor de ouderwetse steenstrips voor binnen. Dit is bijna zelf niet te doen. Ga uit van 80 Euro /m2 aan materiaal, en 60 Euro per m2 voor het aanbrengen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Deze strips heeft een woningbouw vereniging laten lijmen op een isolatiemateriaal.
De trespa uit het kozijn isolatie materiaal erbij deze was zo dik waardoor de strippen, ze werden verticaal aangebracht, bijna gelijk kwamen te liggen met de bestaande muur.
Heeft de afmeting van normale gevelstenen het is een redelijk soepel materiaal, geen idee wat het is.
De lijm wordt tevens de voeg. Het geheel ziet er keurig netjes uit.
Lijkt me ideaal voor een handige Harry.

Steenstrip.JPG
 

Hebeentuin

  • #9
@Wgb, bedoel je dat je die strips kunt buigen?

in mijn zoektocht ben ik het volgende tegen gekomen. Ik moet nog even navragen wat de achterste platen zijn, maar dat lijkt op een EPS variant. En daar tegen aan een E-board met profiel. Dat profiel zorgt ervoor dat je steenstrips eenvoudiger netjes kunt plaatsen.Je kunt tot boven een R9 komen. met circa 30 cm.

De prijzen van de steenstrips die ik nu heb gevonden liggen hoger dan de prijzen van baktenen. Dat verbaasd mij wel. Als je dan een goedkope metslaar hebt dan loont het bijna om voor metselwerk te gaan, krijg ik de indruk.

helaas verkleint het plaatje flink.. het is nog net te zien.
Naamloos.png
 

Peyke

  • #10
Ik ben bekend in Duitsland, heb er woningen. Bij één van die woningen heb ik gebruikt wat jij hebt gezien. In Duitsland noemen ze het "WVDS platten" Goedkoop is het in ieder geval niet, zeker niet in Duitsland waar alles aan regels is verbonden. Een gemiddeld huisje Isoleren op deze manier kost al snel 50k, ook omdat je niets zelf mag doen (volgens de regels) en als je het daar doet moet je het volgens het laatste bouwbesluit doen, doe je dit niet krijg je boetes. Dan kun je beter de nederlandse manier van bouwen hebben en je voor 5k de spouw laten volspuiten.

Maar goed, het was aan de achterzijde van de woning dus durfde het wel aan om het zelf te doen. De platen zijn al niet echt goedkoop, je krijgt ze in verschillende diktes. Dan zet je ze vast met Armierungsmörtel, de randen van de plaat moeten geheel vol gestreken worden en dotten her en der. Een zakje Armierungsmortel koste toen 15euro a 25kg en ging er zo snel doorheen, tevens krijg je pluggen om ze extra vast te zetten, die kosten niet zoveel. Dan kun je het met een soort rasp de overgangen en hoeken strakker maken. Het is redelijk simpel werk maar wel tijdrovend. Dan een eerste stuclaag met ook weer de dure armierungsmörtel en stucnet, dus geen cementputz van 3 euro per zak. Dan een oberputz, schilderen en fertig :)

Op de website van grote duitse bouwmarkten vind je de platen wel, ik mag geen linkje geven maar als je bouw huis vertaald naar het duits vind je de website, dan geen .nl of .de maar .info.
 
  • Like
Waarderingen: Hebeentuin

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu